2014-05-03, 02:22
Medlem
Greenscouts avatar
Har aldrig rökt förut men har funderat på att börja göra det som en social grej med vänner och kollegor. Finns det någon här som lyckats hålla sitt rökande på en social nivå utan att bli beroende? Hur pass stor risk är det att bli beroende?

Eftersom att jag aldrig tidigare upplevt en nikotin-kick så undrar jag exakt hur stark den kommer vara och om det är så att det går att fortsätta att bara röka lite vid speciella tillfällen utan att känna behovet av att trappa upp rökandet.
Citera
2014-05-03, 02:26
Medlem
Manboiiis avatar
Varför alls börja med det?? Kan du inte bara stå med ölen i handen ute när dina kompisar röker? Hur jävla svårt är det??

Ditt inlägg måste vara bland det korkaste jag någonsin läst.. "Ska jag börja röka?"

Det är PRECIS så alla börjar röka.. Man tar en cigg social med andra på festen, några månader senare springer du å köper 2-3 cigg paket i veckan, några månader till så köper du cigg paket varje dag..

Känner du verkligen att du måste nu så köp cigarrer istället.. Du har ju cigariller också, som är mindre, tror det är 10st i ett paket.
Senast redigerad av Manboiii 2014-05-03 kl. 02:30.
Citera
2014-05-03, 02:28
Medlem
Mordarostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenscout
Har aldrig rökt förut men har funderat på att börja göra det som en social grej med vänner och kollegor. Finns det någon här som lyckats hålla sitt rökande på en social nivå utan att bli beroende? Hur pass stor risk är det att bli beroende?

Eftersom att jag aldrig tidigare upplevt en nikotin-kick så undrar jag exakt hur stark den kommer vara och om det är så att det går att fortsätta att bara röka lite vid speciella tillfällen utan att känna behovet av att trappa upp rökandet.

Skulle väl avråda dig att börja röka bara för att det är socialt. Du kan ju gå ut med dina bekanta utan att röka. Jag kan blossa på som en skorsten i nån månad och sen va rökfri i flera veckor, men det är väldigt individuellt. En nikotinkick kan va olika, man kan bli lite snurrig, se lite suddigt och bli varm i kroppen. För ett tag sen så gick jag ut på balkongen, rökte en cigg, gick in igen och plötsligt så kunde jag knappt stå på benen längre haha vetti fan vad som hände.

Som sagt, väldigt individuellt hur pass fast du kommer bli i rökandet. Är du osäker? Rök inte.
Citera
2014-05-03, 02:30
Medlem
Greenscouts avatar
Okej, jag omformulerar mig; Hur kan jag röka utan att bli beroende? ("Rök inte alls" accepteras inte )
Citera
2014-05-03, 02:31
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenscout
Okej, jag omformulerar mig; Hur kan jag röka utan att bli beroende? ("Rök inte alls" accepteras inte )

Tigg cigg av kompisen, köp aldrig ett paket själv eller be någon köpa.. Blir dom less på tiggande så ger du nån slant.. Fast du kan ändå bli beroende, men lättare att kontrollera det iaf på detta sätt.
Citera
2014-05-03, 03:11
Medlem
MystEquals avatar
Jag har "feströkt" i flera år nu, mer eller mindre. Kör oftast på ett eget paket som jag bara tar fram när det vankas fest, så det räcker oftast väldigt länge med bara ett paket, så länge jag håller mig ifrån det annars, vilket jag gör.

Jag känner nästan aldrig röksug när jag är nykter, men det verkar nästan som att jag betingat att alkohol/fest = rökning. Blir snabbt väldigt röksugen om jag dricker alkohol, men väldigt sällan annars.

Vet inte riktigt vad mitt tips blir, men ovanstående fungerar för mig. Rök ALDRIG själv, utan se till att det blir en festgrej.
Citera
2014-05-03, 03:35
Medlem
Det är väl klart du kan göra det, så jäkla lätt är det inte att bli beroende av tobak. Men förvänta dig inga stora effekter av nikotinet, nikotinkick är inte så häftigt.

Sen var det någon som nämnde cigarrer och cigariller, vadå skulle det vara någon skillnad?
Citera
2014-05-03, 04:40
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det är väl klart du kan göra det, så jäkla lätt är det inte att bli beroende av tobak. Men förvänta dig inga stora effekter av nikotinet, nikotinkick är inte så häftigt.

Sen var det någon som nämnde cigarrer och cigariller, vadå skulle det vara någon skillnad?
Ja. Det är givetvis individuellt. Jag feströkte cigarr i flera år innan jag började med cigg. Det är helt enkelt såpass stor skillnad.

I TS fall så säger jag bara att det är en dum ide. Men det är nog TS för dum för att förstå.
Citera
2014-05-06, 10:01
Medlem
köp en elcigg och juice utan nikotin.
var noga med va du köper för prylar bara då de flesta svenska sidor säljer kopior.
direkt från www.joyetech.com eller från www.swecig.se så du vet att du får saker som håller och inte exploderar
Citera
2014-05-06, 12:27
Medlem
Nidexs avatar
Tänk på att det kan vara svårt att sluta sen eftersom man inte vill sluta. Att sluta röka är lätt men att aldrig börja igen är svårt. Skulle vilja avråda dig från att börja röka bara för det, man började p.g.a det i högstadiet.
Citera
2014-05-06, 13:57
Medlem
RedStorms avatar
Jag vill hävda att beroenden generellt ligger i psyket hos individen. Rannsaka dig själv, har du lätt för att bli beroende av saker? Jfr andra droger, cola, socker osv. Har man svårt att förhålla sig till saker som skapar beroenden så ska man aldrig testa från första början.

Själv har jag feströkt i många år och vill hävda att jag inte är beroende, kan gå upp emot tre månader mellan ciggen. Jag känner inte heller ett sug efter cigaretter varje gång jag festar. Har även kedjerökt under festivaler utan att känna något större sug efteråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in