Jag har fått sjukskrivning en vecka nu av min läkare pga av inflammation i handleden.
Men jag jobbar i en butik där det är OB på helgerna som vanligt.
Nu undrar jag om jag lämnar in sjukskrivningen imorgon, hur mycket får jag i pengar?
Får jag 80% av vanliga lönen, dvs ingen OB tillägg?
Eller får jag OB tillägg på de dagarna jag är sjuksriven också? dvs helgen..
Måste ha svar snabbt för jag har inte råd och förlora pengar men måste vila handen.
Jag har fått sjukskrivning en vecka nu av min läkare pga av inflammation i handleden.
Men jag jobbar i en butik där det är OB på helgerna som vanligt.
Nu undrar jag om jag lämnar in sjukskrivningen imorgon, hur mycket får jag i pengar?
Får jag 80% av vanliga lönen, dvs ingen OB tillägg?
Eller får jag OB tillägg på de dagarna jag är sjuksriven också? dvs helgen..
Måste ha svar snabbt för jag har inte råd och förlora pengar men måste vila handen.
Nej du kommer inte att få någon OB-ersättning då du är sjukskriven.
Själv kan jag anse att det är fel då man inte är på jobbet, men är det så så är det väl bara att tacka och ta emot. Jobbar själv natt så hade blivit av med en hel del om jag skulle bli sjuk, kan vara bra att veta.
Själv kan jag anse att det är fel då man inte är på jobbet, men är det så så är det väl bara att tacka och ta emot. Jobbar själv natt så hade blivit av med en hel del om jag skulle bli sjuk, kan vara bra att veta.
Men då blir jag inte av med så mycket pengar?
Om jag får 80% av lönen och OB....
Är man sjuk skall man ha ersättning från försäkringskassan som om man hade jobbat. Alltså även för OB. OB-ersättningen skall ingå i den sjukpenninggrundande inkomsten...
Från kassans hemsida kan du läsa:
Vilka inkomster räknas?
För att dina inkomster ska räknas in i din SGI ska du antingen ha haft dem under minst sex månader i en följd, eller så ska inkomsterna ha varit årligen återkommande.
Det innebär till exempel att ersättning för obekväm arbetstid, övertid och provision kan räknas med om du fått ersättning under minst sex månader eller om ersättningen varit årligen återkommande.
Senast redigerad av Kimson 2014-05-02 kl. 00:19.
Är man sjuk skall man ha ersättning från försäkringskassan som om man hade jobbat. Alltså även för OB. OB-ersättningen skall ingå i den sjukpenninggrundande inkomsten...
Från kassans hemsida kan du läsa:
Vilka inkomster räknas?
För att dina inkomster ska räknas in i din SGI ska du antingen ha haft dem under minst sex månader i en följd, eller så ska inkomsterna ha varit årligen återkommande.
Det innebär till exempel att ersättning för obekväm arbetstid, övertid och provision kan räknas med om du fått ersättning under minst sex månader eller om ersättningen varit årligen återkommande.
Okej, låter rimligt. Men ersättning under minst 6 månader av vad? Vilken ersättning? Sjukskrivning?
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Jag har aldrig fått Ob ersättning när jag varit sjuk heller.
Citat:
Ursprungligen postat av Huserum
Jobbar också inom detaljhandeln och har alltid fått 80% av OB när jag varit sjukskriven så det ska inte vaa nåt problem..
Ord mot ord. Blir förvirrad men Kimsons svar lät troende.