2014-04-28, 08:44
Medlem
glimmandes avatar
Patriarkatet är en teoretisk modell som behövs för den feministiska ideologin. Så fort som man försöker sammanföra teorin med den empiriska erfarenheten så krävs det antingen ett förkastande alternativt djup sekterism för att få ihop analysen.

Inget ovanligt. Massvis av marxismtolkningar är ungefär likadana. Man kan hyfsat stringent skapa en skev modell som i nån mening fungerar som beskrivning av storföretag och banker. Sedan passar den inte in på t ex lokala småföretagare så värst väl. Likadant med Patriarkatsteori. Funkar utmärkt så länge som Patriarkatet hålls abstrakt men kasst för ens egentliga relationer.
Citera
2014-04-28, 09:41
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Patriarkatet är en teoretisk modell som behövs för den feministiska ideologin. Så fort som man försöker sammanföra teorin med den empiriska erfarenheten så krävs det antingen ett förkastande alternativt djup sekterism för att få ihop analysen.

Inget ovanligt. Massvis av marxismtolkningar är ungefär likadana. Man kan hyfsat stringent skapa en skev modell som i nån mening fungerar som beskrivning av storföretag och banker. Sedan passar den inte in på t ex lokala småföretagare så värst väl. Likadant med Patriarkatsteori. Funkar utmärkt så länge som Patriarkatet hålls abstrakt men kasst för ens egentliga relationer.

Jag håller med dig i sak, men eftersom feminismens mål är att "krossa" patriarkatet så är det viktigt att vi utreder själva begreppet lite bättre, samt urskiljer de Skyldiga från de oskyldiga.
Det vore förfärligt i fall vi skulle "krossa" oskyldiga stackars lagerförmän, It-tekniker med chefsposition, fäder, bröder, någons livskamrat osv.
Därför är det OERHÖRT viktigt att vi går djup till botten med vem som har ansvar för vad.

Det bästa vore ifall företrädare bakom hela konspirations-teorin gick in här och berättar hur de tänker och hur de tänker driva sitt krig...Och vilka som är deras mål.
Faktiskt enda lösningen jag ser i dagsläget för att kunna föra en konstruktiv dialog fortsättningsvis eftersom vi i nuläget befinner oss i ett Status quo som inte går att ta sig ur med mindre än att vi får lite mera information om vad/vem det är vi egentligen ska bekämpa.
Citera
2014-04-28, 09:47
Bannlyst
Citat:

En annan hypotetisk modell är att utomjordingar har tagit över alla skalliga/tunnhåriga män och att det är därför de sitter i chefspositioner och dylikt och att vi därför bör bekämpa dem med våld. Fast det är ingen teori, liksom det du säger inte är någon teori.
Citera
2014-04-28, 10:29
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanf
En annan hypotetisk modell är att utomjordingar har tagit över alla skalliga/tunnhåriga män och att det är därför de sitter i chefspositioner och dylikt och att vi därför bör bekämpa dem med våld. Fast det är ingen teori, liksom det du säger inte är någon teori.

En felaktig teori är även det en teori. Problemet är mer att man saknar metoder för att förkasta knäppisteorierna inom vissa vetenskaper. Man ackumulerar istället skräpet där relevansen sätts av modet.
Citera
2014-04-28, 10:59
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
En felaktig teori är även det en teori. Problemet är mer att man saknar metoder för att förkasta knäppisteorierna inom vissa vetenskaper. Man ackumulerar istället skräpet där relevansen sätts av modet.

Jo. Och det är därför svaren uteblir när man ställer de mest relevanta frågorna som rör ämnet.
Att gå på pudelns kärna är inte populärt eftersom det tvingar fram konkreta svar. Att ge ett konkret svar på något som bygger på föreställningar blir väldig obekvämt för en person som anser sig ha vetenskapliga belägg för sina åsikter.

Det blir lite som att Ateist tvingas bevisa att Gud inte existerar för dem.
Citera
2014-04-28, 14:40
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salty-sailor
J.K Rowling on the top of my head, nu vet jag iofs inte om hon är medlem i patriarkatet eller bara försökte ta sig in, men att hon skrev en populär bokserie med en KILLE i protagonist måste väl ses som någon form av förtryck? Borde hin inte på sant solidariskt vis haft en tjej som protagonist för att visa att tjejer också kan, samt ge tjejer en "förebild" som det tjatas om hela tiden?

Det är värre än så: Hon skriver sina några av sina böcker under en manlig psedonym!
Nu kommer jag inte ihåg vad hon kallar sig men jag såg boken idag när jag var på bokhandeln och bokhandlaren hade satt upp en stor lapp om att det var hon som hade skrivit boken och hade även lockpris på den nu inför valborgshelgen.
Citera
2014-04-28, 15:21
Medlem
BaldEagles avatar
Patriarkatet (bestämd form, singular) är enligt min mening männen inom makteliten.
De som styr Goldman Sachs, IMF, Federal Reserve etc. Det finns några kvinnor i de kretsarna, men det är huvudsakligen män.

99,99% av alla män ingår inte i patriarkatet, utan snarare förtrycks precis som kvinnorna av patriarkatet.
Citera
2014-04-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Som rubriken lyder vad är detta?

Jag är själv man och ingår inte i denna organisation och känner heller ingen annan som gör det.
Så man undrar ju lite vad den består av osv. Finns det kvinnor i organisationen? KAN kvinnor tillhöra organisationen? Om det inte finns kvinnor där och dessa inte heller kan tillhöra gruppen så vill jag ha en fullständig redogörelse på varför?

Jag tycker inte detta är så där väldigt känsligt så nog kan vi hänga ut medlemmarna här med namn, så blir de lättare att få en inblick i organisationen och hur de arbetar osv.

Börja fylla i med namn och yrken och på vilket sätt de verkar för att uppfylla kriterierna för att tas upp i denna gemenskap.

Brukligt borde jag ju själv börja i en tråd likt denna men eftersom jag inte själv har förmågan att urskilja dessa bland vanliga hederliga skattebetalare så blir det svårt.

Fredrik Reinfeldt är ju en man i rätt hög maktposition.
Är han en av dom som gör allt han kan för att hålla tillbaka kvinnor och deras rättigheter?

Ska jag ringa o snacka allvar med han?

Fyll i här nu! Nu ska vi gemensamt försöka bena ut detta och få till en förändring här i landet, och det går inte ifall vi inte får ett grepp över utbredningen och vilka individer det rör sig om.

Patriarkatet är män du inte gillar. Patriarkatet är en synonym med vad amerikanerna kallar "faggots" eller som svenkarna säger "nördar" eller "fjollor". Patriark är samma sak. Det är en synonym. Bara det att det är uttryckt på ett väldigt mycket mer politiskt korrekt och hipster sätt. Men i grunden är det exakt samma sak. Det är män du inte gillar. Det kan vara av alla möjliga olika anledningar. Dom luktar illa, har jobbig hygien, slåss, rånar, eller knullar din flickvän.

Så fort det finns män som gör det obekvämt för dig, då finns det ett patriarkat.

Feminismen kommer in i bilden när du som man inte konfronterar dessa män, utan istället springer till din flickvän, mamma, moster, eller farmor och gnäller över dessa män som gör det obekvämt för dig. Då tvingar du kvinnor att ta kontroll över skeppet och då kommer dom komma med en massa tjej-lösningar på problemet. Man ska t.ex kvotera in kvinnor på arbetsplatser, för då kan ju kvinnor hjäpla till med konfrontationerna. Man ska ge kvinnor rösträtt, förmåner, privilegier, etc. Man går t.om så långt som att ljuga, utnyttja och skambelägga män för att du som man inte hade stake att ta itu med dina egna konflikter.

Givetvis är ju den enda lösningen att du konfronterar dina inre och yttre demoner. Att springa och gömma dig hos din mamma funkar inte hela livet.

Mans-bebisar som inte orkar konfrontera sina demoner skapar en kultur där kvinnor hyllas och frigörs från allt ansvar. Kvinnor är bäst hetl enkelt i dessa mäns ögon. Och man använder kvinnor för att på något indirekt sätt försöka krossa sina fiender. Så fort man får höra att en kille man är avundsjuk på hade sex med en tjej man gillar, då går man till andra tjejer och börjar skvallra om hur dum i huvudet han var. Och så föds såna typiska termer som att "bara för att hon är snygg och hade på sig kort kjol så har väl fan inte han rätt och ligga med henne!". Och så frigörs kvinnor från ansvar once again.

Finns ett helt klockrent exempel som jag inte orkar leta fram länk tilll just nu. Det var en journalist på en spelmässa som intervjuade tjejer där. Han frågade dom om han fick "motor-boata" (dvs, köra ner ansiktet i deras bröst och göra brum ljud med munnen) vilket han fick tillstånd till. Han laddade sen upp klippet. Någon svartsjuk mansbebis såg sen detta och började sprida rykten om att denna kille var "sexistisk" och uppmanade en "våldtäktskultur" etc. Helt och hållet utan grund.

Det hela slutade dock när en av dessa vrålheta tjejer hörde av sig till denna mansbebis och gick ut med att hon inte alls blev "sexuellt utnytjtad" utan det hela var överenskommet. Och då var mansbebisen inte så tuff i munnen längre. Då var det "men... dom andra som blev motorbåtade då.. dom SÅG UT att inte gilla det... snyft.."
Senast redigerad av avishaman 2014-04-28 kl. 15:39.
Citera
2014-05-01, 10:10
Medlem
bitchtits89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
En sån här generaliserande förklaring du kom med säger ju i princip att ska vi få jämställdhet här i landet måste ALLA män i "maktposition" bort helt enkelt! Detta faktum är i så fall rätt så remarkabelt minst sagt, och KRÄVER förklaringar av dem som förespråkar modellen!
Förklaringen lyder att en kvinna aldrig kan förtrycka en man men då det händer förtjänar han det. Typ.
Feminismen går inte ut på att vara logisk, den går ut på att ta makten från dugliga män och lägga i knät på maktfullkomliga kvinnor.
Citera
2014-05-23, 07:52
Medlem
SkurtDenOndas avatar
Jag tycker mig ha förstått att Patriarkatet är ett sorts dotterbolag till Illuminatis.
Citera
2014-05-23, 09:17
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangart
Det är en religiös konspirationsteori. Man kan göra en jämförelse med andra religioner

Kristendomens ondska, som förstör för de kristna (sen har ju religiösa ett logikproblem med en gud som skapat allt, vilket betyder att gud skapat ondskan också). Finns samma idioti inom islam, shaitan = satan.

Marxismens borgeouisi som förstör för den goda arbetarklassen.

Nazismens judar som förstör för den goda rasen.

Fascismens folkförrädare som förstör för den goda nationen.

Feminismens patriarkat som förstör för de goda kvinnorna.

feminismen utmärker sig dock radikalt då de utser halva mänskligheten till fiende.
de spelar i en helt annan division. alla andra -ismer är rena korplagen i jämförelse.
Citera
2014-05-23, 09:47
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
feminismen utmärker sig dock radikalt då de utser halva mänskligheten till fiende.
de spelar i en helt annan division. alla andra -ismer är rena korplagen i jämförelse.

Faktiskt mer än halva befolkningen. Feminismen har inte speciellt mycket överseende med de kvinnor som inte vill leva som feministerna vill heller, exempelvis konservativa kvinnor och prostituerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in