Citat:
Ursprungligen postat av
strekronors
Tjenare flashbackare!
Jag håller på med ett stort skolarbete och jag har valt att fördjupa mig in i robothandeln, om det är bra eller dåligt, och hur det påverkar marknaden.
Nu är jag inte så jätte insatt i det, men tycker att det låter väldigt intressant.
Så nu till min fråga, är det nån som kan mycket om robothandel och kanske kan visa bra länkar? eller skriva lite vad ni tycker osv.
Hade varit extremt nice

Den som svarar förutsättningslöst " Dåligt" har ju noll koll.
Man måste precisera VILKEN typ av robot (eller algoritmhandel) som åsyftas.
Det första du måste göra är just att skilja på algoritmhandel i allmänhet och det som hamnat i fokus sista tiden, dvs HFT= High Frequency Trading.
DET är viktigt eftersom båda styrs av algoritmer (Det som du kallar robotar).
Den övervägande delen av algoritmhandel är s.k. execution algorithms. Sådana som helt enkelt hjälper till så den manuella inblandningen i orderavslut blir så liten som möjligt.
Ett typexempel är en kund som vill sälja 1 miljon aktier i AB XYZ, men vill ha minimal marknadspåverkan så därför tar en algoritm (robot) hand om ordern och säljer ut 25.000 aktier varje kvart hela dagen...
Hur kan en sådan algoritm vara dålig? Huvudmålet är ju att INTE påverka marknaden.
I andra ändan finns HFT som lever på att göra många affärer med liten marginal.
Dessa bidrar i stor utsträckning till BÄTTRE likviditet i marknaden då spreadar krymps till ett minimum.
Innan algoritmernas inträde kunde priset i LME vara 78,00-78,50.
Idag är den 78,25-78,30.
Även om priserna på grund av HFT kan variera snabbare så kan den som vill handla nästan alltid få bättre pris än 78,00-78,50.
I det större perspektivet bidrar sålunda algoritmer positivt till likviditet, även om det alltid finns exempel på motsatsen.
Hade det INTE varit så... Ja då hade ju detta fenomenet inte tillåtits av börser eller lagstiftare.
Att det sker utredningar när nya fenomen träffar marknaden är självklart bra och naturligt men nåt förbud lär inte komma. Möjligen kan man bromsa HFTs prisinformationsflöde/ordergivningstempo, men det är ju en annan femma.