Tja man! Akne är ett rätt klurigt tema då vissa saker inte går hem för alla men jag har hittat en metod som funkar för mig. Viktigt att du först frågar dig själv dessa frågor:
Har jag torr hud/oljig /känslig hud?
Vad för typ av akne har jag? Cystisk,små bums (hudfärgad akne som är små) eller vanlig.
Personligen har jag haft rätt oljig/känslig hud och därmed har denna metod funkat perfekt för mig!
Metoden i sig består av 5 enkla steg. Se nedan för steg.
1:Sluta för i helvete äta en massa onyttigt skit som chips,cola,godis,choklad,mjölk,(alternativt ost) Börja äta mer "vanlig" mat såsom kyckling, typer av kött med minimal mängd av kryddor etc. Försök också att hålla dig undan typer av såser gjorda av grädde.
2

rick en massa vatten, minst 12 glas om dagen. Detta för att det rensar din kropp på dåliga saker.
3

rick minst en kopp grönt te om dagen
4:Ät helst en frukt och en grönsak om dagen
5:Försök att byta kuddfodral minst 3-4 gånger i veckan. Då all olja/ smuts lägger sig på kudden. Ha i åtanke att du har ansiktet intryckt mot kudden i flera timmar därför är det extremt viktigt.
6:Använd någon typ av kräm som hjälper mot aknen. Finns flera märken/typer att välja på idag och vad som funkar för en behöver inte alltid gå hem hos någon annan men du kan ju alltid testa på denna som funkat för mig. Jag använde mig utav 3 krämer. Två utav dessa går att fixa relativt lätt (möjligtvis den sista också?) Dessa är dem och vad dem gör! Se nedan
Basiron AC WASH 5% (Sök på Google för bild, förpackningen är rätt tjock och grön) Denna kan du applicera uppemot 2 gånger om dagen (morgon och kväll) Men använd helst en gång, på kvällen innan du lägger dig. Vad den gör är att den skyddar ditt ansikte mot att få fler finnar(observera att den endast skyddar, den tar inte bort finnar)
Sedan använder jag en kräm som funkar som en moisturizer då Basironen torkar ut min hud. Extremt viktigt att ha på den. Såhär heter den! NEUTROGENA oil-free moisturiser Hydrates, smoothes and evens out skin tone for clearer skin everyday (Bild finns på google) Viktigt att du skriver ner hela namnet från Neutrogen till everyday om du vill hitta den exakta bilden på Google. Förpackningen är vit och orange.
Dessa två eliminerar dock inte finnarna och för det behövs det ytterligare en till kräm och den heter Duac, på förpackningen står detta 50mg/g+10mg/g gel Bensolypredoxid+klindamycin 50 g den är helt blå. Finns ett par bilder på Google men du får leta lite för att finna den. Basiron och Neutrogen går att fixa fram från apotektet tror jag. Denna vet jag dock inte, tror att du behöver boka tid med en professionell hudläkare.
Dessa 3 har funkat perfekt för mig men det viktigaste av allt är hur och när du applicerar detta på ansiktet. Så här går det till se nedan!
-På morgonen sköljer du först av ansiktet med vatten då du haft på Duac krämen på ansiktet hela natten.
-Sedan då du torkat av ansiktet lite grann lägger du på lite av Basironen över ansiktet(inte allt för mycket) Detta är dock helt valfritt och som sagt räcker det att använda sig utav Basironen en gång dvs på kvällen. Väljer du att ha den 2 gånger gäller steget under.
-Du låter Basironen vara på i ca 30sek-1min därefter sköljer du av den
-Nu är dock ditt ansikte en aning torrt och därför lägger du på Neutrogenan (inte allt för mycket)
Kvällen (när du ska duscha/innan du går och lägger dig)
-Det börjar röra sig mot dagens slut nu och det är nu dags att lägga på krämerna en sista gång.
-Efter att du duschat lägger du återigen på Basironen och låter den vara på i 30sek-1min
-Därefter sköljer du av Basironen men denna gång lägger du Duacen på de ställena där du har finnar.
-Strax därpå applicerar du lite av neutrogenan och går och lägger dig.
Morgonen därpå upprepar du det du gjort morgonen innan och såhär håller du på tills det försvunnit. Tog mig ungefär 1-månader innan det mesta försvunnit helt och hållet.
Hann inte lägga mer fokus på texten och det kan ha blivit lite rörigt men har du några frågor är det bara att pma! Lyckat till