2014-08-15, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Bara en känsla av att pappan skulle ha utnyttjat familjens utsatta situation i Gaza mer, kvällstidningarna skulle ha skrivit om dem, om de hade funnits där under Israels offensiv.

Ok. Ja det låter rimligt samtidigt har det kanske gått inflation i rapporteringen om pappan även för journalisterna. Men visst finns det en liten möjlighet att det lyckats ta sig ut på ett mycket tidigt stadium. Förhoppningsvis lär förhöret med mamman bli av i någon form trots allt.
Citera
2014-08-15, 06:38
Medlem
Att höra mamman nu är bara formalia.
Om den svenska polisen hade tid och resurser så hade man förhört mamman de första dagarna
efter dödsmisshandeln på hennes dotter. Då ville hon ha rättvisa.

Nu ställer hon villkor för att medverka i utredningen och hur tänker hon då? Hon borde rimligtvis göra allt
i sin makt för att sanningen ska fram så Yara och alla andra flickor med henne får upprättelse
Citera
2014-08-15, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Att höra mamman nu är bara formalia.
Om den svenska polisen hade tid och resurser så hade man förhört mamman de första dagarna
efter dödsmisshandeln på hennes dotter. Då ville hon ha rättvisa.

Nu ställer hon villkor för att medverka i utredningen och hur tänker hon då? Hon borde rimligtvis göra allt
i sin makt för att sanningen ska fram så Yara och alla andra flickor med henne får upprättelse

Du har så rätt. Det är bara formalia, och lite sakomständigheter runt mordet som hon kan bidra med. Men gör det någon skillnad? Knappast.

Jag tror inte en domstol ser på henne som ett sanningsvittne som reder ut begreppen!
För en rutinerad åklagare är hennes synpunkter inget att ta på allvar, då hon har egna intressen som hon prioriterar, som inte har med mordet på Yara att göra.

Jag betvivlar inte sorgen, men vad sorgen handlar om är höjt i dunkel. Det verkar som alla lögner kommer ikapp dem, och har som konsekvens att ingen vågar prata på mera, innan de pratat ihop sig!

Mitt tips är att pappan inte vill till Sverige efter myndigheternas kallsinnighet, massmedias svala intresse och Karlskrona kommuns snålhet med försörjning och fickpengar.

Jag är nyfiken på vad som fick dem att lämna Syrien och komma till Gaza. De verkar röra sig fritt i många länder denna klan, även i väst och i USA. De intressantaste handlingarna i denna sak är akterna på Migrationsverket för samtliga i släkten. Det vore av intresse för utredningen att beta av de olika personerna i klanen, deras historier och identiteter. Kanske någon på polisen vet hur man jobbar i Excel?
Citera
2014-08-15, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Text....

Jag är nyfiken på vad som fick dem att lämna Syrien och komma till Gaza. De verkar röra sig fritt i många länder denna klan, även i väst och i USA. De intressantaste handlingarna i denna sak är akterna på Migrationsverket för samtliga i släkten. Det vore av intresse för utredningen att beta av de olika personerna i klanen, deras historier och identiteter. Kanske någon på polisen vet hur man jobbar i Excel?

Exakt vad får dig att tro att de kommer från Syrien?? Enligt mina källor (palestinier) så är familjen från Palestina absolut inte från Syrien. Biopappan var stationerad i Ramallah på Västbanken innan de flyttade till Gaza.

Majoriteten av palestinier lever i exil så att familjer bor i olika länder är kutym och inget ovanligt.

Däremot är det stor skillnad om en släkt kommer från Syrien eller Palestina. Så jag vill gärna veta var du fått den informationen?
Citera
2014-08-16, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Exakt vad får dig att tro att de kommer från Syrien?? Enligt mina källor (palestinier) så är familjen från Palestina absolut inte från Syrien. Biopappan var stationerad i Ramallah på Västbanken innan de flyttade till Gaza.

Majoriteten av palestinier lever i exil så att familjer bor i olika länder är kutym och inget ovanligt.

Däremot är det stor skillnad om en släkt kommer från Syrien eller Palestina. Så jag vill gärna veta var du fått den informationen?
Det går att läsa på hans FB-sida från Damaskus Syrien,även i papper om R*mi står det Damaskus Syrien men inget behöver därför vara sant!
Citera
2014-08-16, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Det går att läsa på hans FB-sida från Damaskus Syrien,även i papper om R*mi står det Damaskus Syrien men inget behöver därför vara sant!

Tack! Det blir så mycket information som man efter ett tag inte minns var den kom ifrån. Jag letade efter källor, men glömde bort FB.

I vilket fall som helst bör dessa personer utredas, utifrån grundläggande uppgifter som var de är födda, uppvuxna och särskilt föräldrars identitet. Jag ser folk som reser och studerar, och är in i döden; om och kring sig. De har inte ens varit i närheten av de omständigheter som det innebär enligt alla definitioner om vem som är flyktingar med asylskäl.

Man kan ju börja med att få en redogörelse på all skolgång, en sak som går att kontrollera. Var det första klass i Gaza? Eller i Damaskus? Var bodde de? Ägde de huset eller hyrde de? Skolkamrater? Någon finns säkert också på FB, eller i adressregister om det är Gaza, Damaskus eller Timbuktu.

I just detta fall ser man hur det går till när asyl beviljas i ett land där det är tabu att diskutera viktiga frågor. Vi ser vilka element som får framgång med flytten till Sverige. En het potatis politiskt, och därför kan olika tjänstemän på Migrationsverket driva sin egen politik. För det intressanta är i denna sak, vad hade denna klan har här att göra, och varför vi ska försörja dem.
Citera
2014-08-16, 12:04
Medlem
Det som Vresrosen skriver borde vara självklarheter. Men i Sverige kommer politiker och tjänstemän allt som oftast undan när viktiga beslut tagits på bristande beslutsunderlag.
Några (snarare många...) får givetvis betala priset för detta.

Jag instämmer i och önskar att Vresrosens uppfattningar i frågor om PUT får genomslag och omsätts till praktisk handling omedelbart.
Citera
2014-08-16, 12:23
Medlem
LaScalas avatar
Tiden går och vi börjar ifrågasätta många saker.
Jag läste nyligen en bok om palestinska flickors helvete som hushållsslavar (och värre) i sina egna familjer på Västbanken. "Levande bränd". Förord av Elisabeth Massi-Fritz.
Hugg och slag varje dag.
Jag är medveten om klass/klan/utbildningsskillnader och att det givetvis inte gäller alla.
MEN - vi vet faktiskt att det var så Yara hade det hos morbror och moster.
Det får mej att fundera över föräldrarnas omtanke om sin dotter? Tycker de också att flickor ska behandlas som slavar med hugg och slag? De är ju ändå nära släkt.
Vågade Yara klaga?
Läs själva och fundera. En stark bok.
http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=468
Citera
2014-08-18, 18:03
Medlem
Det handlar om makt. Männens makt över kvinnor och flickebarn.
Boken du länkar till får mig att tänka på 1600-talets Sverige då man brände kvinnor på bål med prästerskapet
som höll i facklan.
Då kallade man kvinnorna för häxor, och många gånger var det duktiga kvinnor som brändes.

Idag har flickor och kvinnor lagen på sin sida och det är vi tacksamma för.
Det är enligt svensk lag förbjudet att utnyttja barn till arbetskraft, aga och misshandel, sexuell relation före 15år, äktenskap före 18år,
könsstympning...osv listan kan bli lång. Men egentligen inte så svår att förstå.

I grund och botten handlar det om respekt. Och har man inte förstått tanken bakom så behöver man hjälp att förstå, förslagsvis i en tingsrätt
Citera
2014-08-19, 00:39
Medlem
Citat:

Ok. Jo fast det gällde Rami som jag förstod det (som överhuvudtaget verkar rörlig)? Alltså inte att biofamiljen kommit från Syrien till Gaza. Att jag undrar beror på att traditioner i Syrien och Palestina skiljer sig en hel del. Dessutom växte Y delvis upp med sin morbror i Gaza? Om man nu ska tro på några uppgifter.....
Citera
2014-08-19, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Ok. Jo fast det gällde Rami som jag förstod det (som överhuvudtaget verkar rörlig)? Alltså inte att biofamiljen kommit från Syrien till Gaza. Att jag undrar beror på att traditioner i Syrien och Palestina skiljer sig en hel del. Dessutom växte Y delvis upp med sin morbror i Gaza? Om man nu ska tro på några uppgifter.....
Skrev kanske otydligt:Just biopappan (M. Alna**ar) uppger på sin FB-sida "Damaskus Syrien som födelseort.Han har även en syster som också uppger samma stad. R*mi As*our Y*r*s morbror har också uppgett sin födelseort till Damaskus(den uppgiften gick att läsa här i något dokument från MV).Familjerna är ju släkt med varandra och kommer tydligen ursprungligen från Syrien!
Citera
2014-08-19, 12:33
Bannlyst
Citat:
Skrev kanske otydligt:Just biopappan (M. Alna**ar) uppger på sin FB-sida "Damaskus Syrien som födelseort.Han har även en syster som också uppger samma stad. R*mi As*our Y*r*s morbror har också uppgett sin födelseort till Damaskus(den uppgiften gick att läsa här i något dokument från MV).Familjerna är ju släkt med varandra och kommer tydligen ursprungligen från Syrien!
Det fanns innan Syrienkriget bortåt en miljon Palestinier i flyktingläger i Syrien. Trots att de har Damaskus som födelseort får de absolut inte räkna sig som Syrien utan är definitionsmässigt statslösa palestinier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in