2014-12-14, 19:49
  #805
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Tråkigt när du kan välja livet.
Tråkigt att du inte ens följer din egen tro.

Du skall icke bära falsk vittnesbörd

När du vet hur det ligger till upplys då.
När du inte vet, var ödmjuk, annars framstår du bara som ett arsle.
Citera
2014-12-14, 21:31
  #806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Tråkigt att du inte ens följer din egen tro.

Du skall icke bära falsk vittnesbörd

När du vet hur det ligger till upplys då.
När du inte vet, var ödmjuk, annars framstår du bara som ett arsle.


Intresanta anklagelser, vi låter tiden utvisa.
Citera
2014-12-14, 21:51
  #807
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Intresanta anklagelser, vi låter tiden utvisa.
Ja något annat svar kan du ju inte ge.
Fjanta på om din gud det kan du.
Påvisa dess existens är du impotent att göra.

Vilka kassa ursäkter till människor ni är.
Citera
2014-12-14, 23:24
  #808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Evolutionen fanns ju innan människan eller hur?
Den har inget syfte för en viss art.

Jag har inte påstått att evolution är exklusiv för människan. Jag har inte påstått att den har ett syfte för en viss art. Jag skrev "meningen med livet", inte meningen med människan.

Människan är ett resultat av evolutionen. Människan är evolutionens syfte eftersom vi är den mest utvecklade arten. Ända tills en annan art dominerar planeten pga av att den har utvecklat egenskaper som trumfar våra och tar över vårt utrymme så är människan meningen med livet. Den mest framgångsrika livsformen är evolutionens syfte. Men vilken mening livet har för människan är upp till individen att avgöra.
Citera
2014-12-14, 23:31
  #809
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Jag har inte påstått att evolution är exklusiv för människan. Jag har inte påstått att den har ett syfte för en viss art. Jag skrev "meningen med livet", inte meningen med människan.

Människan är ett resultat av evolutionen. Människan är evolutionens syfte eftersom vi är den mest utvecklade arten. Ända tills en annan art dominerar planeten pga av att den har utvecklat egenskaper som trumfar våra och tar över vårt utrymme så är människan meningen med livet. Den mest framgångsrika livsformen är evolutionens syfte. Men vilken mening livet har för människan är upp till individen att avgöra.
Du har fel där med.
Evolution har inget syfte alls det är en helt värdeneutral process på samma sätt som vilken kemisk reaktion som helst eller att det snöar ute.

Det är bara ett resultat av de förutsättningar som råder helt enkelt.
Citera
2014-12-15, 00:04
  #810
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Delvis.

Precis. Men vår förmåga att styra över vår omvärld växer i snabb takt, så de förutsättningar vi inte styr över idag siktar vi på att kontrollera så snabbt vi kan.



Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Predeterminerad plan.

Inte i detalj utöver den plan som evolutionen följer.
Citera
2014-12-15, 00:59
  #811
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du har fel där med.

Vad är fel? Du får bryta ner det lite bättre än så.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Evolution har inget syfte alls det är en helt värdeneutral process på samma sätt som vilken kemisk reaktion som helst eller att det snöar ute.

Allt är en värdeneutral process. Allt eventuellt värde i alla sammanhang utgår från oss människor. Människor är de enda djur som värderar sin omvärld, åtminstone såvitt vi vet eftersom vi inte kan kommunicera våra mentala koncept med djur. Men det betyder inte att syfte inte finns. Syfte existerar även utan våra värderingar.

Evolution har ett syfte, det är ju basen för hela konceptet. Survival of the fittest, där har du ett syfte som är tydligt, funktionellt och centralt i evolutionsteorin. Utan det syftet finns inte teorin. Hur kan du ens försöka bestrida det?

Det är du som påstår att ett syfte måste ha ett värde. Syftet är resultatet, utan att lägga värde i resultatet eller processen. Människan är det bästa resultatet hittils av evolutionens verkan. Människan är syftet med evolutionen, än så länge. Det är ett helt neutralt konstaterande av det läget som biologiskt liv på jorden befinner sig i idag. Jag lägger inte något värde i det och jag förstår inte varför du envisas med att dra in värderingar i diskussionen.

När man resonerar kring frågor där människans intresse är en avgörande faktor för ett förlopp som vi är del av och påverkar, då kommer värderingar in som en påverkande faktor. Eftersom vår påverkan utgår från vårt intresse som är grundat på hur vi värderar de resultat som är möjliga utfall. Våra värderingar spelar även roll för vår inverkan på andra arter, där vi är en del av evolutionsprocessen. Människan som dominerande art har i dag en stor roll i hur evolutionen påverkar livsformerna på planeten. Eftersom vi är en så stor biomassa som gör anspråk på stora resurser som får till följd att andra arter måste anpassa sig efter oss på hela planeten, så utgör vi en del av evolution i verkan, och våra värderingar blir därmed en del av evolutionen. Och dess syfte. Men våra värderingar är inte en del av de processer som ledde fram till att vår art blev framgångsrik i utgångsläget, däremot är våra värderingar är ett resultat av evolution. Men evolutionens syfte står och faller inte med våra värderingar. Syftet kvarstår, att de mest framgångsrika livsformerna tar plats och får möjlighet att utvecklas vidare. Det syftet behöver ingen värdering för att fortfarande vara målet och meningen med evolution.
Om man ska vara riktigt petig så kanske man kan hävda att det ligger en värdering i "framgångsrik". Vad som är framgång är ju en bedömningsfråga med utgångspunkt i vårt koncept om vad som är värdefullt. Effektiv är ett mer neutralt ord som fungerar lika bra om man är allergisk mot värderingar.

I evolutionens fall så ligger inga värderingar i dess funktion som styrande faktor i utvecklingen av biologiska livsformer. Men resultatet av evolution, dess mening-att skapa förutsättningar för att framhäva livsformer med ständigt förbättrade egenskaper, sammanfaller med våra intressen och värderingar. Vilket är fullt logiskt om du tänker efter lite.
Så länge människan dominerar planeten och styr utvecklingen av sig själv och sin omvärld, så är vi syftet med evolutionen. Syftet med evolution är detsamma som meningen med livet. Meningen med livet är människan, målet är nått.
Meningen med livet och hur meningsfullt individen upplever sin existens är dock två helt skilda saker.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det är bara ett resultat av de förutsättningar som råder helt enkelt.

Ja, det är ju det jag har sagt.
__________________
Senast redigerad av bottenslam 2014-12-15 kl. 01:17.
Citera
2014-12-15, 07:14
  #812
Medlem
MeanMEs avatar
Du kan inte använda ordet syfte för evolutionen hur svårt skall det vara att förstå?
Använder du "syfte" så hävdar du att det finns en medveten process bakom.

Det låter helt korkat om du talar om "syftet med att det snöar" eller hur?
Evolutionen är ett resultat av de förutsättningar som råder.
På samma sätt som snö är resultatet av nederbörd och kyla.
Citera
2014-12-15, 10:54
  #813
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Tråkigt när du kan välja livet.

Det tror du bara.
Citera
2014-12-15, 15:57
  #814
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Den mest framgångsrika livsformen är evolutionens syfte.

Vad menar du egentligen med ordet "syfte"?
Citera
2014-12-15, 16:23
  #815
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Jag har inte påstått att evolution är exklusiv för människan. Jag har inte påstått att den har ett syfte för en viss art. Jag skrev "meningen med livet", inte meningen med människan.

Människan är ett resultat av evolutionen. Människan är evolutionens syfte eftersom vi är den mest utvecklade arten. Ända tills en annan art dominerar planeten pga av att den har utvecklat egenskaper som trumfar våra och tar över vårt utrymme så är människan meningen med livet. Den mest framgångsrika livsformen är evolutionens syfte. Men vilken mening livet har för människan är upp till individen att avgöra.

Det du talar om är något som brukar kallas socialdarwinism. Det var sånt nazisterna sysslade med. Seriösa biologer brukar vanligen ta avstånd från dylik ovetenskaplig dynga.
Citera
2014-12-15, 22:46
  #816
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Det du talar om är något som brukar kallas socialdarwinism. Det var sånt nazisterna sysslade med. Seriösa biologer brukar vanligen ta avstånd från dylik ovetenskaplig dynga.

Utan närmare förklaring så påstår du att jag tänker som en nazist och uttalar ovetenskaplig dynga. Hur vetenskaplig var du i detta inlägget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in