2014-04-25, 03:43
Medlem
Outbacking.s avatar
EXP: Skottlossning mot hus i södra Stockholm
Citat:
Vid 01.12 i natt blev en bostad i Solberga i södra Stockholm beskjuten. Enligt polisen har gärningsmännen skjutit med minst tio skott.
Länsvakthavande på Stockholmspolisen, Mats Brännlund, uppger att området i Solberga har spärrats av och att man inlett en "undersökning om grovt vapenbrott".

Vad vet ni om detta?
Någon av er som hört eller sett något?

Vad är det för hus i Solberga som beskjutits?
Senast redigerad av Outbacking. 2014-04-25 kl. 03:50.
Citera
2014-04-25, 03:52
Medlem
Outbacking.s avatar
Tidningen Mitt i skriver: Avlossade tio skott mot bostadshus
Citat:
– De har avlossat minst tio skott mot fastigheten. Tre gärningsmän har setts lämna platsen, säger Mats Brännlund, länsvakthavande befäl vid Stockholmspolisen.
Skotten ska ha gått in i minst en av lägenheterna.

Edit: SVT: Kraftig beskjutning mot bostadshus
Senast redigerad av Outbacking. 2014-04-25 kl. 03:57.
Citera
2014-04-25, 04:00
Medlem
Bennybjs avatar
Finns det någon känd kriminalitet i Solberga, t. ex. MC-gäng eller folk som sysslar med narkotikasmuggling?

Känner inte till Stockholm så bra men Solberga är väl inte ställe man förknippar med gängkriminalitet?
Citera
2014-04-25, 05:14
Medlem
Lingonfrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybj
Finns det någon känd kriminalitet i Solberga, t. ex. MC-gäng eller folk som sysslar med narkotikasmuggling?

Känner inte till Stockholm så bra men Solberga är väl inte ställe man förknippar med gängkriminalitet?

Det fetade har du helt rätt i.

Solberga är ett litet bostadsområde som ligger i det mittenparti i Söderort som inte har några vidare förbindelser inåt stan. Dit skulle jag räkna Östberga, -höjden, Liseberg, Västberga (som i princip enbart består av industriområde) och Solberga som ligger bäst till kommunikationsmässigt av dessa i och med närheten till Älvsjös pendel.
Dessa områden har därför blivit allmänt uppfattade som "lugna" utom Östberga och framförallt Östbergahöjden där det kan va lite knas. I övrigt verkar det inte vara någon gatukriminalitet eller så på gång. Jag själv har aldrig bott just där och har därför ingen stenkoll på områdena och vilka eventuella kända kriminella element som håller hus där, detta är den allmänna uppfattningen som jag har bildat mig och som andra också verkar ha av den delen av Söderort.

Som sagt är jag inte insatt alls i vad som egentligen pågår däromkring men jag tippar på att det är någon slags narkotikarelaterad grej. Lite halvt bortglömda områden som hamnar utanför polisens fokus men ändå ligger väldigt nära har jag varit och klippt gräs i många gånger (tror fan jag har hämtat i Solberga så sent som i somras). Kranar gillar väl sådan områden, dessutom är priserna lite lägre när det ligger "off" fast lika nära stan som andra ställen med tunnelbana.
Med största sannolikhet finns det fetare drogaffärer där än bara lite weed och antagligen finns det också familjefäder (ev på dekis) som pysslar med sånt business i skymundan. Gissningsvis är det någon sådan skit som har ballat ur.
Citera
2014-04-25, 07:36
Medlem
RolleWests avatar
Har det inte varit en massa problem där på kristallvägen förut va?
Säkert droger & kulturberikare ,,
Vilket fall , förjävligt att utsätta oskyldiga civila för sådan jättefara.
Så lätt att en kula studsar fel & dödar .
Citera
2014-04-25, 07:51
Medlem
Går det att kolla upp om det bor syrier i detta bostadshus? Kan finnas kopplingar till den urspårade släktfejden där syrier sköt ned syrier i Norrköping.
Citera
2014-04-25, 07:53
Medlem
Mustigastes avatar
Mitt ex bor i närheten av den gatan om det nu är kristallvägen, hon har sätt väldigt skumma typer där på senaste tiden.

För inte så länge sen hade hon sett insatsstyrkan på denna väg.

Någon som har några namn så kan jag säkert kolla med henne..
Citera
2014-04-25, 08:03
Medlem
Bohlwinkels avatar
Är det inte en väldigt märklig brottsrubricering - Grovt vapenbrott. Sådana här fall brukar inledningsvis kallas mordförsök. I.o.m. att skotten verkar vara riktade mot en lägenhet förefaller det i alla fall finnas att avsett offer. Något skumt är det.
Citera
2014-04-25, 08:07
Medlem
Mustigastes avatar
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/avlossade-tio-skott-mot-bostadshus

Enligt bilderna i länken så handlar det om 63~, hon var inte säker men 63an ligger i den längan iaf.
Senast redigerad av Mustigaste 2014-04-25 kl. 08:21.
Citera
2014-04-25, 08:08
Medlem
Mustigastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Är det inte en väldigt märklig brottsrubricering - Grovt vapenbrott. Sådana här fall brukar inledningsvis kallas mordförsök. I.o.m. att skotten verkar vara riktade mot en lägenhet förefaller det i alla fall finnas att avsett offer. Något skumt är det.

Jo, det där låter väldigt skumt. 10 skott är ju ingen testskjutning...
Citera
2014-04-25, 08:21
Medlem
RolleWests avatar
Enligt DN är det kristallvägen iallafall , försöker hitta bra gatuvy bild.
Kan man uppfatta det som framsidan , tredje våningen på Kristallvägen 63 då ?

www.dn.se/sthlm/tiotal-skott-avlossade-mot-bostadshus/
Senast redigerad av RolleWest 2014-04-25 kl. 08:44.
Citera
2014-04-25, 09:26
Medlem
RolleWests avatar
Kan man uppfatta den spridda kulsamlingen som att dom har satt löst på ett automat gevär ?
Kul va , mitt bland ett boende med bl.a barnfamiljer & pensionärer .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in