2014-05-02, 19:59
Medlem
carlpetersen73s avatar
Någon som vet hur man går tillväga och vad det kan kosta? Har tidigare skitit det, men i min kommun är det inte tillåtet och vissa grannar börjar sura.
Citera
2014-05-02, 20:45
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Någon som vet hur man går tillväga och vad det kan kosta? Har tidigare skitit det, men i min kommun är det inte tillåtet och vissa grannar börjar sura.

Du vill bygga en oljeavskiljare på privat mark för egna privata pengar? Tro mig...du kan tvätta din bil i 50 år på en GDS-tvätt för dom pengarna.

Du måste ha tillstånd från kommunen och du måste fortlöpande ha full kontroll över dokumentation över oljeavskiljaren vilket bland annat innefattar kontroll över t ex tömning av avskiljaren samt kommunala avgifter.
Citera
2014-05-02, 21:22
Medlem
carlpetersen73s avatar
Tack för svar, är väl bara att lägga ned de planerna då.
Citera
2014-05-02, 21:32
Medlem
Att bygga en oljeavskilljare är enkelt i sig, 2 behållare med en anslutning i botten av dom, tvättvattnet hälls i den ena, oljan kommer stanna kvar där då den flyter på vattnet, den andra har en avrinning upptill som kommer bestämma nivån i behållarna.
För att tömma oljan suger man på ytan.
Riktiga anläggningar har ett oljelarm när det är för mycket olja, en givare som bygger på att vatten leder ström, när oljan når givaren leds ingen ström och den larmar.

Men annars är det nog som tidigare talare sa.
Citera
2014-05-02, 21:50
Medlem
Citat:
Tack för svar, är väl bara att lägga ned de planerna då.
Tyvärr... Det krävs, i alla fall i min kommun, tillstånd från miljöförvaltningen, länsstyrelsen, Vattenverket och bygglov på det. Räkna med minst ett halvårs hantering, plus att det ska till kontrollansvarig, konsekvensbeskrivning... Sjukt mycket krångel.

Be grannarna att fara åt helvete!

Jag får nya grannar om två veckor, stora skräcken är att det är miljötalibaner
Citera
2014-05-02, 22:24
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

I många kommuner är det tillåtet om avloppet är anslutet till spillvattenavlopp. Då gäller i regel inte kravet på oljeavskiljare för parkeringsplatser på villatomter. Saknar man avlopp eller det går till dagvatten ledning, då måste man ha oljeavskiljare. Det är ganska vanligt att kommunerna går ut med felaktiga besked om reglerna, men såväl regler som krav varierar.

I de flesta fall behövs inga bygglov eller tillstånd för att installera en oljeavskiljarinsats i en befintlig brunn. Den insatsen uppfyller kanske inte kraven som ställs på större anläggningar, men det behövs i regel inte heller eftersom tvätt volymen är såpass liten.
Citera
2014-05-02, 22:41
Medlem
Erk Swedes avatar
Vad som är problem är om tvättvattnet rinner ner i en dagvattenbrunn,då går föroreningarna rakt ut i närmaste vattendrag typ.
vill man unvika det tvättar man på gräsmattan istället.
Men olja är nog egentligen ett mindre problem än andra kemikalier från bilen och tvättmedel.
Vissa bönder har gjutna plattor som är som skålar sedan fyller man jord över och låter det växa gräs där.
På de platserna rengör man jordbruksredskap ,bla besprutningsprylar etc.
Vitsen är att föroreningarna stannar i skålen men bryts ner av växtligheten i jorden.
En enkel sådan kan man göra själv på villagräsmattan genom att gräva ner en presenning där man tvättar bilen. så länge gräset lever har man knappast släppt ut specillt mycket föroreningar..
Citera
2014-05-02, 23:14
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
I många kommuner är det tillåtet om avloppet är anslutet till spillvattenavlopp. Då gäller i regel inte kravet på oljeavskiljare för parkeringsplatser på villatomter. Saknar man avlopp eller det går till dagvatten ledning, då måste man ha oljeavskiljare. Det är ganska vanligt att kommunerna går ut med felaktiga besked om reglerna, men såväl regler som krav varierar.

I de flesta fall behövs inga bygglov eller tillstånd för att installera en oljeavskiljarinsats i en befintlig brunn. Den insatsen uppfyller kanske inte kraven som ställs på större anläggningar, men det behövs i regel inte heller eftersom tvätt volymen är såpass liten.
Tack för info, har inte funderat på om vi har det ena eller andra, men som vi bor och efter att ha googlat på det så ser jag att de olika avloppen inte sällan kan gå ihop med varandra. Jag gissar att vi har dagvatten men ska kolla det närmare. Intressant att se var den lagliga gränsdragningen går, har sett att en del kommuner är ganska luddiga med hur de uttrycker sina regler. Så en annan fråga som dyker upp är om min kommun har rätt i sitt förbud. Intressant.
Citera
2014-05-03, 01:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hösten
Tyvärr... Det krävs, i alla fall i min kommun, tillstånd från miljöförvaltningen, länsstyrelsen, Vattenverket och bygglov på det. Räkna med minst ett halvårs hantering, plus att det ska till kontrollansvarig, konsekvensbeskrivning... Sjukt mycket krångel.

Be grannarna att fara åt helvete!

Jag får nya grannar om två veckor, stora skräcken är att det är miljötalibaner
lycka till med livet med den inställningen..
Citera
2014-05-03, 09:33
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Tack för info, har inte funderat på om vi har det ena eller andra, men som vi bor och efter att ha googlat på det så ser jag att de olika avloppen inte sällan kan gå ihop med varandra. Jag gissar att vi har dagvatten men ska kolla det närmare. Intressant att se var den lagliga gränsdragningen går, har sett att en del kommuner är ganska luddiga med hur de uttrycker sina regler. Så en annan fråga som dyker upp är om min kommun har rätt i sitt förbud. Intressant.

Varje kommun kan införa förbud i den egna kommunen med stöd av Miljöbalken. Det bästa är att du kollar med din egen kommun.
Citera
2014-05-03, 21:27
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Bor du i en villa i detaljplanerat område som är äldre än ca 30 år så finns det i regel bara en sorts avlopp till tomten om man har kommunalt avlopp. I nyare kan det finnas separat dagvattenavlopp, men det är inte så vanligt. Anledningen är att spillvattenavloppen behöver en hel del regnvatten för att inte slamma igen.

Bor man utanför stan så är det vanligt med dagvattenavlopp som bara går ut i ett dike.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in