2014-04-28, 19:50
Medlem
flashgrenades avatar
Tweed Marijuana Inc (TWD) börsnoterades för drygt en månad sedan. De produceras Marijuana för medicinsk bruk. TWD är det enda producerande marijuanaföretaget i Kanada.

Jag har inte läst på djupgående om företaget, men med tanke på den ökade efterfrågan av cannabis, att 1gram i Sverige kostar runt hundralappen samt att man får ut x antal hundra gram per cannabisplanta verkar ju deras affärsidé ingenting annat än idiotsäker

Så vad tror ni börshajsknarkarexperter, är TWD en bra investering?
Citera
2014-04-28, 19:58
Bannlyst
Var köper man aktien? Hittar den på avanza men verkar inte kunna köpa/sälja och inga grafer finns tilllgängliga heller.
Citera
2014-04-28, 20:03
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Var köper man aktien? Hittar den på avanza men verkar inte kunna köpa/sälja och inga grafer finns tilllgängliga heller.

Du måste godkänna avtalet för CEG innan du kan se och handla med aktien.
Går på 15sekunder! gå in på avtal, klicka att du godkänner handel med kanadensiska aktier, klart
Citera
2014-04-28, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Du måste godkänna avtalet för CEG innan du kan se och handla med aktien.
Går på 15sekunder! gå in på avtal, klicka att du godkänner handel med kanadensiska aktier, klart

Ah, jag hade tydligen blivit utloggad utan att märka det. tack för svar
Citera
2014-04-29, 12:36
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Ah, jag hade tydligen blivit utloggad utan att märka det. tack för svar

Hej,

Ville bara tipsa dig om att du på vår hemsida kan ställa in den tid du vill förbli inloggad innan automatisk utloggning sker på grund av inaktivitet. Det gör du under Mina sidor / Profil / Sajtinställningar / Automatisk utloggning.

Lycka till med handeln i Kanada

/ Dan, Avanza
Citera
2014-04-29, 12:49
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Tweed Marijuana Inc (TWD) börsnoterades för drygt en månad sedan. De produceras Marijuana för medicinsk bruk. TWD är det enda producerande marijuanaföretaget i Kanada.

Jag har inte läst på djupgående om företaget, men med tanke på den ökade efterfrågan av cannabis, att 1gram i Sverige kostar runt hundralappen samt att man får ut x antal hundra gram per cannabisplanta verkar ju deras affärsidé ingenting annat än idiotsäker

Så vad tror ni börshajsknarkarexperter, är TWD en bra investering?

Jag förstår att investering i gräs, för diverse f.d. eller nuvarande thc-brukare, låter lockande.
Men det är även mycket problem med detta då det fortfarande är federalt klassat som narkotika i USA.

Detta bolaget äger ju dock plats i Kanada, vet ej hur skillnaden är där. Men i Colorado hade dom grova problem med pengarna, just pga de endast tar kontanter (källa?) och att federala bankerna inte kan ta emot "illegala" pengar eftersom gräsförsäljning endast är lagligt i Colorado.

Men sen, en fråga till dig TS, vad har priset med Sveriges svarta handel för cannabis o göra med aktien?

Det kommer dröja många år innan det är helt legaliserat i USA, om det ens sker, och läänge tills det kommer bli i Sverige.

Jag hade inte investerat.
Citera
2015-02-21, 14:43
Medlem
Sist jag var i Canada tror jag det var hos Tweed som vi fick en guidad tur där man fick ser hur dom jobbade och odlade och det såg i alla fall riktigt uppstyrt och seriöst ut
Citera
2015-03-05, 15:28
Medlem
Bro-cats avatar
Finns den att köpa via swedbank? hur blir det med courtaget? har tänkt köpa en liten mängd för 2000-3000kr men vet inte riktigt hur det fungerar med courtage när man köper aktier som inte är svenska.
Citera
2015-03-05, 17:21
Medlem
Zilean1999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bro-cat
Finns den att köpa via swedbank? hur blir det med courtaget? har tänkt köpa en liten mängd för 2000-3000kr men vet inte riktigt hur det fungerar med courtage när man köper aktier som inte är svenska.

Jag skulle rekommendera dig att exempelvis köpa någon räntebärande fond istället. Å andra sidan är det kul att spekulera.

Saxat från Swedbank:

"Jag vill börja handla med utländska aktier. Hur gör jag?

För att handla med utländska aktier behöver du ha en värdepapperstjänst (inte Värdepapperstjänst Bas). Då får du tillgång till alla marknader vi erbjuder online. När du gör en affär i utländsk valuta växlas valutan automatiskt direkt när affären är gjord (förutsatt att valutamarknaden är öppen). Om du inte vill att valutan växlas direkt kan du istället välja att ansluta ett valutakonto till din värdepapperstjänst. Då sätts pengarna in (eller tas ut från) valutakontot istället, när du gör affärer med utländska värdepapper. Du behöver ett valutakonto för varje valuta som du vill använda. Du väljer själv vid varje affär om du vill använda valutakontot eller växla direkt. Tänk på att det kan vara olika öppettider för marknader i olika länder. Om du lägger en order efter marknadens stängning registreras den nästa dag."

Du behöver ha Värdepapperstjänst Aktiv för att handla med utländska aktier.
http://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/aktier/vara-vardepapperstjanster/vardepapperstjanst-aktiv/index.htm

För att svara på din fråga gällande courtage:

"Svenska Värdepapper: Minimicourtage 99 SEK
Finska Värdepapper: Minimicourtage 200 SEK
Danska Värdepapper: Minimicourtage 200 SEK
Norska Värdepapper: Minimicourtage 200 SEK
Amerikanska Värdepapper: Minimicourtage 200 SEK
Kanadensiska Värdepapper: Minimicourtage 200 SEK"

Mvh
Citera
2015-03-05, 18:13
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0land
Men sen, en fråga till dig TS, vad har priset med Sveriges svarta handel för cannabis o göra med aktien?

Självklart kan man inte jämföra priset rakt av med prissättningen i Sverige. Jag nämnde det mest för att påpeka hur mycket folk är villiga att betala för detta förträffliga ogräs

Ursäkta för ett extremt sent svar.
Citera
2015-03-06, 11:47
Medlem
Bro-cats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilean1999
Jag skulle rekommendera dig att exempelvis köpa någon räntebärande fond istället. Å andra sidan är det kul att spekulera.

Saxat från Swedbank:

"Jag vill börja handla med utländska aktier. Hur gör jag?

För att handla med utländska aktier behöver du ha en värdepapperstjänst (inte Värdepapperstjänst Bas). Då får du tillgång till alla marknader vi erbjuder online. När du gör en affär i utländsk valuta växlas valutan automatiskt direkt när affären är gjord (förutsatt att valutamarknaden är öppen). Om du inte vill att valutan växlas direkt kan du istället välja att ansluta ett valutakonto till din värdepapperstjänst. Då sätts pengarna in (eller tas ut från) valutakontot istället, när du gör affärer med utländska värdepapper. Du behöver ett valutakonto för varje valuta som du vill använda. Du väljer själv vid varje affär om du vill använda valutakontot eller växla direkt. Tänk på att det kan vara olika öppettider för marknader i olika länder. Om du lägger en order efter marknadens stängning registreras den nästa dag."

Du behöver ha Värdepapperstjänst Aktiv för att handla med utländska aktier.
http://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/aktier/vara-vardepapperstjanster/vardepapperstjanst-aktiv/index.htm

För att svara på din fråga gällande courtage:

"Svenska Värdepapper: Minimicourtage 99 SEK
Finska Värdepapper: Minimicourtage 200 SEK
Danska Värdepapper: Minimicourtage 200 SEK
Norska Värdepapper: Minimicourtage 200 SEK
Amerikanska Värdepapper: Minimicourtage 200 SEK
Kanadensiska Värdepapper: Minimicourtage 200 SEK"

Mvh

Tusen tack för snabbt svar! lär ordna det denna månaden om inte nästa
Citera
2025-04-13, 22:37
Moderator
Diagorass avatar
Canopy Growth, formerly Tweed Marijuana Inc

https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1737927/000119312518164416/d572753dex993.htm

Uppdaterat rubrik / mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in