2015-02-03, 14:32
  #14977
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det här med garantställning är väl inte så beprövat i svenska domstolar? Kanske är det därför som tingsrätten inte vågade ge Rami mer än 6 år?

En viktig anledning till att detta fall bör prövas i HR.

Tycker jag och hoppas på en skärpning av Rs straff.
Citera
2015-02-03, 14:34
  #14978
Medlem
MrsMagoos avatar
Mannens försvarare Christer Holmqvist anser inte att rubriceringen är korrekt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6084194

Sex år är ett hårt straff"
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/mannens-advokat-kluven-till-domen

B 1063-14
Det finns inte något i utredningen som tyder på att R A har haft ett direkt
eller indirekt uppsåt att beröva Yara livet.



Citat:
Jag förstår fortfarande inte varför en del i denna tråd tror att Rami har charmat socialtjänst, skola, och alla möjliga kvinnor. Är inte det bara en trådsanning?
Självklart är det en trådsanning. Finns inget underlag på det som har någon substans.
__________________
Senast redigerad av MrsMagoo 2015-02-03 kl. 14:42.
Citera
2015-02-03, 14:36
  #14979
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Min uppfattning (som är byggd på det som skrivits och visats upp i Yara-fallet) är att både Rami och hans syster Madleen är skickliga på att dupera och tar sig fram med den förmågan.
Min uppfattning är att det är mest i denna tråd som det har ansetts vara så. Det är i denna tråd Madleen har kallats "den stilfulla" eller vad det nu var. Det är i denna tråd Rami har kallats "Prins Rami" eller "Prins Charming" eller något sådant.

Massmedia har förstås haft artiklar om de båda sörjande bioföräldrarna med fokus på hur de sörjer, men det är ju inte så konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Det är inte bara kvinnor som anser att det är viktigt att uppmärksamma sociopaters/psykopaters framfart i Sverige.
Nej, det är inte bara kvinnor, men frågan gällde ju om Rami med sina blå ögon har duperat alla möjliga myndigheter och även domstolen. Jag har inte utanför denna tråd läst ett enda ord om att han skulle vara utmärkande charmig eller så.
Citera
2015-02-03, 14:43
  #14980
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Min gissning är att bild på henne publicerades eftersom hon dömdes till ett betydligt längre straff och att hon bedömdes som den som utdelat de dödande slagen.

Jag förstår fortfarande inte varför en del i denna tråd tror att Rami har charmat socialtjänst, skola, och alla möjliga kvinnor. Är inte det bara en trådsanning?

Nej, vi som stött på dessa personlighetstyper i olika sammanhang anar ganska snabbt vad det är frågan om. Anser jag. Med ledning av hur de själva vill framställa sej och hur de agerar. Och hur hjärta-smärta-tanter agerar.
Har man sett kvinnor inom socialtjänsten och övriga myndigheter bli till sej i trosorna av dessa durkdrivna äckel på nära håll med förödande resultat som följd så kanske man blir mer observant på vissa markörer.
Fenomenet är så intressant att jag funderat på en bok i ämnet. Men det ska jag inte trötta er med här.
Och - det finns kvinnliga slirvar också. Inte att förglömma.
Citera
2015-02-03, 14:49
  #14981
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Nej, vi som stött på dessa personlighetstyper i olika sammanhang anar ganska snabbt vad det är frågan om. Anser jag. Med ledning av hur de själva vill framställa sej och hur de agerar. Och hur hjärta-smärta-tanter agerar.
Har man sett kvinnor inom socialtjänsten och övriga myndigheter bli till sej i trosorna av dessa durkdrivna äckel på nära håll med förödande resultat som följd så kanske man blir mer observant på vissa markörer.
Fenomenet är så intressant att jag funderat på en bok i ämnet. Men det ska jag inte trötta er med här.
Och - det finns kvinnliga slirvar också. Inte att förglömma.
Men i det här fallet finns det väl absolut ingenting som indikerar att de skulle ha blivit charmade av Rami? Det är ju tråden som har bestämt sig för det. Eller rättare sagt delar av tråden.

Eller menar du att de blir till sig i trosorna av varenda man som de kommer i kontakt med? Jag är själv kvinna och kan inte se något särskilt alls med Rami. Han är en person helt enkelt. Jag ser inget extra charmigt eller sensuellt med honom.
Citera
2015-02-03, 14:51
  #14982
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det här med garantställning är väl inte så beprövat i svenska domstolar? Kanske är det därför som tingsrätten inte vågade ge Rami mer än 6 år?
Nja, inte garantställningen i sig, den är solklar, och det skriver rätten också - mellan raderna framgår att den anser att också Amani var garant, men den garantställningen behöver inte rätten använda.

Däremot skriver tingsrätten tydligt i domen att ett underlåtenhetsbrott inte har samma straff som ett aktivt brott. Det framgår inte hur mycket de har dragit av för detta, men jag får. med tanke på att Amanis livstidsdom är förhållandevis hårt dömd rent juridiskt, en magkänsla av att rätten anser att det aktiva straffvärdet ligger uppemot de tio år som är max för synnerligen grov misshandel och grovt vällande till annans död, så att de har dragit av 3-4 år.
Citera
2015-02-03, 14:53
  #14983
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Min uppfattning är att det är mest i denna tråd som det har ansetts vara så. Det är i denna tråd Madleen har kallats "den stilfulla" eller vad det nu var. Det är i denna tråd Rami har kallats "Prins Rami" eller "Prins Charming" eller något sådant.

Massmedia har förstås haft artiklar om de båda sörjande bioföräldrarna med fokus på hur de sörjer, men det är ju inte så konstigt.


Nej, det är inte bara kvinnor, men frågan gällde ju om Rami med sina blå ögon har duperat alla möjliga myndigheter och även domstolen. Jag har inte utanför denna tråd läst ett enda ord om att han skulle vara utmärkande charmig eller så.

Det är inte trådsanningar, vi som läser varandras inlägg ironiserar över olika inlägg där saker framförs. Den stilfulla Madleen skrivs kursiverat som allt annat vi roar oss över. Prins Rami är hans egen Facebook. "Civiliserad flirt" är när en familjefar (Rami), har tid att kommunicera i evigheter med en annan kvinna, med paus för en snabbis med den egna frun (Amani), under tid de misshandlar ett barn till döds. Under tid "normala" människor lagar mat, äter middag med barnen, badar och läser sagor med barnen, lägger barn etc. etc. etc….

Avocadon, den advokerande juristen med mänskliga rättigheter som specialitet är ju särskilt kul, om man har lite humor!

Det är helt uppenbart att Rami har haft det jag kallar för flyt i livet. Andra dödliga får inte vårdnaden så lätt över ett barn i en tingsrätt. Eller så många lovord om sin lämplighet som vårdnadshavare utan att kontroll sker. Jag vill påstå att domen i Blekinge tingsrätt styrker att alla våra påståenden om Ramis framfart i livet som en charmig psykopat, stämmer när han kommer undan med 6 år, eftersom till och med Laila lät sig duperas. Och hon är rådman i en tingsrätt.

Roligare än så här kan ingen juridisk diskussion bli!
Citera
2015-02-03, 14:54
  #14984
Medlem
ApolloGrekens avatar
Utvisning

Frågan har ställts om utvisning. Det står om detta på sid 100 i domen. Domen överraskar mig. Jag trodde, naivt, att man dömde till utvisning vid allvarliga brott som detta. Därefter, när utvisningen blir aktuell, kanske man finner att utvisningen inte kan genomföras pga det politiska läget mm. I så fall verkställs inte beslutet.

Men så resonerar inte domstolen. Trots att det torde vara minst 12 år kvar till när Amanis släpps så säger man att utvisningen inte kan verkställas och därmed dömer man inte till utvisning.

Dessutom har hon ju PUT. Jag trodde att permanenta uppehållstillståd inte var totalpermanenta utan att de kunde återkallas vid allvarlig brottslighet. Men man lär sig

Den milda domen mot Rami

Domstolen säger att Amani har misshandlat grovt under ett utdraget förlopp. Hon har varit minst likgiltig för att detta kunda döda Yara, och hon döms för mord. Det är logiskt.

Men Rami då. Han har befunnit sig i lägenheten. han har rensat fisk i köket och rökt på balkongen. Han har inte ingripit och han hålls ansvarig för detta, och döms för misshandel. Han förstod kanske inte att masshandeln skulle leda till döden, så han slipper ansvar för mord, säger domstolen.

Jag förstår inte logiken.Hon misshandlar, och fälls för att hon borde förstå att det kunde leda till döden. Han står mer eller mindre bredvid, men anses bara förstå att det var misshandel men inte att den var livsfarlig. Det är helt orimligt att han inte förstod att det var livsfarligt att bli slagen med en brödkavel, tycker jag.

Yara var en späd åttaårig flicka. Jag brukar få ömma känslar när jag möter sådana. Hur man kan puckla på en sådan liten varelse utan att fatta att det är livsfarligt är sanslöst orimligt. Jag hoppas att åklageren överklagar domen mot Rami. Vad jag förstår kan också hovrätten döma till utvisning trots att åklagaren inte begärt det.
Citera
2015-02-03, 14:58
  #14985
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Men i det här fallet finns det väl absolut ingenting som indikerar att de skulle ha blivit charmade av Rami? Det är ju tråden som har bestämt sig för det. Eller rättare sagt delar av tråden.
Vist. Att Rami inte blir dömd till mer än han har blivit beror dels på att det, till skillnad från vad gäller Amani, inte finns teknisk bevisning som binder honom till gärningen, och dels på att han ljuger något bättre än hon. Domstolen gör vad den kan, i det avseendet, tycker jag.

I ett annat avseende tycker jag däremot att domstolen gör ett dåligt jobb. Den utgår, utifrån vittnesmål avgivna av vittnen med ett gigantiskt egenintresse i saken, från att Yara till varje pris ville stanna i Sverige, och alltså inte ville hem till sin riktiga familj, fast de i fosterfamiljen slog henne och var elaka mot henne. En betydligt rimligare tolkning är att en återkomst för Yara till Gaza öht inte var tänkbar, eftersom den i så hög grad stred mot vuxenintresset i hennes biofamilj.
Citera
2015-02-03, 15:00
  #14986
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Men i det här fallet finns det väl absolut ingenting som indikerar att de skulle ha blivit charmade av Rami? Det är ju tråden som har bestämt sig för det. Eller rättare sagt delar av tråden.

Eller menar du att de blir till sig i trosorna av varenda man som de kommer i kontakt med? Jag är själv kvinna och kan inte se något särskilt alls med Rami. Han är en person helt enkelt. Jag ser inget extra charmigt eller sensuellt med honom.

Ramis utseende ligger betydligt närmare de "normala" skönhetsidealen som är rådande-
än t ex utseendet som Englas mördare fått av sin skapare...

Något säger (fördomsfulla mig) att en av dessa haft lättare för sig att charma sig fram än den andre.

Citera
2015-02-03, 15:08
  #14987
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Men i det här fallet finns det väl absolut ingenting som indikerar att de skulle ha blivit charmade av Rami? Det är ju tråden som har bestämt sig för det. Eller rättare sagt delar av tråden.

Eller menar du att de blir till sig i trosorna av varenda man som de kommer i kontakt med? Jag är själv kvinna och kan inte se något särskilt alls med Rami. Han är en person helt enkelt. Jag ser inget extra charmigt eller sensuellt med honom.

Nej, det krävs en speciell typ av man för att dessa, ofta högutbildade, kvinnor men utan utan tidigare erfarenhet av "spännande" män ska kapitulera.
Har man bara träffat kamrer- Sven-på- banken-män så är de i farozonen. Borde övervakas...
Det är absolut inget charmigt med Rami. Det är han själv som vill framstå så.
Det är han själv som döpt en av sina Facebooksidor till Prince Rami.
Om min bok nånsin blir klar ska jag skicka den till dej
Jag har samlat tolv hjärta-smärta-tantsöden genom åren.
Det är en faktor som gör det svårt att värja sej mot en del av dessa män. Att de är invandrare. Det är förbjudet att hysa tvivel om dessa "stackare" som inte förstår nånting och behöver tas om hand.. Iaf i vissa miljöer.
Citera
2015-02-03, 15:08
  #14988
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Nej, vi som stött på dessa personlighetstyper i olika sammanhang anar ganska snabbt vad det är frågan om. Anser jag. Med ledning av hur de själva vill framställa sej och hur de agerar. Och hur hjärta-smärta-tanter agerar.
Har man sett kvinnor inom socialtjänsten och övriga myndigheter bli till sej i trosorna av dessa durkdrivna äckel på nära håll med förödande resultat som följd så kanske man blir mer observant på vissa markörer.
Fenomenet är så intressant att jag funderat på en bok i ämnet. Men det ska jag inte trötta er med här.
Och - det finns kvinnliga slirvar också. Inte att förglömma.

Hjärta smärta tanten som gjorde påhälsning i tråden. Är det någon som vet hur hon tog det, när den stilfulla Madleen dök upp med den resterande barnaskaran?

De kvinnliga slipovrarna, är ett intressant kapitel i denna sak, då domstolarna och myndigheterna är ju genuskorrekta så det stänker om det, med kvinnor i majoritet. Saken ger mig vibbar om att utfallet skulle vara annorlunda, om det skulle ha varit en man som skrev domen.

Prince Rami har haft sitt öde i kvinnornas händer, och det kallar jag för flyt!

Domen är skriven som en parodi på kvinnors sätt att resonera och överdriva med adjektiv. Kanske en riktig karlakarl till domare hade gått in på vad bevisningen styrker i gärning, och sen motiverat domen med lagrum och vilken praxis han lutar på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in