2014-04-25, 16:20
Medlem
Jag gick och gjorde ett diabetesprov hos läkaren för tre veckor sen, på min begäran. Var lite orolig och fundersamt och så. När jag var där så sa sjuksköterskan att läkaren skulle höra av sig om resultatet inom några dagar. Det har alltså varit 3 veckor nu och ingen kontakt från varken min läkare eller annan personal på hälsocentralen. Jag hade typ redan antagit att jag inte har det, eftersom det känns som de skulle försöka kontakta mig inom 3 veckor, va?

Så idag kom jag hem till ett brev i postlådan. Det är en kallelse till en till provtagning. Det står ingenting om varför, ingen förklaring, och jag har fortfarande inte hört något från min läkare.

Det här är den första gången jag har använt sjukvården i Sverige så jag har iofs ingen koll på vad som är vanligt eller inte, men det känns rätt konstigt, irriterande, och dumt att de inte skulle säga ett enda ord till mig om vad det här handlar om eller vad mitt tidigare prov visat.

Plus att min kallelse är till en tid som är två veckor från nu, så jag får sitta och stressa ett tag till. Jag ska ju ringa dem, men det är för sent idag, och jag jobbar såpass mycket att det knappast går att kontakta dem. De är öppet från kl. 10 kl. 14, och då är telefonlinjerna alltid helt upptagna. Om man går dit så säger de att man ska ringa.

Har nån här någon idé/tips om varför det kan ha blivit så? Känns som de är osäker om resultatet, men det känns så konstigt att de inte har nåt brått om med det.

e: Kan det också har att göra med att jag gjorde något fel med fastande? När jag gjorde provet förr så sa hon "kom fastande" vilket jag tolkade som, ät inte efter typ kl 21. Men på det här brevet står det att man ska komma fastande OCH törstande.
Senast redigerad av saltine 2014-04-25 kl. 16:26.
Citera
2014-04-25, 16:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltine
Jag gick och gjorde ett diabetesprov...Men på det här brevet står det att man ska komma fastande OCH törstande.
Mat och dryck påverkar blodsocker, för att få ett riktigt värde ska provtagning göras innan du äter eller dricker.
Citera
2014-04-25, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Mat och dryck påverkar blodsocker, för att få ett riktigt värde ska provtagning göras innan du äter eller dricker.

Varför sa de inte det förra gången då?
Citera
2014-04-25, 17:12
Medlem
Heller78s avatar
Beroende på symtom kan det krävas två på varandra följande test för att ställa diagnosen.
Citera
2014-04-25, 18:26
Medlem
E.W.s avatar
Har man ett värde som ligger "på gränsen" tar man ofta ett till.
Citera
2014-04-26, 01:03
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Det kan bero på nåt så enkelt som felande mätutrustning, strul med internposten, någon har klantat sig osv.
Citera
2014-04-26, 01:07
Medlem
SeMeNoMores avatar
Man tar ofta fler prover, däribland blodprover innan man ställer diagnosen diabetes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in