2014-04-24, 23:30
Medlem
Hej!
Jag tänkte kolla upp en sak innan jag vågar prova på själv. Om jag skulle ominstallera mitt Windows på min bärbara Acer från windows 8 som följde med, till mitt eget Windows 7 med hjälp av USB-minne, skulle jag då om jag ångrar mig inte kunna använda den medföljande Acer Recovery funktionen för att kunna återställa den till fabriksläge?

Tack på förhand!
Citera
2014-04-24, 23:34
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband
Hej!
Jag tänkte kolla upp en sak innan jag vågar prova på själv. Om jag skulle ominstallera mitt Windows på min bärbara Acer från windows 8 som följde med, till mitt eget Windows 7 med hjälp av USB-minne, skulle jag då om jag ångrar mig inte kunna använda den medföljande Acer Recovery funktionen för att kunna återställa den till fabriksläge?

Tack på förhand!

Beror på. På en del (eller många?) datorer har man en separat partition där installationsfilerna ligger. Se till att inte göra nåt med den partitionen så bör du vara safe.

Acer recovery verkar ligga på en separat partition och du återställer via BIOS.

Lovar inte att det är så på alla Acerdatorer, men efter en snabb koll så verkar det så. Du får kolla själv om det stämmer även i ditt fall.

https://www.youtube.com/watch?v=pmVT0Z9r6_Q
Citera
2014-04-24, 23:44
Medlem
Hm, hatar verkligen när man inte riktigt vet om sånna där videor gäller för den datorn man själv har eller bara just det årets upplaga Men känns det som att jag ska utgå ifrån att det går om det är en separat partition? Men har det inte alltid sedan den "inbyggd" recovery funktionens tid att de alltid haft en separat partition för den och inte ha de filerna sparade på C:? Men just eftersom man aktiverar recovery "programmet" innan man laddar windows så borde det väl fortfarande gälla om jag installerar ett eget Windows? Det jag blir osäker på är att i samband med att recovery installationen görs så "aktiveras" recovery funktionen så om jag installerar med eget Windows så "aktiveras" inte den och försvinner helt och så sitter jag där med en recovery partition men inget sätt att sätta igång den på
Citera
2014-04-24, 23:50
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Recovery ligger på en egen partition, se diskhanteringen. Så länge du inte gör något där, te.x tar bort partitionen så är det ingen fara.

Jag vill även minnas att du kan utförar en ominstallation från Windows 7 till Windows 8 om du nu inte nöjd med Windows 7. Recovery ska känna av att datorn har ett annat operativsystem. Där ska man kunna välja en avancerad åtgärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in