2014-07-21, 23:58
Medlem
ApolloGrekens avatar
Frågan är verkligen om det är tillåtet. Jag antar att man skannat in alla arvodesräkningar, så att dessa kan slängas. men dom tillhör ju arbetsgivaren. Då får man inte ta hem räkningarna.

På mitt arbete kör vi papper av detta slag i en papperstugg som töms i en soptunna med lås.

Som andra redan sagt, detta misstag tycks ge ytterligare exempel på dålig administration i kommunen.
Citera
2014-07-22, 08:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Frågan är verkligen om det är tillåtet. Jag antar att man skannat in alla arvodesräkningar, så att dessa kan slängas. men dom tillhör ju arbetsgivaren. Då får man inte ta hem räkningarna.

På mitt arbete kör vi papper av detta slag i en papperstugg som töms i en soptunna med lås.

Som andra redan sagt, detta misstag tycks ge ytterligare exempel på dålig administration i kommunen.
Jag utgår från att det inte är originalhandlingar utan kopior. Förutsatt att de är maskade är det då sannolikt inget brott.
Citera
2014-07-22, 15:42
Medlem
ApolloGrekens avatar
Förmodligen inte något åtalbart brott. Men det är mot anställningsavtal/delegation eller vad som är relevant i just detta fall.

Det ger en inblick i hur ledningen fungerar i denna kommun.
Citera
2014-07-23, 10:54
Medlem
Denna folkvalda politiker parkerar jag i gruppen "festochelleridiotmupparna"
En grupp av politiker som uppvisar en arrogans, empatistörning och fullkomlig verklighetsfrånvaro.
Dessa sk politiker rör sig i gråzonen, håller varandra bakom ryggen och har noll koll på vad som är lämpligt eller ickelämpligt.

Denna förbannade historia tar aldrig slut.
Och konsekvensen blev att en liten flicka blev misshandlad tills hon dog.

Nu har Uppdrag granskning ett ypperligt materiel till ett reportage
Citera
2014-07-23, 18:46
Medlem
Jag tror vi är många, många som hoppas att Uppdrag Granskning gräver fram det som småpåvarna i Karlskrona kommun nu försöker dölja.

Vi får inte glömma att maktmissbrukarna (dvs vissa fritidspolitiker, vissa kommuntjänstemän i chefsposition, vissa socialsekreterare tillsammans med Yaras morbror och morbroderns fru) har släckt Yaras liv!
Citera
2014-07-23, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Jag tror vi är många, många som hoppas att Uppdrag Granskning gräver fram det som småpåvarna i Karlskrona kommun nu försöker dölja.

Vi får inte glömma att maktmissbrukarna (dvs vissa fritidspolitiker, vissa kommuntjänstemän i chefsposition, vissa socialsekreterare tillsammans med Yaras morbror och morbroderns fru) har släckt Yaras liv!

Nej, det är bara GM som släckte Yaras liv.
Citera
2014-07-23, 21:17
Medlem
Min uppfattning är att det finns medskyldiga.
Citera
2014-07-23, 21:42
Medlem
Citat:
Min uppfattning är att det finns medskyldiga.

På ett moraliskt kan man kanske tycka så. Att myndigheterna varit flata. Men jag tror inte att de hade agerat på något annat sätt, oavsett vem det gällde. Även man har världens bästa myndigheter så kan de inte alltid förutspå och förhindra att barn skadas och till och med dödas av sina vårdnadshavare. Det är lätt för oss som inte haft med fallet att göra att vara efterkloka nu och döma ut socialtjänsten, polisen, migrationsverket, skolan etc. Men Yara dödades faktiskt av Amani eller Rami eller av båda två. Den eller de som dödade henne bär hela skulden till att hon dog. Att skylla på myndigheter är att på något sätt urskulda dem som faktiskt dödade henne.
Citera
2014-07-23, 23:05
Medlem
"Socialtjänsten" i Karlskrona har inte satt Yaras behov i centrum och verkar inte ens ha gjort någon utredning som hållit den kvalitet som förvaltningslagen säger (det betyder att Karlskrona kommun har åtsidosatt förvaltningslagen :-(

"Socialtjänsten" i Karlskrona har (som jag uppfattat det) med sin passivitet/ineffektivitet, bidragit till att Yara inte fick det skydd som hon var i behov av :-( När-
morbrodern och morbroderns fru (som jag uppfattat det) misshandlat/plågat Yara och utsatt henne för grovt fysiskt våld :-(

"Socialtjänsten" har bidragit med flera missgrepp som lett till att Yara blev helt utlämnad till - GM :-(
(alternativt till GM+GM)
Citera
2014-07-24, 08:43
Medlem
Citat:

"Socialtjänsten" har bidragit med flera missgrepp som lett till att Yara blev helt utlämnad till - GM :-(
(alternativt till GM+GM)

I externutredningen, som kommunen beställde, framgår det förståelse för en del försummelser men också en del allvarlig kritik. Det jag framför allt fastnade för var att man kunde ha valt en annan person som "särskild vårdnadshavare" och ändå låtit Y bo hos sina släktingar. Då hade en vuxen haft insyn, som hade stått på hennes sida och förmodligen ingripit mot missförhållandena. Utredaren påpekade att den lösningen ytterst sällan har utnyttjas i Karlskrona. Kanske hade det inte hjälpt, men hon hade haft bättre skydd.
(Länk till utredningen i inlägg 5621)
Citera
2014-07-25, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
I externutredningen, som kommunen beställde, framgår det förståelse för en del försummelser men också en del allvarlig kritik. Det jag framför allt fastnade för var att man kunde ha valt en annan person som "särskild vårdnadshavare" och ändå låtit Y bo hos sina släktingar. Då hade en vuxen haft insyn, som hade stått på hennes sida och förmodligen ingripit mot missförhållandena. Utredaren påpekade att den lösningen ytterst sällan har utnyttjas i Karlskrona. Kanske hade det inte hjälpt, men hon hade haft bättre skydd.
(Länk till utredningen i inlägg 5621)

Min bestämda uppfattning är att Yara aldrig skulle ha bott hos MGM
Detta har klart och tydligt framkommit i efterhand.
Om någon som träffade Yara hade ställt sig på hennes sida och vågat se och ta ett obekvämt beslut så är sannolikheten mycket stor att detta inte hänt. Och Yara hade kanske levt idag. Och kanske hade hon t o m tyckt att Sverige är ett bra land att leva i
Citera
2014-07-25, 17:36
Medlem
Jag trodde att det skulle bli någon sorts förhandling i dag (omhäktning eller åtal).
Har det blivit uppskjutet igen, med vilken motivering i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in