2014-05-02, 14:04
Medlem
Hej!

Jag har precis fått en ny startmotor till min Yanmar YSE12 som jag monterat, men jag är lite osäker på hur jag ska koppla elen då jag inte har någon tidigare erfarenhet av det. Jag monterade och kopplade ihop allting som jag hade för mig det var på den gamla startmotorn, men det stämmer nog inte helt och hållet då den förvisso gick igång, kuggade i och drog runt svänghjulet, men startmotorn slog aldrig ifrån utan fortsatte att gå som en elvisp tills jag bröt strömmen.

Här är en bild på hur startmotorn ser ut, med solenoiden monterad. Jag har två stycken flatstift, men jag hade bara ett på den gamla startmotorn. Jag antar att det inte spelar någon roll vilket jag använder i det här fallet?

http://i.imgur.com/1NcLwbu.jpg

Jag har en kraftigare kabel från batteri, som är röd. Jag antar att den ska kopplas till den röda cirkeln som jag markerat på solenoiden.

Jag har en kabel som går från strömbrytare som går till flatstiftet (något av dem..).

Jag har även två gula lite mindre kablar och en likadan blå kabel. Vad jag minns var alla dessa placerade på samma ställe, men jag är inte helt hundra på hur. Kan det vara så att dessa ska kopplade till blå-markerat på bilden, där kolen även är kopplade?

Tack för hjälpen!
Citera
2014-05-02, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyril
Hej!

Jag har precis fått en ny startmotor till min Yanmar YSE12 som jag monterat, men jag är lite osäker på hur jag ska koppla elen då jag inte har någon tidigare erfarenhet av det. Jag monterade och kopplade ihop allting som jag hade för mig det var på den gamla startmotorn, men det stämmer nog inte helt och hållet då den förvisso gick igång, kuggade i och drog runt svänghjulet, men startmotorn slog aldrig ifrån utan fortsatte att gå som en elvisp tills jag bröt strömmen.

Här är en bild på hur startmotorn ser ut, med solenoiden monterad. Jag har två stycken flatstift, men jag hade bara ett på den gamla startmotorn. Jag antar att det inte spelar någon roll vilket jag använder i det här fallet?

http://i.imgur.com/1NcLwbu.jpg

Jag har en kraftigare kabel från batteri, som är röd. Jag antar att den ska kopplas till den röda cirkeln som jag markerat på solenoiden.

Jag har en kabel som går från strömbrytare som går till flatstiftet (något av dem..).

Jag har även två gula lite mindre kablar och en likadan blå kabel. Vad jag minns var alla dessa placerade på samma ställe, men jag är inte helt hundra på hur. Kan det vara så att dessa ska kopplade till blå-markerat på bilden, där kolen även är kopplade?

Tack för hjälpen!

Korrekt är ju att + skall montera där du har markerat det röda.
Manövern (50) skall monteras på det du har markerat vitt.
Men eftersom du har flera kablar så kan det ju vara bra och ta reda på vilken som manövern som bryter när du släpper startnyckeln.
Oftast brukar det ju vara inbyggda säkerhetsfunktioner att starten inte ska gå när motorn har startat.
Men eftersom jag är ganska grön på båt så kanske det ska vara så
Den blåa du har markerat är jord och är jordar genom starten i t.ex sprängkåpan på motorn.
Citera
2014-05-04, 00:34
Medlem
Koppla inte in något på den blåmarkerade, där skall bara den ledningen som går till själva startmotorn vara kopplad.

På den rödmarkerade skall det vara kopplat en grov plusledning, här är även vanligt att det hämtas ström till andra förbrukare ombord.

Flatstiftet är styrströmen från startknapp eller startnyckel.

Startmotorn jordar i motorn via sitt hölje och fastsättningsbultarna, ingen jordledning för själva startmotorn behövs i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in