2014-04-25, 12:12
Medlem
Hej,

Jag jobbar för ett bemanningsföretag där jag är provanställd. Min provanställning skulle övergått till tillsvidare den 1:a Maj nu. Idag fick jag reda på av företaget jag är uthyrd till att jag fått sparken med omedelbar värkan, var ett säljjobb och presterade inte tillräckligt bra.

Ska senare idag ha möte med min chef på bemanningsföretaget men jag tänkte höra med er innan vad som gäller för jag försöker kontakta unionen men efter att ha stått i telefon kö i 30 min och kommit ner till plats 8 i kön så blir jag helt plötsligt nummer 11 i kön så jag försöker nå dem lite senare.

Eftersom min provanställning går ut nu den sista April så antar jag att min bemanningschef kommer säga "du har ingen tjänst hos oss längre efter din provanställning slutar" typ. Men så har jag läst på flera ställen att dem ska meddela mig senast 2 veckor innan mitt arbete hos dem slutar. Jag visste ju inte att jag skulle bli sparkad utan såg fram emot tryggheten med en tillsvidareanställning.

Och bara för att göra det värre har jag bara varit med i A-kassan i 11 månader Så där kommer jag inte få mycket pengar.

Tips på hur jag ska gå tillväga? Nått att tänka på när jag pratar med min bemanningschef, typ om det är bra att jag får nånting skriftligt eller liknande? Och är jag så körd att dem kan låta mig gå den sista April nu med 6 dagars notis?
Citera
2014-04-25, 12:44
Bannlyst
En provanställning kan bringas att upphöra, utan att övergå i tillsvidareanställning genom att arbetsgivaren eller arbetstagaren lämnar besked om detta (varslar) till motparten senast vid prövotidens utgång (AD 2003:115). Enligt Handels avtal senast 14 dagar innan anställningens upphörande.

Skulle arbetsgivaren varsla 13 dagar i förväg bryter han visserligen mot varselreglerna i avtalet men anställningen upphör under alla omständigheter.

AD 1998:38 Handelsanställdas förbund ../.. Fisk och Sjötjänst HB
Två arbetstagare fick med en veckas varsel lämna sina provanställningar. AD konstaterade bl.a. att brott mot varselreglerna förelåg och förpliktigade bolaget att betala 5000 kr i allmänt skadestånd för den ena arbetstagaren.

Sammanfattningsvis, varselreglerna enligt LAS och kollektivavtal är att betraktas som formregler. Brott mot varselplikten är av obetydlig karaktär och kostar på sin höjd en knapp veckolön vid rättslig prövning. Arbetsgivare kan i det närmaste riskfritt bryta mot varselreglerna då 5000 kr är ett på tok för lågt skadestånd för att stämma i domstol.
Citera
2014-04-25, 12:57
Medlem
^^ Tack för svaret. Skrämmande vilka arbetsregler vi tydligen har
Citera
2014-04-25, 13:12
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktorolle
Hej,

Jag jobbar för ett bemanningsföretag där jag är provanställd. Min provanställning skulle övergått till tillsvidare den 1:a Maj nu. Idag fick jag reda på av företaget jag är uthyrd till att jag fått sparken med omedelbar värkan, var ett säljjobb och presterade inte tillräckligt bra.

Ska senare idag ha möte med min chef på bemanningsföretaget men jag tänkte höra med er innan vad som gäller för jag försöker kontakta unionen men efter att ha stått i telefon kö i 30 min och kommit ner till plats 8 i kön så blir jag helt plötsligt nummer 11 i kön så jag försöker nå dem lite senare.

Eftersom min provanställning går ut nu den sista April så antar jag att min bemanningschef kommer säga "du har ingen tjänst hos oss längre efter din provanställning slutar" typ. Men så har jag läst på flera ställen att dem ska meddela mig senast 2 veckor innan mitt arbete hos dem slutar. Jag visste ju inte att jag skulle bli sparkad utan såg fram emot tryggheten med en tillsvidareanställning.

Och bara för att göra det värre har jag bara varit med i A-kassan i 11 månader Så där kommer jag inte få mycket pengar.

Tips på hur jag ska gå tillväga? Nått att tänka på när jag pratar med min bemanningschef, typ om det är bra att jag får nånting skriftligt eller liknande? Och är jag så körd att dem kan låta mig gå den sista April nu med 6 dagars notis?

Du skall ta det lugnt. (Du är inte lugn, men försök håll stilen!)

Att din arbetsgivares kund inte vill förlänga kontraktet är hela iden med att ha ett bemanningsföretag - man kan säga nej till en fortsättning, och det är bemanningsföretaget som tar risken för detta. Det som gäller är din arbetsgivare, bemanningsföretaget.

Ställ nu in dig på att du kommer att få en fullt begriplig fråga, typ "Hur tror du att det här kommer sig" och "hur vill du motivera för mig att du ändå är en kille (?) att satsa på". Har du vettiga svar på detta löser det sig nog.

Har man i din bransch en varselperiod på 14 dagar för att avbryta en provanställning bryter man inte lättvindigt mot detta om man vill hålla sig väl med fack och kunder. Det finns ingen anledning att tro att din arbetsgivare tänker bryta mot avtal och överenskommelser innan det inträffar.

Jaegernz kan vara sannspådd, men då får du bita ihop och intala dig att "på den skitfirman ville jag ändå inte jobba". Klen tröst, men ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in