Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Tanken har slagit mig också, eftersom Rami och Madi kände till att familjens chans till PUT pga anknytning till en levande Yara försämrades efter praxisändringen i mars. Att Rami kände till detta har jag läst på FUP och hyser ingen tvekan om att också Madi kände till detta. Hon verka vara den smartaste i familjen oavsett att hon inte kan eller vill tala svenska och framställer sig som ett offer. Men jag vill ändå inte tror att Yaras föräldrar skulle ha velat sin dotters död. Enligt Yaras pappa berättade Rami för honom om praxisändringen och Yaras pappa skulle då ha kommit överens med Rami om att Yara ska skickas tillbaka till Gaza efter vårterminen. Men Yara skulle ha vägrat... Jag förstår inte hur en åttaåring kan bestämma så mycket men ändå så lite. Hon kan alltså bestämma om att hon stannar kvar hos Rami och Madi samtidigt som hon inte kan bestämma över sin egen kropp och sitt eget liv utan måste finna sig att bli misshandlad och utnyttjad som hembiträde. Hon kan berätta för sin pappa att hon inte vill åka tillbaks till Gaza men hon kan inte berätta om sitt miserabla liv hos Rami och Madi.
Men nu var ju inte terminen slut ännu och om Yara visste att det var så, och att hon antagligen måste ge upp, då bidrog ju det till hennes enorma besvikelse och en möjlig depression. Alltså en nyans till på temat "mamma och pappa får inte asyl".
Hon trivdes ju uppenbarligen superbt så länge hennes gode man levde. Säkert hoppades hon mycket på att allt skulle bli det perfekta livet med familjen samlad bortom bomber och elände. Pappan nämnde också att hon blivit så mycket bättre här i början. Den bild jag får är av ett intelligent, öppet och gladlynt barn som sakta men säkert bröts ned.
Det skulle inte förvåna mig det bittersta om Amani använt detta i en psykisk terror också.
Det dröp elakheter, hotelser, koranverser och vidskepligheter ur hennes mun.
Amani är en orm.
Rami ville inte heller ha dit henne, sägs det. För honom skulle det säkert bli en lättnad att slippa ansvaret, i den mån han förstod dess tyngd. Kanske Amani slängde det i ansiktet på henne också?
Psykisk misshandel fanns med i bilden - sedan kan man ju fantisera om innehållet ...