Sålde lite fonder och aktier 2013, så skatteverket gav mig inte någon säkerhetskod för att deklarera via nätet (nehe?). Använder Forex som bank, och de ger inte ut e-legitimation, så är tvungen att fylla i alla papper för hand

.
Jag har ränknat ut mina totala vinster och förluster, men har ingen aning om hur jag räknar ut den totala summan jag ska betala in. Jag har ringt skatteverket 3 gånger nu sen i torsdags, och de verkar vara lika stora frågetecken som jag. Senaste samtalet sa de till slut "jo men det är nog 30% skatt på det". Det lät inte direkt övertygande.
Till slut hittade jag
den här sidan där man kan räkna ut allt, men fastnade redan efter att ha fyllt i mitt födelseår.
Jag gick liksom in där för att jag inte har någon aning om vilken procentsats jag ska betala in... och så måste jag fylla i procentsatsen? Asså vad fan.
Hittade den här sidan, men det finns ju typ 50 olika skattesatser under stockholm, och jag har ingen aning om vilken jag tillhör. Bor på södermalm.
Vad gör man

?
Vad händer om jag skulle bara "fuck it all" och skicka in för mycket pengar till skatteverket och räkna fel med avsikt (eftersom jag inte har någon aning om hur man räknar ut det här)? Åtgärdar de det och ger tillbaka pengar?
Börjar bli riktigt stressad nu eftersom jag inte vill betala 1000kr förseningsavgift.