2014-05-02, 11:54
Medlem
VinterFlickans avatar
Hej!

Jag ska söka ett jobb som assistent på ett daghem. Hade ju varit bra att veta vad det handlar om för barn men kan jag fråga det eller gör jag bort mig då med tanke på tystnadsplikten (det blir ju inte så bra om de tycker att jag inte förstår mig på tystnadsplikten.)? Jag menar föreståndaren kan väl inte säga att barnet som går på daghemmet t.ex. har ADHD eller saknar armar? Jag vill ju också veta åldern på barnet. Stor skillnad om man ska jobba med en 1 åring utan armar eller en 6 åring med ADHD liksom. Dessutom vill jag ju få till ett bra personligt brev...

Vad säger ni kunniga?
Citera
2014-05-02, 12:01
Medlem
Brmcs avatar
Alltså, tystandsplikten de har är tystnadsplikt som den alltid är. Du får egentligen inte säga någonting. Men sen är det klart att de berättar ålder och dylikt. Sen är det upp till brukaren och arbetsledaren vad de anser är okej att säga. Vissa tycker det är okej att prata om det mesta medan andra vill att du inte ska säga ett dyft. Hos min förra brukare gick vi igenom det på ett personalmöte varpå de sa att vi fick berätta ålder, sjukdomsbild, namn, lite historia och annat, men skulle undvika saker som kunde anses pinsamt för hen samt var de bodde.

Men är det arbetsintervju så kommer de antagligen inte gå igenom alltför mycket personliga grejer. Är du osäker på vissa saker är det bara att fråga under intervjun, det är inget konstigt. Men ja, du kommer få reda på ålder, sjukdomsbild och lite kring brukaren.
Senast redigerad av Brmc 2014-05-02 kl. 12:04.
Citera
2014-05-02, 12:22
Medlem
VinterFlickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Alltså, tystandsplikten de har är tystnadsplikt som den alltid är. Du får egentligen inte säga någonting. Men sen är det klart att de berättar ålder och dylikt. Sen är det upp till brukaren och arbetsledaren vad de anser är okej att säga. Vissa tycker det är okej att prata om det mesta medan andra vill att du inte ska säga ett dyft. Hos min förra brukare gick vi igenom det på ett personalmöte varpå de sa att vi fick berätta ålder, sjukdomsbild, namn, lite historia och annat, men skulle undvika saker som kunde anses pinsamt för hen samt var de bodde.

Men är det arbetsintervju så kommer de antagligen inte gå igenom alltför mycket personliga grejer. Är du osäker på vissa saker är det bara att fråga under intervjun, det är inget konstigt. Men ja, du kommer få reda på ålder, sjukdomsbild och lite kring brukaren.

Tack för svaret!

Nu är det inte arbetsintervjun det gäller utan jag tänkte ringa och fråga lite om jobbet. Sen vet jag inte om det är samma sak när det gäller ett barn på ett daghem. Bestämmer föräldrarna vad föreståndaren får berätta eller hur är det riktigt? Jag bor på ett ganska litet ställe och även om det finns ett antal daghem så är det lite alla känner alla här... Men du menar att jag kan fråga vad det gäller för barn och åldern på barnet? Som sagt, lättare att skriva ett personligt brev om jag vet om det är koncentrationsproblematik eller något fysiskt liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in