Fördelar med ren grillkol, sån som man gjorde (gör?) i milor är hög värme och ren fin rökarom. Nackdelen är att den brinner fort och behöver fyllas på ofta om man ska grilla länge. Fördelen med briketter är att de brinner långsamt, jämnt och länge. Jag brukar oftast använda en kombination, med olika proportioner beroende på användningsområde. Undantaget är om jag ska grilla saker som tar rätt kort tid att grilla, som spett eller riktigt möra köttbitar. Då brukar det bli uteslutande rent kol.
För ca femton år sedan började jag med en blandning av kol och briketter.Läste för ett par månader sedan om någon "stjärnkock" som också var nöjd med det.Du får så att säga det bästa av två världar.
Jag tycker det där med smaken är rätt tydligt och kol blir bra mycket godare än bricketter. Jag skulle vilja kunna köpa kol där alla bitar är lite större så man slipper det där jävla småskitet som rasar igenom grilltändaren och brinner ut så fort, fanns det lätt tillgängligt så skulle jag bara grilla med kol.
Som det är nu så blir det mest bricketter, jag grillar nästan alltid runt 100°C länge så det krävs att de brinner lite längre. Jag använder oftast Webers lilla skorstenständare och tänder kanske åtta bricketter i taget.
Men som sagt, jag tycker man känner smaken av bindemedel och skit i bricketterna.
Hemma kör jag en gasol på balkongen men den skulle vi ju inte prata om, i stugan har vi en ganska stor klotgrill som jag heller inte använder, så fort jag provar börjar det regna eller blåsa som fan.
Utan jag tar några björkklabbar och klyver ner dessa till stickor, detta plockepinn tar jag med mig till grillkåtan och lägger lager omlott så att det bildar en fyrkant (med ett litet tändhål där jag kan få in näver) men alltså inte tätt utan med lite glipor. Tänder denna och låter den brinna ner till en fin glöd, slänger på lite briketter om det är nåt jag ska grilla länge men ibland har jag inte briketter (slut i påsen), då lägger jag kvartar av björkved (alltså lite grövre än stickorna) runt glöden och dom fattar eld/småbrinner och producerar dessutom glöd som jag kan peta ihop.
Bara kol var det länge sen jag använde, men skulle jag våga mig på klotgrillen så skulle jag nog välja kol i första hand.
Föredrar vanlig kol i de flesta fall, blir varma snabbare och en jämnare glöd snabbt. Briketter kör jag endast om det handlar om större köttstycken som pulled pork o.s.v. Kanske inbillning men tycker att det blir godare med kol.
Vart har kokosbriketterna tagit vägen? Har finkammat nästan alla butiker. Endast Bauhaus har några få säckar i lager men har inte lust att pröjsa 200 spänn i frakt. Förra året fanns det ju kokosbriketter för en rimlig slant på ÖoB o.s.v. Nu finns det inte någonstans att uppbringa. Varför?