• 1
  • 2
2005-08-15, 22:56
Medlem
Wenoms avatar
Kpte ett "antquarium" fr ett tag sen, prylbg som jag r, blev genast fascinerad av de sm krypen
Redan efter ett dygn hade de grvt en ~1dm lng gng rakt nert, de har nu, flera dagar eftert, brjat utvidga sitt lilla rike med sidogngar.
Min frga r: Hur samordnar myror sitt grvande? Det har ingen ledare (bara arbetsmyror) och vad jag vet finns ingen hierarki, men likvl lyckas de gra s att alla samarbetar mot ett ml, ngra grver p en viss plats, andra transporterar upp materialet till ytan.
En liten bild fr att frtydliga det hela:

http://wenom.mine.nu/~upload/upload/P1010009.JPG
Nn som r insatt i mnet?
Citera
2005-08-16, 00:01
Medlem
Kundalinis avatar
Har rtt s lnge funderat p att kpa ett formicarium eftersom insekters kollektiva intelligens r rtt s fascinerande.

Kan tyvrr inte hjlpa dig med dina funderingar, men var kpte du ditt?
Citera
2005-08-16, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wenom
Kpte ett "antquarium" fr ett tag sen, prylbg som jag r, blev genast fascinerad av de sm krypen
Vad r det fr material de grver i? Det ser ut som ngot slags gel...
Citera
2005-08-16, 00:27
Medlem
Wenoms avatar
Kpte det p teknikmagasinet i ikanohuset i Linkping, geggan de grver i r nn sorts sockerrik gele, fast lsare.
Citera
2005-08-16, 00:28
Medlem
Satans va grymt! Nr jag vaknar imorn s tar jag bilen till teknikmagasinet det frsta jag gr

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/d...l&artnr=660239
Citera
2005-08-16, 00:30
Medlem
RedXs avatar
Fiskakvarium r tydligen ute...
Citera
2005-08-16, 00:36
Medlem
Man kanske skulle kpa tv stycken och stoppa svartmyror i den ena och skogsmyror i den andra eller hstmyror om man kan f tag p sdana, det kan kanske vara intressant att se hur de skiljer sig...
Citera
2005-08-16, 00:37
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pheer
Man kanske skulle kpa tv stycken och stoppa svartmyror i den ena och skogsmyror i den andra eller hstmyror om man kan f tag p sdana, det kan kanske vara intressant att se hur de skiljer sig...

Stoppa dem i samma i stllet. Det blir nog betydligt mer intressant.
Citera
2005-08-16, 00:42
Medlem
Det r ju en anna intressant id. Nt som vore riktigt trevligt va om man kunde f tag p en drottning att placera i sitt antquarium, fr att se hur ett myrsamhlle byggs upp...
Citera
2005-08-16, 00:47
Medlem
Wenoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pheer
Det r ju en anna intressant id. Nt som vore riktigt trevligt va om man kunde f tag p en drottning att placera i sitt antquarium, fr att se hur ett myrsamhlle byggs upp...
En kompis pstr att ett gg utvecklas till drottning om mattillgngen r god, och arbetarna skter sdant automatiskt, lter konstigt, men vem vet?
Hittade info om ngra roliga myror fresten
http://www.tightloop.com/ants/polbre.htm
Citat:
Polyergus breviceps is an obligate social parasite on Formica ants. Polyergus queens force their way into a host nest, kill the host queens, then have the newly enslaved Formica workers raise the Polyergus queen's brood. When these brood mature, the Polyergus workers begin slave raids on more Formica nests, stealing Formica pupae and larvae for food and as future slaves.
Citera
2005-08-16, 00:49
Medlem
Wenoms avatar
Ett tips nr ni ska hmta myror om ni kper ett antquarium, skit i den dr lilla grejen man fr med som ska anvndas, ta hela antquariumet och stoppa i en stack, det var lttast.
Citera
2005-08-16, 00:51
Medlem
RedXs avatar
Fanns det inte ngot gammalt datalir dr man skulle simulera livet i en myrstack? Tror t.o.m att det hette "Sim Ant".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in