• 1
  • 2
2014-04-28, 09:00
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelhund
Är inte så vass på datorer men då du verkar gripa efter halmstrån gör jag ett försök.

Min dator med Windows 8 blev också laggig helt plötsligt och det var windows modules installer som var rövhålet i dramat.
Högt cpu och disk som vandrade från 2% till 100% hade även jag. Googlade fram att man skulle se efter om det fanns någon Windows uppdatering som inte blivit installerad. En sådan fanns och efter installeringen var cpu och disk normala igen.
Dessvärre kom problemen tillbaka nästa gång datorn startades. Jag gjorde då en sökning efter nya windows uppdateringar, fanns inga, men problemen försvann nu helt.

Kommer ihåg att jag googlade tiworker.exe high cpu när jag kom fram till rätt lösning, hur jag kom fram till att det var just tiworker.exe high cpu minns jag ej men du kan ju testa. Det fanns fler lösningar än att kolla Windows update. Hoppas det fixar sig.

Hos mig tar "windows search filter" upp stort cpu användande. När det läggs till med avast och malwarbytes går det upp till 80-90%.

Disk användandet går ibland upp till 100% där system tar stor plats.

Gjorde en systemåterställning i felsäkert läge till den punkt då jag spelade spelen normalt, men det laggar fortfarande. Har avinstallerat java och installerat det utan resultat. Har avbockat windows search filter som aktiv process men det löser ej problemet heller.

Ska kolla efter windows update och försöka fler åtgärder jag kommer på....

Btw finns inga windows uppdateringar tillgängliga :/

Edt: Kan det vara spökprogramm i bakgrunden om jag när jag tar upp aktivitetshanteraren så står det 80% cpu usage och sedan efter 1s går ner till 20-30% (där windows search filter tar det mesta)`? Varje gång jag tar upp a.h:en så visas siffran 80% på cpu och sedan direkt ner på 30%. Har märkt att även varje gng jag stänger av datorn så flashar en vit bakgrundsruta ned innan avstängning.
Senast redigerad av Sesamdaman 2014-04-28 kl. 09:44.
Citera
2014-04-28, 15:35
Medlem
NotBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Hej. Har en data som blivit helt laggig utan anledning. Inte så mycket lagg när jag skriver,startat datorn, loggar ut eller är inne på internet direkt. Det laggiga kommer när jag spelar spel. Exempel på detta är när jag spelade fifa 14 (alla spel laggar helt plötsligt) som min dator körde perfekt igår kl. 15.00. Sedan efter det minns jag att Avast gjorde en update och jag bads installera dropbox vilket jag gjorde.

Men problemet ligger inte där utan jag avinstallera dropbox och problemet kvarstår.

Sedan gick jag in i aktivitetshanteraren och märkte en ovanligt högt cpu användande (60-70%). Där tog windows search den största platsen och jag felsökte den och resultatet blev "Felaktiga behörigheter till windows search katalogen - problemet ej åtgärdat". Jag avbocka windows search för att se om det löste sig men problemet kvarstår utan windows search påslaget.

Aktivitetshanteraren visar:

70-80% cpu usage (med windows search avaktiverat, utan bli det ungefär max 10%) (windows modules installer 30%)

26-30% minne

Disc vandrar från 3-4% till upp emot 100% (avast service bitar (3.3 mb/s) väldigt mycket och microsoft security essentials)

Nätverk 0%.

Övrigt är det inga problem i autostart efterosm inget mer lagts till senaste gången det funkade normalt.

Prestanda:

Intel Core I5-4200U @ 1.6GHz
Anändning: 33% Hastighet: 2.25 GHz
Processer: 79

Hittar absolut ingenting på nätet som kan hjälpa mig. Därför vänder jag mig till er som kan mer och har haft liknande problem!
Vad har du för grafikkort?
Citera
2014-04-28, 17:27
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotBad
Vad har du för grafikkort?

Inte det som är problemet. AMD Radeon 8750m.

Kör aldrig på max grafik och har kört alla spel på datorn perfekt utan lagg de senaste 5-6 månaderna.

Vet inte vad problemet är, men tror att det kan vara windows search filter som segar ner datorn.
Citera
2014-04-28, 21:46
Medlem
Sesamdamans avatar
Sitter just nu och kollar.

Disk: 99% användning

- system 30mb/s
- Malwarebytes låg på 20mb/s (borta nu)

Min fråga; kan hög diskanvändning skapa lagg på spel? Har aldrig kollat på vad värdena låg på innan spelen laggade så vet ej vad som är normalt.

Cpu: 40%

- Microsoft windows search 30%

Minne: 19%

- Avast 16.4 mb
- Indexerare för microsoft windows search 27.0 mb
- Malwarebytes anti-malware 127 mb
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto