2014-04-25, 21:52
Medlem
jag hade oxå problem, men det som funka på mig va duac gel som man måste få utskrivet av läkare och sola solarium. det är lätt att få duac utskrivet boka en tid o säg att du vill pröva den eftersom du hört mkt bra om den, innehåller antibiotika och är effektiv, har iaf hjälpt mig mkt får bara ngn innebrännare kanske en gång i månaden och då solar jag solarium och det funkar perfekt för mig eftersom det är uttorkande och rodnaden försvnner lycka till har sj varit i din sits och har prövat nästan allting zinktabletter,b5,basiron osv men inget har funkat på mej
Citera
2014-04-27, 17:42
Medlem
Tja man! Akne är ett rätt klurigt tema då vissa saker inte går hem för alla men jag har hittat en metod som funkar för mig. Viktigt att du först frågar dig själv dessa frågor:

Har jag torr hud/oljig /känslig hud?

Vad för typ av akne har jag? Cystisk,små bums (hudfärgad akne som är små) eller vanlig.

Personligen har jag haft rätt oljig/känslig hud och därmed har denna metod funkat perfekt för mig!

Metoden i sig består av 5 enkla steg. Se nedan för steg.

1:Sluta för i helvete äta en massa onyttigt skit som chips,cola,godis,choklad,mjölk,(alternativt ost) Börja äta mer "vanlig" mat såsom kyckling, typer av kött med minimal mängd av kryddor etc. Försök också att hålla dig undan typer av såser gjorda av grädde.

2rick en massa vatten, minst 12 glas om dagen. Detta för att det rensar din kropp på dåliga saker.

3rick minst en kopp grönt te om dagen

4:Ät helst en frukt och en grönsak om dagen

5:Försök att byta kuddfodral minst 3-4 gånger i veckan. Då all olja/ smuts lägger sig på kudden. Ha i åtanke att du har ansiktet intryckt mot kudden i flera timmar därför är det extremt viktigt.

6:Använd någon typ av kräm som hjälper mot aknen. Finns flera märken/typer att välja på idag och vad som funkar för en behöver inte alltid gå hem hos någon annan men du kan ju alltid testa på denna som funkat för mig. Jag använde mig utav 3 krämer. Två utav dessa går att fixa relativt lätt (möjligtvis den sista också?) Dessa är dem och vad dem gör! Se nedan

Basiron AC WASH 5% (Sök på Google för bild, förpackningen är rätt tjock och grön) Denna kan du applicera uppemot 2 gånger om dagen (morgon och kväll) Men använd helst en gång, på kvällen innan du lägger dig. Vad den gör är att den skyddar ditt ansikte mot att få fler finnar(observera att den endast skyddar, den tar inte bort finnar)

Sedan använder jag en kräm som funkar som en moisturizer då Basironen torkar ut min hud. Extremt viktigt att ha på den. Såhär heter den! NEUTROGENA oil-free moisturiser Hydrates, smoothes and evens out skin tone for clearer skin everyday (Bild finns på google) Viktigt att du skriver ner hela namnet från Neutrogen till everyday om du vill hitta den exakta bilden på Google. Förpackningen är vit och orange.

Dessa två eliminerar dock inte finnarna och för det behövs det ytterligare en till kräm och den heter Duac, på förpackningen står detta 50mg/g+10mg/g gel Bensolypredoxid+klindamycin 50 g den är helt blå. Finns ett par bilder på Google men du får leta lite för att finna den. Basiron och Neutrogen går att fixa fram från apotektet tror jag. Denna vet jag dock inte, tror att du behöver boka tid med en professionell hudläkare.

Dessa 3 har funkat perfekt för mig men det viktigaste av allt är hur och när du applicerar detta på ansiktet. Så här går det till se nedan!

-På morgonen sköljer du först av ansiktet med vatten då du haft på Duac krämen på ansiktet hela natten.
-Sedan då du torkat av ansiktet lite grann lägger du på lite av Basironen över ansiktet(inte allt för mycket) Detta är dock helt valfritt och som sagt räcker det att använda sig utav Basironen en gång dvs på kvällen. Väljer du att ha den 2 gånger gäller steget under.
-Du låter Basironen vara på i ca 30sek-1min därefter sköljer du av den
-Nu är dock ditt ansikte en aning torrt och därför lägger du på Neutrogenan (inte allt för mycket)

Kvällen (när du ska duscha/innan du går och lägger dig)
-Det börjar röra sig mot dagens slut nu och det är nu dags att lägga på krämerna en sista gång.
-Efter att du duschat lägger du återigen på Basironen och låter den vara på i 30sek-1min
-Därefter sköljer du av Basironen men denna gång lägger du Duacen på de ställena där du har finnar.
-Strax därpå applicerar du lite av neutrogenan och går och lägger dig.

Morgonen därpå upprepar du det du gjort morgonen innan och såhär håller du på tills det försvunnit. Tog mig ungefär 1-månader innan det mesta försvunnit helt och hållet.

Hann inte lägga mer fokus på texten och det kan ha blivit lite rörigt men har du några frågor är det bara att pma! Lyckat till
Citera
2014-04-28, 14:38
Medlem
Jag håller mitt ansikte i stort sätt acnefritt om jag följer min rutin. Slappar jag till så poppar de upp på några dagar, även om jag spenderar mer tid i storstäder så spelar det ingen roll vad jag gör, de är där direkt. Men, min rutin. Samma morgon och kväll.

1. Valfri okej facewash. För tillfället har jag en från Kiehl's, men de flesta brukar fungera.
2. Toner, viktigt steg, inte missa. Känner att den har störst inverkan på mina pormaskar runt näsan. Bomullsrondeller, inte så svårt.
3. Återfukta din hud. Ta något som är anpassat för din hudtyp.

Detta är allt som krävs för att hålla mitt ansikte frächt och snyggt, men om din hud är mer acnebelägen så kanske du behöver göra mer.

Bör nog tillägga att jag har bra kosthållning och spenderar 80% av min tid utanför städer, på ställen med mycket bra, ren luft. När jag flyttar tillbaka till civilisationen om några månader så tror jag att jag kommer behöva göra mer för att hålla allt acnefritt.
Citera
2014-04-29, 09:41
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Håll inte på ta och peta och klia i ansiktet, ryggen osv där finnarna finns. Finns de som har en nervös ovana att hålla på med det i tid och otid.

Ska man klämma ska man göra det efter dusch eller bad när porerna är öppna. Sätt tussar på fingrarna och var försiktig så inte huden skadas. Byt tussarna ofta. Ta på ansiktsvatten och fuktkräm efteråt.

Var renlig, byt handduk och sängkläder ofta.

Peeling är bra, man kan köpa peelingvantar för 10 spänn så behöver man inte nåt dyrt preparat. Till ryggen kan man köra badborste.

Uthållighet är det viktigaste när man kör med acnepreparat. Ingen vits köpa nåt om man använder det lite sporadiskt och resten av dagarna lägger sig utan att ens ha tvättat sig. De flesta ska man använda morgon och kväll och hålla fast vid det.
Citera
2014-05-01, 17:07
Medlem
Basiron är det som har fungerat klart bäst för mig!

men beror på person till person, gäller bara att hitta den som passar "en själv"!

har du inte testat den gör det, finns på apoteket, stor och liten tub, använd den lilla på finnarna direkt!
andra är som en wash, hade den under tiden jag borstade tänderna sen sov jag med den lilla tuben 10% tror jag det var!
Citera
2014-05-02, 01:19
Medlem
donaukinds avatar
Det som hjälpt mig är att sluta med alla hudprodukter och bara tvätta ansiktet med olja (OBS: funkar inte för alla som en annan stackare vittnade om), samt badda med äppelcidervinäger efter duschen. Om ansiktet är torrt smörjs det in med en blandning av aloe vera och mandelolja. Innan dess tvättade jag ansiktet morgon och kväll med snordyra produkter som bara gjorde ansiktet torrt och jävligt, pannan kändes ständigt stram och frasig.

Kanske inte fungerar för alla men det kostar i princip ingenting och jag tycker det är värt ett försök! Sen ska du inte tvätta ansiktet med samma handduk som allt annat, utan ha en speciell och byt den ofta. Hoppas du slipper skiten snart, det är inte roligt.
Citera
2014-10-18, 11:55
Medlem
En sak jag har märkt att även om jag rengör mitt ansiktet med vatten och ansiktsvatten och sedan kör jag med basiron 5% så hjälper det inte mot finnar om jag äter skitmat och dricker skit (inklusive mjölk) jag ska sluta dricka mjölk i en vecka och inte äta chips, godis och sånt. Återkommer med resultat om en vecka
Citera
2014-10-18, 12:19
Medlem
dunderdasens avatar
Sol och att dricka mycket vatten är typ det som fungerar bäst för mig! Har inte prövat hardcoregrejer som man får utskrivet dock.

Det bästa märket jag använt annars är Nuxe, rätt dyrt att hålla på med massa krämer och grejer dock.

http://www.kicks.se/nuxe/hudvard/ans...ing-gel--p8655

http://www.kicks.se/nuxe-b724/aroma-...info-read-more
Citera
2014-10-18, 23:30
Medlem
Tungsvensks avatar
Slutade dricka läsk och äta godis och fick typ perfekt hy från att efter kvällar av en liter lurre och nå godis få en jävla massa finnar dagen efter, måste vara sjukt känslig mot socker
Citera
2014-10-23, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleVarg
En sak jag har märkt att även om jag rengör mitt ansiktet med vatten och ansiktsvatten och sedan kör jag med basiron 5% så hjälper det inte mot finnar om jag äter skitmat och dricker skit (inklusive mjölk) jag ska sluta dricka mjölk i en vecka och inte äta chips, godis och sånt. Återkommer med resultat om en vecka
Jag kan säga att det inte har hjälpt och jag tror att jag ska skaffa basiron 10% för att "kanske " bli av med dem.
Citera
2014-10-29, 09:57
Medlem
Rengör ansiktet morgon och kväll och använd någon återfuktare efteråt, något som funkat för mig är Epiduo, spring till vårdcentralen och be om detta så fixar dom det.
Citera
2014-10-29, 21:57
Medlem
En sak jag kan tillägga är att jag vet enligt mina erfarenheter att finnar beror på fet hud, alltså överproduktion av talg. Om det blir för mycket talg täpps porerna igen och det bildas oen pormask. Om pormasken blir inflamerad kallas den för en finne. Alltså stoppa överproduktionen av talg = inga finnar. Min slutsats ör att om man använder basiron dygnet runt bör inte några finnar dyka upp och det har det inte gjort för mig heller sen jag började med dygnet runt behandlingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in