Citat:
Ursprungligen postat av
Kleopatra2013
Att höra mamman nu är bara formalia.
Om den svenska polisen hade tid och resurser så hade man förhört mamman de första dagarna
efter dödsmisshandeln på hennes dotter. Då ville hon ha rättvisa.
Nu ställer hon villkor för att medverka i utredningen och hur tänker hon då? Hon borde rimligtvis göra allt
i sin makt för att sanningen ska fram så Yara och alla andra flickor med henne får upprättelse
Du har så rätt. Det är bara formalia, och lite sakomständigheter runt mordet som hon kan bidra med. Men gör det någon skillnad? Knappast.
Jag tror inte en domstol ser på henne som ett sanningsvittne som reder ut begreppen!
För en rutinerad åklagare är hennes synpunkter inget att ta på allvar, då hon har egna intressen som hon prioriterar, som inte har med mordet på Yara att göra.
Jag betvivlar inte sorgen, men vad sorgen handlar om är höjt i dunkel. Det verkar som alla lögner kommer ikapp dem, och har som konsekvens att ingen vågar prata på mera, innan de pratat ihop sig!
Mitt tips är att pappan inte vill till Sverige efter myndigheternas kallsinnighet, massmedias svala intresse och Karlskrona kommuns snålhet med försörjning och fickpengar.
Jag är nyfiken på vad som fick dem att lämna Syrien och komma till Gaza. De verkar röra sig fritt i många länder denna klan, även i väst och i USA. De intressantaste handlingarna i denna sak är akterna på Migrationsverket för samtliga i släkten. Det vore av intresse för utredningen att beta av de olika personerna i klanen, deras historier och identiteter. Kanske någon på polisen vet hur man jobbar i Excel?