2014-04-29, 02:17
Medlem
min dator beter sig jävligt märkligt. lång historia kort, min dator "frös fast" jag höll nere powerknappen tills den stängdes av, startar den och möts av detta meddelande efter jag kommit förbi bios osv (strax innan inloggningen till datorn)

disk boot failure insert system disk and press enter

min första tanke var ju att hårddisken kraschat. men när jag går in i bios och ska välja vad jag ska boota från så finns hårddisken med där. väljer den såklart där, men det vill sig inte

har kollat efter glapp i kablarna osv, men allt verkar sitta. några idéer?

finns säkerligen något stavfel då jag skriver från mobilen, men hoppas ni förstår ändå
Citera
2014-04-29, 03:01
Medlem
kolla om du kan boota med windows skiva eller usb, om inte det går så kan HDD´n gått sönder
Citera
2014-04-29, 05:48
Medlem
christerys avatar
Nu skriver du inte vad du har för OS men om vi tar W7 som exempel så finns det lite tips http://support.microsoft.com/kb/927392/sv

Men ta det varligt som vanligt, har du en annan disk som du kan stoppa in och leka med (tom eller med sånt du inte behöver) så kan du plocka ut din disk, få igång datorn, stoppa in din disk som sekundär och kika om du kan ta backup på datat därifrån (sånt du vill spara).

Men har du inget av värde på disken så är det ju bara leka.

EDIT: Kanske funkar med ett USB minne åxå med windows på, brukar alltid finnas nåt man vill spara. För om du får igång den kanske inte allt är frid och fröjd, det finns nåt skäl till att denslutade fungera. Kanske på väg att ge upp eller nåt. Vad vet jag.
Senast redigerad av christery 2014-04-29 kl. 05:51.
Citera
2014-04-29, 15:52
Medlem
NotBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinage
min dator beter sig jävligt märkligt. lång historia kort, min dator "frös fast" jag höll nere powerknappen tills den stängdes av, startar den och möts av detta meddelande efter jag kommit förbi bios osv (strax innan inloggningen till datorn)

disk boot failure insert system disk and press enter

min första tanke var ju att hårddisken kraschat. men när jag går in i bios och ska välja vad jag ska boota från så finns hårddisken med där. väljer den såklart där, men det vill sig inte

har kollat efter glapp i kablarna osv, men allt verkar sitta. några idéer?

finns säkerligen något stavfel då jag skriver från mobilen, men hoppas ni förstår ändå
Tips:
Flytta tråden till programvara Windows för fler svar!
Citera
2014-04-29, 15:57
Medlem
Det låter som att din HDD har kraschat, jag skulle sätta i installationsskivan och försöka återställa datorn några dagar för att se om det är skadlig kod som orsakat detta.

Även om HDD'n syns så betyder inte det är att den är frisk. En HDD är uppbyggt i sektorer och delar, om en del går sönder/blir attackerad märks vanligtvis det på sysfiler. Nu ser det ut som att Boot Directoryt inte kan hittas

Tråkigt! Men en ny HDD kostar inte mer än 400-500

//Ruben
Citera
2014-04-29, 18:33
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Jag hade något liknande för någon dag sedan.
Dvs att något jävla skitprogram (imbecillt skrivarprogram från Canon) hindrar datorn från att stängas av snabbt nog.
Och då trycker man in strömbrytaren och försöker tvinga datorn att stänga av snabbare.

På något sätt med slumpens hjälp funkar det bra 999 av 1000 gånger.
Men ibland försöker windows skriva något precis när strömmen bryts och det blir fel i datafiler som behövs för att starta.

Reparation:
För Win XP kan det funka att starta med Windows-installations-CD
välj att reparera, så öppnas ett DOS-fönster där man måste skriva in rätt kommandon.
fixmbr
fixboot
chkdsk

Ibland går det då att starta från hårddisken igen.
Annars måste du installera om hela windows från början. Eller smartare "klona" tillbaks om du sparat en backup.

För senare windowsversioner finns ungefär samma reparationsverktyg på installations-CD
Googla för den windowsversion du har.

Det finns också program att ladda hem på webben som kan ge bättre information om skadade sektorer på hårddisken.

EDIT
Kanske skall det vara en flagga till chkdsk
skriv chkdsk /? och se vilka flaggor som finns.
Senast redigerad av WriteMasterTM 2014-04-29 kl. 18:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in