Citat:
Ursprungligen postat av
Skidaddle
Det är som taget ur Dickens och Oliver Twist. Sådana här saker ska bara inte få hända i detta århundrade. Barn ska inte behöva få vara med om såna saker. Det är ju lätt att läsa in nån sorts högre moral i flickans beteende, men jag tror hon gjorde så gott hon kunde under omständigheterna. Med tanke på hur lojal hon var mot familjen som behandlade henne på det där sättet. Jag har sagt det förut, men jag har stött på få levnadsöden det senaste århundradet med en så utsatt position som hennes...
Ja det där var väl var en perfekt beskrivning! Tror aldrig jag känt mig jag kan inte hitta ord..men så plågad av en historia som denna.
Men förstår inte den snabba process som förvandlar den här lilla familjeflickan (tänk födelsedagsbilderna och/eller pappans utsagor) inte bara till ett misshandelsoffer utan något av en kompetent gatunge. Som stjäl mat, jobbar i hushållet, går i skolan, misshandlas, ljuger om skador, spelar glad och håller masken. Främmande tanter och farbröder försöker prata med henne, mamma och pappa (enligt deras utsaga) har tät kontakt. Och misshandeln verkar ha trappats upp.
Men inte pip tvärtom allt är bra hon försöker inte ens ta chansen att kontakta föräldrar när hon är hemifrån, visar sig inte ledsen, kämpar på hungrig och ibland barfota och halvt klädd.
Jag måste ändå utgå från att något är sant som pappan berättar. Men det är ett mysterium.