2014-04-29, 10:10
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Vilka möjligheter finns det att se innehållet in på en dator om man känner till dess IP-adress? Säg jag går till en sida och de får mitt IP hur stor risk innebär detta?
Citera
2014-04-29, 10:15
Medlem
C8H11Ns avatar
Inget att oroa sig för.

Om du trots allt är orolig så skaffa en VPN.
Citera
2014-04-29, 10:50
Medlem
TheShapes avatar
Om en privatperson "kommer över" uppgifterna? Ungefär lika "farligt" som att de vet ditt postnummer. För en myndighet så är det en annan femma, men det är inte precis så att Polisen får begära ut IP-adresser för att de har tråkigt på lunchrasten, utan brottet som användaren misstänks för måste vara fängelsegrundande mer än två år. Du kan vara lugn alltså, eller skaffa en VPN-tjänst om du är lite extra nojjig.
Citera
2014-04-29, 11:51
Moderator
tobess avatar
Inte alls farligt. Att ta reda på någons IP är inte egentligen speciellt svårt, dock är nyttan av att ha en IP adress nästintill obefintlig för en vanlig person.

VPN-tjänster, proxy eller dylikt kan fungera men är för det första inte heller det på något sätt idiotsäkert och dessutom tunnlar du ju all din trafik via 3:e part vilket förstås också i sig är en säkerhetsrisk.

Ha en ordentlig brandvägg och antivirusprogram så spelar det ingen roll, vad du nu än är orolig för.
Citera
2014-04-29, 13:06
Medlem
Via en extern IP adress, som jag förmodar att du menar, kan en utomstående nå olika tjänster som du har i ditt interna nätverk. Externa IP adressen är din, precis som gatunamn och nummer, adress till ditt nätverk. I ditt nätverk kan du ha en massa olika saker, till exempel filutdelningstjänster via olika protokoll men även om du har övervaknings-/säkerhetssystem så går dessa att nå utifrån via din externa ip.

Du behöver vara orolig om en person med mycket kunskap om nätverk och hacking har något emot dig eller vill åt bevismaterial/ekonomi. Då är det en enkel väg in att veta din externa IP.

Men om du menar att "Bilddagboken för logg på alla IP adresser! Tänk på det när du kommenterar." så kan du vara lugn. Dels förmodar jag att du har ett trådlös nätverk som du kan beskylla det mesta på "Nej, jag har inte gjort det men grannen kanske har åtkomst till mitt nätverk." sen beroende på vilken nätverksleverantör du har så förnyas din externa IP inom olika tidsintervall (en del leverantörer har till och med avtal på det sättet att dom inte ger ut IP adresser till tredje part)

VPN Tjänst är bluffmakeri om man inte kan sätta upp en egen tjänst mot en VPN server, tredje parts program med batchfiler i ett snyggt programpaket för ofta också loggar på vem som gör vad.

//Ruben
Citera
2014-04-29, 16:38
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubenrastloes
Du behöver vara orolig om en person med mycket kunskap om nätverk och hacking har något emot dig eller vill åt bevismaterial/ekonomi. Då är det en enkel väg in att veta din externa IP.

Jag har inget speciellt nätverk jag har bara en dator ansluten till väggen. Har du några exempel på hur man går till väga för att se vad som finns på en dator om man har tillgång till IP, inga detaljer bara generella metodnamn eller liknande?
Citera
2014-05-06, 21:11
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Jag har inget speciellt nätverk jag har bara en dator ansluten till väggen. Har du några exempel på hur man går till väga för att se vad som finns på en dator om man har tillgång till IP, inga detaljer bara generella metodnamn eller liknande?

Man kan alltid scanna ett IP-nummer efter öppna portar och se om man hittar något gott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in