2014-05-08, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det beror lite på hur hög tjänst pappan har i Fatah. De har rätt stor makt över vad som står i icke hamas-kontrollerade medier.

Ok ja så det nog vara. Men pappan har väl kanske inte så hög position utan det är kanske andra släktingar. Och mammans släkt. Frågan är om det går att stoppa information om den är tillräckligt graverande. Alltså kunna ha en lösning här och ett annat acceptabelt scenario där. Menar inte i rättskipning utan en historia som släkten kan leva med så att säga. Det lär bli en dramatisk rättegång med alla dessa parametrar....
Senast redigerad av VemKom 2014-05-08 kl. 08:22. Anledning: edit
Citera
2014-05-08, 08:26
Medlem
Bild i dag i BLT/sydöstran på BO vid den sönderbombade skolan
Citera
2014-05-08, 08:26
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Jag kan lite arabiska men kan inte läsa så långa texter. Farbror och morbror är inte samma ord. Morbror heter : khalo/Khali och farbror: Amo/Ami

Översättningen säger samtidigt att han bor i Gaza, så man får ta det med en nypa salt. Om detta sant att de lägger skulden på bara kvinnan så ser jag det mer som ett försvar, det är säkert en chock och gör kanske krisen mer hanterbar att hon är den skyldiga.

Samtidigt så vet vi alla kvinnas ställning i den muslimska världen så vem är förvånad att muslimska män skulle skylla på en muslimsk kvinna & kasta henne under bussen!

Även fast jag anser att hon har ett lika stort ansvar som mannen i detta & båda ska dömas till livstids fängelse
Citera
2014-05-08, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det är så jävla tragiskt så det finns inte. Hjärtskarande tragiskt. Och så väldigt modest att sikta in sig på riskakor, när det finns så mycket annat gott hon hade kunnat stoppa i sig. Antingen gillade hon riskakor väldigt mycket, eller så försökte hon minska förlusterna för affärerna. Att tvingas stjäla för att äta. Härmed är jag nödd och tvungen...

Jag mår så sjukt dåligt över att höra om detta. Fy fan vilket helvete hon har haft det. Riskakorna kanske hon hade för att äta i skolan vid samlingen, många barn har med sig såna nuförtiden istället för frukt. Stackars lilla flicka, åh vad jag önskar att man kunde gå tillbaka i tiden och ställa allt till rätta.
Citera
2014-05-08, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det är som taget ur Dickens och Oliver Twist. Sådana här saker ska bara inte få hända i detta århundrade. Barn ska inte behöva få vara med om såna saker. Det är ju lätt att läsa in nån sorts högre moral i flickans beteende, men jag tror hon gjorde så gott hon kunde under omständigheterna. Med tanke på hur lojal hon var mot familjen som behandlade henne på det där sättet. Jag har sagt det förut, men jag har stött på få levnadsöden det senaste århundradet med en så utsatt position som hennes...

Ja det där var väl var en perfekt beskrivning! Tror aldrig jag känt mig jag kan inte hitta ord..men så plågad av en historia som denna.

Men förstår inte den snabba process som förvandlar den här lilla familjeflickan (tänk födelsedagsbilderna och/eller pappans utsagor) inte bara till ett misshandelsoffer utan något av en kompetent gatunge. Som stjäl mat, jobbar i hushållet, går i skolan, misshandlas, ljuger om skador, spelar glad och håller masken. Främmande tanter och farbröder försöker prata med henne, mamma och pappa (enligt deras utsaga) har tät kontakt. Och misshandeln verkar ha trappats upp.
Men inte pip tvärtom allt är bra hon försöker inte ens ta chansen att kontakta föräldrar när hon är hemifrån, visar sig inte ledsen, kämpar på hungrig och ibland barfota och halvt klädd.
Jag måste ändå utgå från att något är sant som pappan berättar. Men det är ett mysterium.
Citera
2014-05-08, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag är ingen tokrasist med foliehatt på huvudet.

Nä för tuff tävlan här om det här. Du framstår snarare som motsatsen.
Citera
2014-05-08, 08:53
Medlem
Skidaddles avatar
Jag får intrycket att hon var väldigt smart och kvicktänkt. Hon lärde sig reglerna väldigt snabbt för vad hon var tvungen att göra för sin överlevnad. Hon gjorde exakt vad som förväntades av henne i varje givet ögonblick. Jag vet inte hur hon klarade sig i skolan, men om hon var så pass skicklig så borde hon inte ha haft nåt problem med själva skolämnena i vilket fall. Hon hade kunnat gå långt. Och med en inre viljestyrka och en inre själslig trygghet. Vilket annat barn som helst hade brutit ihop om dom hade blivit påkomna med att stjäla mat för att dom var hungriga, och helt enkelt berättat för första bästa vuxna om sin levnadssituation. Hur många åttaåringar fattar vad dom ska säga när dom blir förhörda av andra vuxna? Där kan man tala om omertā för hennes del...

Citat:
Ursprungligen postat av VemKom

Men förstår inte den snabba process som förvandlar den här lilla familjeflickan (tänk födelsedagsbilderna och/eller pappans utsagor) inte bara till ett misshandelsoffer utan något av en kompetent gatunge. Som stjäl mat, jobbar i hushållet, går i skolan, misshandlas, ljuger om skador, spelar glad och håller masken. Främmande tanter och farbröder försöker prata med henne, mamma och pappa (enligt deras utsaga) har tät kontakt. Och misshandeln verkar ha trappats upp.
Men inte pip tvärtom allt är bra hon försöker inte ens ta chansen att kontakta föräldrar när hon är hemifrån, visar sig inte ledsen, kämpar på hungrig och ibland barfota och halvt klädd.
Jag måste ändå utgå från att något är sant som pappan berättar. Men det är ett mysterium.
Citera
2014-05-08, 08:58
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpionkvinna
Bild i dag i BLT/sydöstran på BO vid den sönderbombade skolan

Jag har inte PLUS, så jag saknar bildtext och övrig artikeltext.
Men, jag har svårt att se raserad skolmiljö i bilden, snarare tidigare övergiven industrimiljö. Inga som helst inredningsdetaljer syns heller.

Men, vad vet jag, jag kanske bara är påverkad av all misstänksamhet p.g.a. alla misstankar om förfalskningar runt händelsen
Citera
2014-05-08, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Rätta mig om jag har fel. Finns det någonstans ett uttalande av Yaras pappa om att det för dem är ofattbart att hans svåger troligen har mördat hans barn?

Finns det någonstans ett uttalande från Yaras mamma att hon är förtvivlad över att hennes bror troligen har mördat hennes barn?

Att uttalandena från Yaras föräldrar endast talar om hur svenska myndigheter har brustit, men ignorerar att nämna mördarna som är deras närstående framstår som ytterst suspekt. Är de verkligen de biologiska föräldrarna till Yara? En naturlig reaktion vore "neeej! inte min egen bror!".

Kulturellt beteende tror jag, det är en skam för dem att en av deras egna dödat Yara, bäst att hålla tyst om det och skylla på "Sverige".
Citera
2014-05-08, 09:19
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
OK tack! Han kanske försöker skaffa sig alibi ... att han var bortrest och kom hem på valborgsaftonen? Eller så var han bortrest? Jag litar inte på något längre.

Men när skulle i så fall dessa efterkonstruktioner gjorts? Fanns det en given plan att döda barnet ett visst datum. Eller vad exakt skulle han ha alibi för?
Tänker jag fel här?
Citera
2014-05-08, 09:21
Medlem
Är det bara jag som tycker att bilden ser manipulerad ut? http://www.bltsydostran.se/
Jag menar, ställer man upp en liten flicka i resterna av en nyligen bombad skola?
Vare sig den är på riktigt eller inte så tyder den på att familjen är väldigt angelägna om att deras uppgift om hennes vistelsetid i Sverige ska bli trodd.
Citera
2014-05-08, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edeis
Jag mår så sjukt dåligt över att höra om detta. Fy fan vilket helvete hon har haft det. Riskakorna kanske hon hade för att äta i skolan vid samlingen, många barn har med sig såna nuförtiden istället för frukt. Stackars lilla flicka, åh vad jag önskar att man kunde gå tillbaka i tiden och ställa allt till rätta.

Ja du hon tog säkert just riskakorna för att hon såg att de andra barnen hade sådana. Ett litet försök att passa in.

Så "lycklig i Sverige" var det väl som sas...hur fan kunde de inte veta.
Hon fick inte ens mat.
Senast redigerad av VemKom 2014-05-08 kl. 09:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in