2014-04-28, 13:38
Medlem
Sålde lite fonder och aktier 2013, så skatteverket gav mig inte någon säkerhetskod för att deklarera via nätet (nehe?). Använder Forex som bank, och de ger inte ut e-legitimation, så är tvungen att fylla i alla papper för hand .
Jag har ränknat ut mina totala vinster och förluster, men har ingen aning om hur jag räknar ut den totala summan jag ska betala in. Jag har ringt skatteverket 3 gånger nu sen i torsdags, och de verkar vara lika stora frågetecken som jag. Senaste samtalet sa de till slut "jo men det är nog 30% skatt på det". Det lät inte direkt övertygande.

Till slut hittade jag den här sidan där man kan räkna ut allt, men fastnade redan efter att ha fyllt i mitt födelseår.
Jag gick liksom in där för att jag inte har någon aning om vilken procentsats jag ska betala in... och så måste jag fylla i procentsatsen? Asså vad fan.
Hittade den här sidan, men det finns ju typ 50 olika skattesatser under stockholm, och jag har ingen aning om vilken jag tillhör. Bor på södermalm.

Vad gör man ?

Vad händer om jag skulle bara "fuck it all" och skicka in för mycket pengar till skatteverket och räkna fel med avsikt (eftersom jag inte har någon aning om hur man räknar ut det här)? Åtgärdar de det och ger tillbaka pengar?
Börjar bli riktigt stressad nu eftersom jag inte vill betala 1000kr förseningsavgift.
Senast redigerad av mornedil 2014-04-28 kl. 13:44.
Citera
2014-04-28, 13:43
Medlem
Conceptions avatar
Du behöver bara räkna ut vad din vinst eller förlust är när du sålt dina värdepapper.

Skatteverket drar sedan rätt skatt ifrån dig. Oroa dig inte för det.
Citera
2014-04-28, 13:50
Medlem
Ska jag då helt enkelt betala in det belopp på min specifikation där det står "Beräknat belopp att betala (exkusive ränta) = xxxxxxx kr" ?
Aktierne som inte är inräknade har gått med förlust, så ska egentligen betala in en betydligt mindre summa än vad som är beräknat på min skattespecifikation.
Så skatteverket skickar helt enkelt tillbaka det jag betalar in för mycket?
Citera
2014-04-28, 14:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mornedil
Ska jag då helt enkelt betala in det belopp på min specifikation där det står "Beräknat belopp att betala (exkusive ränta) = xxxxxxx kr" ?
Aktierne som inte är inräknade har gått med förlust, så ska egentligen betala in en betydligt mindre summa än vad som är beräknat på min skattespecifikation.
Så skatteverket skickar helt enkelt tillbaka det jag betalar in för mycket?

Det beloppet du ska betala kommer att justeras innan du får inbetalningskortet av skatteverket. Det beloppet som står att du ska betala är just ett "beräknat" belopp. Slutgiltigt belopp fastställs EFTER du har skickat in din deklaration.

Du ska inte betala något när du innan du skickat in deklarationen.
Citera
2014-04-28, 14:19
Medlem
tack, nu blev deklarationen 100 gånger enklare
Citera
2014-05-02, 16:26
Medlem
Jag hade ett liknande problem, var tvungen att redovisa på papper p.g.a. alla mina mysko affärer.

Det blev några extra K-blanketter och c:a 350 sidor i bilagor. Jag fick inte ner deklarationen i skatteverkets brevlåda, så jag gick in med den på kontoret. Administrativa biträdet som tog emot bunten tittade storögt den och sa "ok, det ordnar vi"...

Jag håller på att reda ut hur jag ska göra det enklare för mig till nästa gång, vill ju inte ta ut semester för att deklarera...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in