Citat:
Ursprungligen postat av
akasa
Så merlin du är säker på 10kr MAX om dagen med full kraft av allt på, t.e.x. brännare nonstop, flera hdd igång med mera
tror du missuppfattade mig, det ja menade med 10 kr max var "en vanlig konsument dator som man antingen surfar/spelar/eller likande använder dag in och dag ut. Alltså det en vanlig gemen användare kan tänkas göra med en dator.
Men om du tex sitter och renderar HÖG kvalite saker 24/7 för tex CAD (då cad kan lätt göra att grafkkortet, ram, hdd går på max) så kommer dessa 10 kr lätt bli 25-100 kr/dag, men då sitter man heller inte med en konsumentdator för att arbeta med det heller för den delen.
Jag förutsattade att du menar att den gemene personen arbetar med "vanliga" saker så ja, då kommer summan sällan till aldrig komma över 10 kr, som sagt, min dator är på 24/7 och min räkning är sällan över 700 kr och då är datorn 24/7, kyl, frys, mikro, spis, diskmaskin, lampan i mitt rum och även en minivärme-elemt (sådan som klarar att värma 15 kvm högst) och ändå kommer jag inte över 700 kr. (nu är inte alla dessa på 24/7, lampan är nästan det)
Så ja, jag är rätt saker under förutsättningen att du är denna "gemena personen".
Men vill du veta EXAKT din konsumtion så köp på kjell och co en elmätare och mät under en dag vad datorn drar. tror den kostar runt 400 kr.
edit: tex om man du har flera brännare och hårddiskar igång så kommer ju dessa naturligtvis dra mer ström, har du dem internt så är det sällan dessa släcker av sig medan de externa brukar släcka av sig själva om man inte använder dem på ca 5 min. Men som sagt, en vanlig användare har inte 2 eller mer hårddiskar i sin dator utan en hårddisk vilket naturligtvis drar mindre ström.
Man kan dra en väldigt grov generalisering här, ju mer teknisk du är, desto fler saker kommer du använda och desto dyrare kommer du ha det (väldigt grovt draget).