2014-04-25, 14:10
Medlem
Jag undrar hur mycket olja i 20liters dunkar man som företag får köra och om man är tvungen att ha något tillstånd eller utbildning?

Har läst och hört många olika idéer hur man får och inte får göra.
Citera
2014-04-25, 16:52
Medlem
Nu är det ett tag sedan jag höll på med ADR men läs om regelverket här. Eller googla fram ett bättre alternativ själv, sök på ADR
http://www9.umu.se/umu/lokal/verksamhet/Farligtgodsinfo.pdf
Citera
2014-04-25, 21:16
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinmp777
Jag undrar hur mycket olja i 20liters dunkar man som företag får köra och om man är tvungen att ha något tillstånd eller utbildning?

Har läst och hört många olika idéer hur man får och inte får göra.

Prova här...

https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Lag-och-ratt/Gallande-regler/Transport-av-farligt-gods/
Citera
2014-04-25, 21:19
Medlem
Jag är lite lat och lånar tråden (orkar inte trycka på länkar heller, förlåt).

Får man köra 200l ohärdad polyesterplast utan adr-skyltning/utbildning eller riskerar man något då?
Citera
2014-04-25, 23:04
Medlem
grimars avatar
Ta reda på un-numret så blir det lättare att svara på frågorna.
Citera
2014-04-26, 00:13
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Jag är lite lat och lånar tråden (orkar inte trycka på länkar heller, förlåt).

Får man köra 200l ohärdad polyesterplast utan adr-skyltning/utbildning eller riskerar man något då?
Vad jag kan se så är polyesterplast resin brandfarligt och du får garanterat inte inneha sådana mängder utan tillstånd, detta leder osökt till att du behöver ha ADR-intyg för transporten.

Är det i egenskap av företagare eller privatperson du frågar?

Nu var det länge sedan jag höll på med ADR så jag är grymt ringrostig, men det brukar enbart vara ett antal kartonger för konsumentbruk som är tillåtet att transportera. 200 liter är ju ett helt fat och kan knappast gå utan rätt utbildning skyltning. Så sikta på det och se ett positivt svar som en bonus.

Skulle du bryta mot lagen så ligger bötesbeloppen runt 4000 per paragraf. Dyraste boten blir fullpris och straffrabatt blir 50% på brott mot resterande paragrafer. Så det finns en potentiell risk att det blir kännbart i plånboken.
Citera
2014-04-26, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Vad jag kan se så är polyesterplast resin brandfarligt och du får garanterat inte inneha sådana mängder utan tillstånd, detta leder osökt till att du behöver ha ADR-intyg för transporten.

Är det i egenskap av företagare eller privatperson du frågar?

Nu var det länge sedan jag höll på med ADR så jag är grymt ringrostig, men det brukar enbart vara ett antal kartonger för konsumentbruk som är tillåtet att transportera. 200 liter är ju ett helt fat och kan knappast gå utan rätt utbildning skyltning. Så sikta på det och se ett positivt svar som en bonus.

Skulle du bryta mot lagen så ligger bötesbeloppen runt 4000 per paragraf. Dyraste boten blir fullpris och straffrabatt blir 50% på brott mot resterande paragrafer. Så det finns en potentiell risk att det blir kännbart i plånboken.

Jag frågar som både privatperson samt som anställd, chefen har tillstånd att förvara 200l/använda 1000l om året har han sagt, men jag kör faten till honom från leverantören, aldrig hört något om adr från någon part?
En inflikning till då, förvaring i flerfamiljshem är gissningsvis inte tillåten heller då?

Jag har funderat på att ställa ett fat i mitt förråd för eget bruk nämligen pga platsbrist där det skall användas.
Citera
2014-04-26, 10:54
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Jag frågar som både privatperson samt som anställd, chefen har tillstånd att förvara 200l/använda 1000l om året har han sagt, men jag kör faten till honom från leverantören, aldrig hört något om adr från någon part?
En inflikning till då, förvaring i flerfamiljshem är gissningsvis inte tillåten heller då?

Jag har funderat på att ställa ett fat i mitt förråd för eget bruk nämligen pga platsbrist där det skall användas.

Ohärdad polyesterplast (i den form jag tänker på) är mycket brandfarlig och du får definitivt inte förvara 200 liter hemma i din bostad i ett 200-liters fat.

När det gäller ADR så jobbar jag sällan med den typen av frågor eller tillstånd men kolla gärna min länk i ett tidigare inlägg i tråden.
Citera
2014-04-26, 14:53
Medlem
Tack för svaren, ska läsa lite om det men det är inte lätt att tyda lagtexter
Citera
2014-04-26, 14:59
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinmp777
Tack för svaren, ska läsa lite om det men det är inte lätt att tyda lagtexter

Får du problem så skriv ett inlägg!
Citera
2014-04-26, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Ohärdad polyesterplast (i den form jag tänker på) är mycket brandfarlig och du får definitivt inte förvara 200 liter hemma i din bostad i ett 200-liters fat.

När det gäller ADR så jobbar jag sällan med den typen av frågor eller tillstånd men kolla gärna min länk i ett tidigare inlägg i tråden.

Som jag trodde om förvaringen då, tack ändå och tack för länken.
Citera
2014-04-28, 11:06
Medlem
Som jag förstår det så får man transportera farligt gods i mängder som inte överstiger de i tabellen för värdebegränsad mängd men hur får man reda på vilken transport kategori godset tillhör

Sen förstår jag inte om man är tvungen att ha godsdeklaration, utbildning, märkning mm också eller om man slipper det i och med värdebegränsad mängd
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in