Citat:
Ursprungligen postat av
Bennybj
Finns det någon känd kriminalitet i Solberga, t. ex. MC-gäng eller folk som sysslar med narkotikasmuggling?
Känner inte till Stockholm så bra men Solberga är väl inte ställe man förknippar med gängkriminalitet?
Det fetade har du helt rätt i.
Solberga är ett litet bostadsområde som ligger i det mittenparti i Söderort som inte har några vidare förbindelser inåt stan. Dit skulle jag räkna Östberga, -höjden, Liseberg, Västberga (som i princip enbart består av industriområde) och Solberga som ligger bäst till kommunikationsmässigt av dessa i och med närheten till Älvsjös pendel.
Dessa områden har därför blivit allmänt uppfattade som "lugna" utom Östberga och framförallt Östbergahöjden där det kan va lite knas. I övrigt verkar det inte vara någon gatukriminalitet eller så på gång. Jag själv har aldrig bott just där och har därför ingen stenkoll på områdena och vilka eventuella kända kriminella element som håller hus där, detta är den allmänna uppfattningen som jag har bildat mig och som andra också verkar ha av den delen av Söderort.
Som sagt är jag inte insatt alls i vad som egentligen pågår däromkring men jag tippar på att det är någon slags narkotikarelaterad grej. Lite halvt bortglömda områden som hamnar utanför polisens fokus men ändå ligger väldigt nära har jag varit och klippt gräs i många gånger (tror fan jag har hämtat i Solberga så sent som i somras). Kranar gillar väl sådan områden, dessutom är priserna lite lägre när det ligger "off" fast lika nära stan som andra ställen med tunnelbana.
Med största sannolikhet finns det fetare drogaffärer där än bara lite weed och antagligen finns det också familjefäder (ev på dekis) som pysslar med sånt business i skymundan. Gissningsvis är det någon sådan skit som har ballat ur.