2020-08-27, 17:24
Medlem
Johan Jureskog har blivit pappa för andra gången.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/g7Vj15/kandiskockens-bebislycka-det-ar-magi
Citera
2020-08-27, 17:44
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Johan Jureskog har blivit pappa för andra gången.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/g7Vj15/kandiskockens-bebislycka-det-ar-magi

Då kanske inkomsterna från Rolf Köks Vänner kommer till användning till babygrejer.

Citera
2022-08-14, 20:07
Medlem
Figzys avatar
Jag såg i en matvarubutik häromdagen, att de sålde ut egocentrikerns mediokra coleslaw för 5 kr burken.

Givetvis var det en illustration av hans dryga nuna på locket och mycket riktigt så innehåller skiten (surprise) en massa tillsatser.

Coleslaw Johan Jureskog Selection 200g. Ingredienser:
Vitkål, rapsolja, vatten, morot, fänkål, rödkål, socker, rödvinsvinäger (innehåller SO2>10ppm), ättika 12%, citronjuice, salt, ÄGGULApulver, svartpeppar, stabiliseringsmedel (E412, E415), konserveringsmedel (E202, E211, E224).

Nästan 28% tillsatser och den var inte särskilt god. Man kan tänka sig hur dyr den är till standardpris, hoppas det sved för honom att en av hans produkter såldes ut billigt.
Citera
2022-08-14, 20:21
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Figzy
Jag såg i en matvarubutik häromdagen, att de sålde ut egocentrikerns mediokra coleslaw för 5 kr burken.

Givetvis var det en illustration av hans dryga nuna på locket och mycket riktigt så innehåller skiten (surprise) en massa tillsatser.

Vitkål, rapsolja, vatten, morot, fänkål, rödkål, socker, rödvinsvinäger (innehåller SO2>10ppm), ättika 12%, citronjuice, salt, ÄGGULApulver, svartpeppar, stabiliseringsmedel (E412, E415), konserveringsmedel (E202, E211, E224).

Nästan 28% tillsatser och den var inte särskilt god. Man kan tänka sig hur dyr den är till standardpris, hoppas det sved för honom att en av hans produkter såldes ut billigt.

Leta gärna upp en Coleslaw som inte innehåller massa tillsatser.
Citera
2022-08-14, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Leta gärna upp en Coleslaw som inte innehåller massa tillsatser.

Man gör en god coleslaw på 10 minuter med noll tillsatser. Varför köpa färdigmat övh?
Citera
2022-08-14, 21:33
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Man gör en god coleslaw på 10 minuter med noll tillsatser. Varför köpa färdigmat övh?

Det är jag mycket medveten om. Men det var ju inte det som ditt inlägg handlade om. Köper man färdig coleslaw så finns det ingen sort som inte innehåller tillsatser. Var sur på Jureskogs flint eller nåt istället.
Citera
2022-08-14, 22:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Hur kom du fram till att det är 28% tillsatser? Det står ju inget om hur mycket det är av varje ingrediens. Jag skulle verkligen vilja veta hur du kom fram till det.

Och vad menar du är tillsatser av de ovanstående ingredienserna?
Citera
2022-08-14, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hur kom du fram till att det är 28% tillsatser? Det står ju inget om hur mycket det är av varje ingrediens. Jag skulle verkligen vilja veta hur du kom fram till det.

Jag undrade också hur siffran 28 procent kom fram där. Men jag har inte ätit den så jag ska inte uttala mig.

Hans potatissallad är iaf godare än de andra halvfabrikat jag ätit.
Citera
2022-08-14, 22:58
Medlem
Figzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Jag undrade också hur siffran 28 procent kom fram där. Men jag har inte ätit den så jag ska inte uttala mig.

Hans potatissallad är iaf godare än de andra halvfabrikat jag ätit.

Ok rättning: 28% av de listade ingredienserna är tillsatser, men ni har rätt, det är ej så mycket av det totala innehållet.

Med tillsatser menar jag att det är ingredienser du ej behöver för en riktigt coleslaw.
Nu är det här ett livsmedel, men ändå, 2 st stabiliseringsmedel och 3 st konserveringsmedel?
Det är en absurd mängd för en liten coleslaw.
Min poäng är att kockar som tjatar om "bra råvaror" och "äkta vara" hit och dit har en alldeles för anselig mängd E-nummer i sina egna produkter.
Citera
2022-08-14, 23:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ok rättning: 28% av de listade ingredienserna är tillsatser, men ni har rätt, det är ej så mycket av det totala innehållet.

Med tillsatser menar jag att det är ingredienser du ej behöver för en riktigt coleslaw.
Nu är det här ett livsmedel, men ändå, 2 st stabiliseringsmedel och 3 st konserveringsmedel?
Min poäng är att kockar som tjatar om "bra råvaror" och "äkta vara" hit och dit har en alldeles för anselig mängd E-nummer i sina egna produkter.

Ah, du tänkte så, men av vikten så är det runt en procent. Medellivslängden har fortsatt öka trots alla tillsatser i maten och att de skulle vara skadliga saknas det verkliga bevis för.
Värre då när det hittas förbjudna gifter i maten!
Citera
2022-08-16, 00:03
Medlem
Käkade en gång på Jureskogs restaurang. Halloumiburgare med pommes, typ. Det övertygade inte. Vare sig maten eller inredningen/konceptet. Blev och blir inga återbesök dit. Tar MAX alla dagar i veckan hellre.

Dryga kändiskockar ska inte ha en spänn av mig för övrigt.
Citera
2022-12-14, 22:24
Medlem
Citat:

Ska man göra ett livsmedel som ska hålla i en burk en del tid så behövs det lite tillsatser i form av konserveringsmedel oavsett om man vill eller ej. Jureskogs produkter är jävligt goda tycker jag. Hans bearnaise är den bästa färdiga jag smakat och han höjde Mcdonalds produkter rätt ordentligt med sitt Jureskogssortiment. Jag tackar och bockar för att han har drivit igenom förbättringar istället för att vara en gnällkärring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in