2014-05-01, 23:37
Medlem
Aritzos avatar
Jag har fått sjukskrivning en vecka nu av min läkare pga av inflammation i handleden.
Men jag jobbar i en butik där det är OB på helgerna som vanligt.
Nu undrar jag om jag lämnar in sjukskrivningen imorgon, hur mycket får jag i pengar?
Får jag 80% av vanliga lönen, dvs ingen OB tillägg?

Eller får jag OB tillägg på de dagarna jag är sjuksriven också? dvs helgen..

Måste ha svar snabbt för jag har inte råd och förlora pengar men måste vila handen.
Citera
2014-05-01, 23:40
Medlem
Messijahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aritzo
Jag har fått sjukskrivning en vecka nu av min läkare pga av inflammation i handleden.
Men jag jobbar i en butik där det är OB på helgerna som vanligt.
Nu undrar jag om jag lämnar in sjukskrivningen imorgon, hur mycket får jag i pengar?
Får jag 80% av vanliga lönen, dvs ingen OB tillägg?

Eller får jag OB tillägg på de dagarna jag är sjuksriven också? dvs helgen..

Måste ha svar snabbt för jag har inte råd och förlora pengar men måste vila handen.

Nej du kommer inte att få någon OB-ersättning då du är sjukskriven.
Citera
2014-05-01, 23:46
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messijah
Nej du kommer inte att få någon OB-ersättning då du är sjukskriven.
Vart står det eller säger du bara det?
Citera
2014-05-01, 23:50
Medlem
Messijahs avatar
Citat:

Jag själv har inte fått det när jag varit sjuk, men det verkar råda delade meningar om det när jag googlar det faktiskt.

Kanske beror på vilket kollektivavtal ni är under?
Senast redigerad av Messijah 2014-05-01 kl. 23:52.
Citera
2014-05-01, 23:52
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Jag själv har inte fått det när jag varit sjuk, men det verkar råda delade meningar om det när jag googlar det faktiskt.

Fan. För på min kompis löne spec så fick ob tillägg trots han va sjuk.
Citera
2014-05-01, 23:53
Medlem
Messijahs avatar
Citat:
Fan. För på min kompis löne spec så fick ob tillägg trots han va sjuk.

Någon skriver t.ex att man inte fick OB för några år sedan om man var sjuk, men att man nu tydligen skulle få det. Han var med i kommunal.
Citera
2014-05-02, 00:01
Medlem
Messijahs avatar
Denna kan du ju läsa, verkar som att du får 80% på din OB.

http://ftflfstockholm.wordpress.com/2012/10/17/sjuklonen-ar-80-av-bade-lon-och-ob-ersattning/

Själv kan jag anse att det är fel då man inte är på jobbet, men är det så så är det väl bara att tacka och ta emot. Jobbar själv natt så hade blivit av med en hel del om jag skulle bli sjuk, kan vara bra att veta.
Citera
2014-05-02, 00:04
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Denna kan du ju läsa, verkar som att du får 80% på din OB.

http://ftflfstockholm.wordpress.com/2012/10/17/sjuklonen-ar-80-av-bade-lon-och-ob-ersattning/

Själv kan jag anse att det är fel då man inte är på jobbet, men är det så så är det väl bara att tacka och ta emot. Jobbar själv natt så hade blivit av med en hel del om jag skulle bli sjuk, kan vara bra att veta.

Men då blir jag inte av med så mycket pengar?
Om jag får 80% av lönen och OB....
Citera
2014-05-02, 00:12
Medlem
Jobbar också inom detaljhandeln och har alltid fått 80% av OB när jag varit sjukskriven så det ska inte vaa nåt problem..
Citera
2014-05-02, 00:16
Medlem
Är man sjuk skall man ha ersättning från försäkringskassan som om man hade jobbat. Alltså även för OB. OB-ersättningen skall ingå i den sjukpenninggrundande inkomsten...

Från kassans hemsida kan du läsa:

Vilka inkomster räknas?
För att dina inkomster ska räknas in i din SGI ska du antingen ha haft dem under minst sex månader i en följd, eller så ska inkomsterna ha varit årligen återkommande.

Det innebär till exempel att ersättning för obekväm arbetstid, övertid och provision kan räknas med om du fått ersättning under minst sex månader eller om ersättningen varit årligen återkommande.
Senast redigerad av Kimson 2014-05-02 kl. 00:19.
Citera
2014-05-02, 02:14
Medlem
bratemos avatar
Citat:

Jag har aldrig fått Ob ersättning när jag varit sjuk heller.
Citera
2014-05-02, 02:34
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Är man sjuk skall man ha ersättning från försäkringskassan som om man hade jobbat. Alltså även för OB. OB-ersättningen skall ingå i den sjukpenninggrundande inkomsten...

Från kassans hemsida kan du läsa:

Vilka inkomster räknas?
För att dina inkomster ska räknas in i din SGI ska du antingen ha haft dem under minst sex månader i en följd, eller så ska inkomsterna ha varit årligen återkommande.

Det innebär till exempel att ersättning för obekväm arbetstid, övertid och provision kan räknas med om du fått ersättning under minst sex månader eller om ersättningen varit årligen återkommande.
Okej, låter rimligt. Men ersättning under minst 6 månader av vad? Vilken ersättning? Sjukskrivning?
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Jag har aldrig fått Ob ersättning när jag varit sjuk heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Huserum
Jobbar också inom detaljhandeln och har alltid fått 80% av OB när jag varit sjukskriven så det ska inte vaa nåt problem..
Ord mot ord. Blir förvirrad men Kimsons svar lät troende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in