2014-05-01, 22:53
Medlem
Seriöst, är själv intresserad av advokater och kan de flesta med hög status i den branschen. Men har aldrig någonsin sett någon svart-svensk advokat! Varför är det så? Kurder o nåra araber finns ju men inga svart? Någon som har ett svar som inte är rasistiska? Eller är jag ute och cyklar och har helt ich hållet missat dessa.
Citera
2014-05-01, 22:58
Medlem
HyperAnonym665s avatar
Kunskap inom människans biologi är universell, lag är det inte. Det är ett delsvar.

Sen handlar väl resten om att många hellre tycker synd om sig själva i förorten än gör något åt sin situation.
Citera
2014-05-01, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HyperAnonym665
Kunskap inom människans biologi är universell, lag är det inte. Det är ett delsvar.

Sen handlar väl resten om att många hellre tycker synd om sig själva i förorten än gör något åt sin situation.

Du tror alltså att de sitter och tycker synd om sig själva för att de bor i en förort, det är anledningen till varför det inte finns några svarta advokater! Förstod ja rätt ?
Citera
2014-05-01, 23:02
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bille10
Seriöst, är själv intresserad av advokater och kan de flesta med hög status i den branschen. Men har aldrig någonsin sett någon svart-svensk advokat! Varför är det så? Kurder o nåra araber finns ju men inga svart? Någon som har ett svar som inte är rasistiska? Eller är jag ute och cyklar och har helt ich hållet missat dessa.

I den mån din iakttagelse är korrekt (har själv ingen aning om så är fallet) så finns det med all sannolikhet socioekonomiska förklaringar, precis som att den absoluta merparten av skillnader i till exempel inkomst, brottslighet, hälsa, motionsvanor m.m. mellan olika grupper i samhället har socioekonomiska förklaringar.
Citera
2014-05-01, 23:02
Bannlyst
Invandrare, som jag förmodar är den grupp du refererar till, har svårare för att komma in på arbetsmarknaden. Det blir inte enklare utav att "rättsbranschen" är ganska hård och svår att klara sig i. Huruvida det "inte" finns svarta, arabiska eller kurdiska jurister är upp till statistiken att peka på.

Jag tror det är vanligare att finna svarta, araber och kurder sysselsatta med yrken som läkare, ingenjör och de andra naturvetenskapliga yrkena där ett "universalt språk" kan talas och man kan ofta använda de utbildningar man hade hemifrån.
Citera
2014-05-01, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hamada15
Invandrare, som jag förmodar är den grupp du refererar till, har svårare för att komma in på arbetsmarknaden. Det blir inte enklare utav att "rättsbranschen" är ganska hård och svår att klara sig i. Huruvida det "inte" finns svarta, arabiska eller kurdiska jurister är upp till statistiken att peka på.

Jag tror det är vanligare att finna svarta, araber och kurder sysselsatta med yrken som läkare, ingenjör och de andra naturvetenskapliga yrkena där ett "universalt språk" kan talas och man kan ofta använda de utbildningar man hade hemifrån.

Ja arbetsmarknaden är säkert tuff... Men på juristprogrammet i Stockholm finns det endast 2-3 svarta!! ( min syster går där) så det nog inte bara arbetsmarknaden som avgör. Är väldigt förvånad att det ser ut såhär just nu.
Citera
2014-05-01, 23:20
Bannlyst
Finns massor med svarta advokater, åklagare och domare. I USA. Det kommer den tid då dom kommer högutbilda sig. Däremot så finns det svarta som är läkare men inte får utöva sin tjänst för att dom måste ta om den på nytt i Sverige. Men det går bra att utbilda sig till läkare i Bulgarien och såna länder och jobba som läkare i Sverige.
Citera
2014-05-01, 23:33
Medlem
RullaDens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pullet
Finns massor med svarta advokater, åklagare och domare. I USA. Det kommer den tid då dom kommer högutbilda sig. Däremot så finns det svarta som är läkare men inte får utöva sin tjänst för att dom måste ta om den på nytt i Sverige. Men det går bra att utbilda sig till läkare i Bulgarien och såna länder och jobba som läkare i Sverige.
Dock är ju de Svarta integrerade i samhället sedan 350 år.
Citera
2014-05-01, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RullaDen
Dock är ju de Svarta integrerade i samhället sedan 350 år.

Precis, så det kommer en dag då dom kommer integreras i Sverige som dom är i UK.
Citera
2014-05-01, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bille10

Känner inte heller till någon advokat men då har jag å andra sidan ingen bra koll på den yrkesgruppen. Det finns däremot minst två svarta åklagare vad jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in