2023-06-21, 11:58
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag funderar på att köpa en sådan här internetradio: https://www.power.se/tv-och-ljud/hogtalare-radio-och-hifi/radioapparater/amadeus-crescendo-dab-wifi-radio-ljust-tra/p-1064733/

Jag misstänker att Amadeus är Powers eget varumärke, stämmer det?

Eller är det smartare att köpa en Bluetooth-högtalare som man styr med mobilen? Jag är inte alls hemma i den moderna elektronikvärlden, men jag har inga problem med min iPhone.
Hejsan!

Jag ska inleda med att säga att jag inte har använt en internetradio förut. Med det sagt - det ser ut som att modellen du länkade kan styras med telefonen, plus att den har plats att lägga in 10 stationer som sparas på radion.

Hoppas att detta hjälpte.
Citera
2023-06-21, 15:30
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal.Trolldom
Hejsan!

Jag ska inleda med att säga att jag inte har använt en internetradio förut. Med det sagt - det ser ut som att modellen du länkade kan styras med telefonen, plus att den har plats att lägga in 10 stationer som sparas på radion.

Hoppas att detta hjälpte.

Tack! Jo, jag tycker att det verkar smidigt att kunna växla mellan olika nätradiokanaler med ett enkelt knapptryck (alltså sådana som jag har sparat). Om jag ska använda mobilen så måste jag gå in i olika appar om jag exempelvis ska byta från en dansk till en brittisk kanal.
Citera
2023-06-22, 08:03
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Varför inte bara använda google-assistenten och få alla världens kanaler direkt i nest?
Detta helt utan knappar...
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2023-06-22 kl. 08:27.
Citera
2024-11-11, 10:42
Medlem
Limma skinkbits avatar
Generell fråga kring internetradioapparater:
Hur funkar tekniken bakom? Är jag beroende av tillverkarens egen server för att radion ska fungera eller finns det typ open source-servrar som "alla" använder idag?

Disclaimer: Jag äger en smartphone, jag har även en soundbar med Bluetooth och jag har dessutom en laptop med BT. Jag kan köpa en både en surfplatta och en BT-högtalare från t.ex. JBL om jag vill, men jag gillar prylar som inte är beroende av ytterligare en pryl för att fungera. Samtidigt hatar jag proprietära lösningar där saken jag har köpt blir fullständigt värdelös om företaget bakom bestämmer sig för att "sluta supporta" den.
Citera
2024-11-12, 17:06
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Generell fråga kring internetradioapparater:
Hur funkar tekniken bakom? Är jag beroende av tillverkarens egen server för att radion ska fungera eller finns det typ open source-servrar som "alla" använder idag?

Disclaimer: Jag äger en smartphone, jag har även en soundbar med Bluetooth och jag har dessutom en laptop med BT. Jag kan köpa en både en surfplatta och en BT-högtalare från t.ex. JBL om jag vill, men jag gillar prylar som inte är beroende av ytterligare en pryl för att fungera. Samtidigt hatar jag proprietära lösningar där saken jag har köpt blir fullständigt värdelös om företaget bakom bestämmer sig för att "sluta supporta" den.

Det handlar inte om tillverkarens server utan om ett generellt protokoll. Jag tror att det har funnits åtminstone två olika protokoll men här är jag inte så insatt. Sannolikt går det bra att få in det hela via nätet så poängen med internetradio är inte helt uppenbar. Jag har en Sangean internetradio själv. Den främsta poängen med den är att kunna ha några favoritradiostationer som jag kan få fram enkelt.
Citera
2026-07-18, 06:57
Medlem
Nu då 2026, förslag på internet radio max kring 1.5k men gärna lägre pris.
Tänker ha strömkälla konstant, i köket. Intresserad rösta på radio i andra länder t.ex Sydostasien bland annat.
Brukar köra radiogarden appen i mobilen men vore smidigt ha en radio hemma som är igång 24/7 (eller tidsinställd så den slocknar sent på kvällen och slås på morgonen (detta har jag annars smart plug hemma för att bryta strömmen och igång igen).
Att den har FM/DAB+ är väl ett plus.
Vill enkelt kunna ändra bland några få kanaler antingen direkt på enheten eller om fjärrkontroll kommer med.
Men vill behöva skippa styra denna via mobilen!

Något specifikt jag bör kolla efter?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in