2014-12-09, 12:24
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Det skulle vara intressant att höra vad du tycker att soc skulle ha gjort i den situationen!! Snegla gärna på lagstiftningen som soc ska följa!
Konstigt nog har jag inte sett någon här i tråden som reagerar mot polisens sätt att agera vad gäller grannens anmälan?! Är det bara jag som tycker det är åt helvete att faxa till ett tomt socialkontor en långfredag i stället för att kontakta socialjouren per telefon direkt!?

Jag svarar istället. Eftersom anmälan ska ske via fax så förutsätter man att nån läser faxet också.
De (få) socialkontor jag har kännedom om vidarekopplar inkommande samtal/fax till den som har jour i hemmet (socialnämndens ordförande i många fall).
I de kommuner där det finns central jour ska den vara tillgänglig för fax dygnet runt.
Man ska inte behöva ringa och kolla att mottagaren agerar enligt rutinerna.
Citera
2014-12-09, 12:35
Medlem
LaScalas avatar
Kan fylla på med att det är oerhört viktigt att anmälan sker via fax så att man har ett faktaunderlag.
Mycket kommer bort på vägen vid ett telefonsamtal. Man vet inte ens om den som ringer är polis eller helt enkelt ett ex som vill skada (det förekommer).
Det är så viktigt att soc är tillgängligt att man gör jourlistor i god tid före helger och dessutom informerar polisen om nåra avvikelser från rutinerna är aktuella.
Citera
2014-12-09, 12:38
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Kan fylla på med att det är oerhört viktigt att anmälan sker via fax så att man har ett faktaunderlag.
Mycket kommer bort på vägen vid ett telefonsamtal. Man vet inte ens om den som ringer är polis eller helt enkelt ett ex som vill skada (det förekommer).
Det är så viktigt att soc är tillgängligt att man gör jourlistor i god tid före helger och dessutom informerar polisen om nåra avvikelser från rutinerna är aktuella.
Polismannen säger här till anmälaren att man ska "göra en koll under eftermiddagen". Vet du om det gjordes?
Citera
2014-12-09, 12:42
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Polismannen säger här till anmälaren att man ska "göra en koll under eftermiddagen". Vet du om det gjordes?

Nej? Det kanske är svårt att få nån respons om socialkontoret inte gör sej anträffbara? Det här fallet har ramlat mellan alla stolar som finns utställda.
Det är skrämmande.
Senast redigerad av LaScala 2014-12-09 kl. 12:45.
Citera
2014-12-09, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag svarar istället. Eftersom anmälan ska ske via fax så förutsätter man att nån läser faxet också.
De (få) socialkontor jag har kännedom om vidarekopplar inkommande samtal/fax till den som har jour i hemmet (socialnämndens ordförande i många fall).
I de kommuner där det finns central jour ska den vara tillgänglig för fax dygnet runt.
Man ska inte behöva ringa och kolla att mottagaren agerar enligt rutinerna.
Anmälan via fax??!! Dumheter!! Vem f-n använder fax idag i akuta ärenden. När det gäller barn i nöd - och ett blåslaget haltande barn bör betraktas som ett barn i nöd, tills annat har konstaterats- då är det snabba puckar som gäller! Och det är telefon direkt till den som har socialjour.
Så du menar att det skulle ha varit MOT något reglemente att polisen hade lyft luren?
Den här polisen gjorde en allvarlig missbedömning av läget - i mitt tycke den allra allvarligaste av alla myndighetspersoner som kommit i kontakt med Yara!
Citera
2014-12-09, 12:48
Medlem
Citat:
Vilken händelse menar ni? I den situationen med spädbarnet, Adn*n och Yara, så kom ju folk från socialtjänsten dit.
Citera
2014-12-09, 12:51
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Vilken händelse menar ni? I den situationen med spädbarnet, Adn*n och Yara, så kom ju folk från socialtjänsten dit.
Den här anmälan gjordes den 18 april, 12 dagar innan Yara dog. Jag menar att en anmälan av det här slaget borde föranleda ett direkt ingripande från polisens sida för att eventuellt förhindra ytterligare misshandel. Att flickan blivit misshandlad är ju uppenbart, och då handlar det inte bara om allmän vanvård (ärende för socialen) utan om ett brott som bör leda till omedelbara åtgärder.

Om polisen åkt dit skulle Yara sannolikt ha levt i dag.
Senast redigerad av Pethrus 2014-12-09 kl. 12:54.
Citera
2014-12-09, 12:53
Medlem
Citat:
Den här anmälan gjordes den 18 april, 12 dagar innan Yara dog. Jag menar ju att en anmälan av det här slaget borde föranleda ett direkt ingripande från polisens sida för att eventuellt förhindra ytterligare misshandel. Att flickan blivit misshandlad är ju uppenbart, och då handlar det inte bara om allmän vanvård (ärende för socialen) utan om ett brott som bör leda till omedelbara åtgärder.

Om polisen åkt dit skulle Yara sannolikt ha levt i dag.
Aha, det gäller Långfredagen. Ja, därifrån kan det finnas en händelserapport från en slags uppföljning, ska leta.
Citera
2014-12-09, 12:54
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Anmälan via fax??!! Dumheter!! Vem f-n använder fax idag i akuta ärenden. När det gäller barn i nöd - och ett blåslaget haltande barn bör betraktas som ett barn i nöd, tills annat har konstaterats- då är det snabba puckar som gäller! Och det är telefon direkt till den som har socialjour.
Så du menar att det skulle ha varit MOT något reglemente att polisen hade lyft luren?
Den här polisen gjorde en allvarlig missbedömning av läget - i mitt tycke den allra allvarligaste av alla myndighetspersoner som kommit i kontakt med Yara!

Ja, dessa korkade myndigheter som använder sej av medeltida rutiner får det ju att funka.
Vilket är bäst?
Eftersom många socialarbetare samarbetar dåligt med polis så vågar man nog inte ringa och kolla och ifrågasätta om de har skött sina uppdrag.
Vi har alla en uppfattning om skuldfrågan. Jag har min. Du har din.
Har det startat nån utredning beträffande tjänstefel av polisen? Jag har missat det i såna fall. Även utgången av det.
Citera
2014-12-09, 12:56
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Aha, det gäller Långfredagen. Ja, därifrån kan det finnas en händelserapport från en slags uppföljning, ska leta.
"Ingen kontakt togs med föräldrarna från polisens sida", ser jag nu att det står sist i rapporten.
Citera
2014-12-09, 12:58
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Om inte annat kunde han åtminstone ha begärt en bekräftelse på att faxet tagits emot och blivit läst, precis som (åtminstone jag) alltid gör när jag skickar viktiga mejl - som ändå inte alls är lika viktiga som ett fall av det här slaget.
Citera
2014-12-09, 12:58
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
"Ingen kontakt togs med föräldrarna från polisens sida", ser jag nu att det står sist i rapporten.

Nej det var ju socialtjänsten som borde ha gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in