2014-04-24, 21:14
Medlem
Hujans avatar
Jag är ensamstående och har 3 barn. Detta gör att jag har svårt att träna på gym eller vara med på tex aerobic och dyligt.
Jag cyklar/går mycket i mitt arbete och tränar på crosstrainern när barnen somnat.
Maten jag äter har jag försökt variera i olika dieter för att gå ner i vikt.
Jag har testat lchf, Atkins, olika drinker (naturdikter, nutrilett, Herbalife mm) ja, det känns som om jag har testat det mesta men jag går inte ner i vikt. Inte alls!
Jag har kraftig ibs och bråck på magmunnen som gör att jag har mycket magkatarr vilket gör att jag inte kan äta precis vad jag vill, och godis äter jag kanske Max 5 bitar/månad.
Vad gör jag för fel?
Har alltid varit "bredrumpad" men smal. Orsaken att jag gick upp i vikt var när jag mellan barn 1 och 2 började med p-spruta. De kilona har jag aldrig gått ner! Börjar bli rejält trött på detta och vill tappa ca 15 kg.
Citera
2014-04-24, 23:09
Medlem
Milamis avatar
Du äter mer (eller lika mycket) än vad du har för energibehov. Räkna ut ditt energibehov och ligg på ca 500 kcal underskott. Ett kilo fett är ca 7000 kcal, vilket då borde ta ca 14 dagar att gå ner ett kilo i vikt.

Strunta i alla dieter och hitta mat du tycker om (och som passar för din mage). Beroende på hur energirik maten är kan man äta olika mycket utav den. Äter man mer än vad man behöver kommer det att lagras som fett oavsett om de är broccoli eller pizza.
Citera
2014-04-24, 23:13
Medlem
Du äter mer en du springer
Citera
2014-04-24, 23:39
Medlem
teamforce2s avatar
Hur länge har du försökt gå ner i vikt? Ibland tar det ett tag för kroppen att våga göra sig av med fett. Ibland tar det 1-2 månader innan jag går ner mitt första kilo. Efter det så rasar jag i vikt och även om jag slutar träna så fortsätter jag gå ner i vikt ett tag till. Sen kommer sommaren och då går man upp allting igen pga öl och annan skit.

Men kaloriunderskott är en vetenskap! Skulle du fortsätta stå kvar på samma vikt för länge så betyder det helt enkelt att du äter för mycket och rör dig för lite.
Citera
2014-04-25, 01:46
Medlem
Hujans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milami
Du äter mer (eller lika mycket) än vad du har för energibehov. Räkna ut ditt energibehov och ligg på ca 500 kcal underskott. Ett kilo fett är ca 7000 kcal, vilket då borde ta ca 14 dagar att gå ner ett kilo i vikt.

Strunta i alla dieter och hitta mat du tycker om (och som passar för din mage). Beroende på hur energirik maten är kan man äta olika mycket utav den. Äter man mer än vad man behöver kommer det att lagras som fett oavsett om de är broccoli eller pizza.

Det är just vad jag har försökt, att dra ner på energin och det ganska kraftigt men ändå händer inget. Till och med när jag testade att äta modifast som läkaren rekommenderar, och det innehåller ca 600 kcal/dag men det händer inget med vikten ändå.
Nu har jag försökt med allt i 5 års tid och inget händer. Kan man få hjälp av läkare?
Jag ligger på mellan 29-30 i BMI så jag har en del att gå ner!
Citera
2014-04-25, 09:58
Medlem
christerys avatar
Börja föra dagbok och skriv upp allt, allt du äter och dricker. Sen för du även in promenader, träning osv med tider.

Kolla upp kCal på det du ätit och det du bränt (en tabell kan vara http://www.kaloritabell.com/kaloritabell_a_till_o.html) tex. Finns mycket på nätet.

Finns säkert för förbränning åxå.

Men småätande är lurigt, samma med ekonomin - det är ofta inte den dyra oxfilen som drar iväg utan smågodiset, läsken, kakan på jobbet, kvällstidningen som drar iväg utan att man tänker på det.

Går du på ett vettigt kaloriunderskott och fortsätter öka i vikt så har du ju löst världssvälten i alla fall. Alltid nåt, ett Nobelpris sitter väl inte fel.
Citera
2014-04-25, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hujan
Det är just vad jag har försökt, att dra ner på energin och det ganska kraftigt men ändå händer inget. Till och med när jag testade att äta modifast som läkaren rekommenderar, och det innehåller ca 600 kcal/dag men det händer inget med vikten ändå.
Nu har jag försökt med allt i 5 års tid och inget händer. Kan man få hjälp av läkare?

Försökt med allt, jo jag tackar jag. Du är antingen ett mirakel som står emot fysikens lagar eller så har du inte vetat vad du sysslat med.
Läs nu dettahttp://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Sen återkom när du följt det till 100% i något år. Har du inte gått ner då så gör du antingen fel eller så har du en allvarlig sjukdom.
Citera
2014-04-25, 17:52
Medlem
Milamis avatar
Citat:

Hur många veckor låg du på 600 kcal om dagen? Låg du verkligen strikt på 600 kcal?
Citera
2014-04-25, 21:09
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Jag är ensamstående och har 3 barn. Detta gör att jag har svårt att träna på gym eller vara med på tex aerobic och dyligt.
Jag cyklar/går mycket i mitt arbete och tränar på crosstrainern när barnen somnat.
Maten jag äter har jag försökt variera i olika dieter för att gå ner i vikt.
Jag har testat lchf, Atkins, olika drinker (naturdikter, nutrilett, Herbalife mm) ja, det känns som om jag har testat det mesta men jag går inte ner i vikt. Inte alls!
Jag har kraftig ibs och bråck på magmunnen som gör att jag har mycket magkatarr vilket gör att jag inte kan äta precis vad jag vill, och godis äter jag kanske Max 5 bitar/månad.
Vad gör jag för fel?
Har alltid varit "bredrumpad" men smal. Orsaken att jag gick upp i vikt var när jag mellan barn 1 och 2 började med p-spruta. De kilona har jag aldrig gått ner! Börjar bli rejält trött på detta och vill tappa ca 15 kg.

Var snäll och berätta vad du åt en "vanlig dag" när du åt lågkolhydratkost/lchf! Hur länge följde du denna kost?
Citera
2014-04-28, 10:45
Medlem
BaconMackans avatar
Om du vill förlora vikt bör du fokusera mer på att dra ner på kolhydraterna (Ris, pasta etc) och försöka äta mer sallad och protein.

När du ska träna så rekommenderar jag övningar som tar på de stora muskelgrupperna och att du försöker använda så många muskelgrupper samtidigt, som i till exempel "squat" (Knäböj) då du använder de flesta stora muskelgrupperna vilket gör att fettet förbrukas snabbare, då kroppen behöver energi.

Se till att dricka mycket c.a 3 liter dagligen.

(Fortsätt att läsa under sport trådar).
Citera
2014-04-28, 16:22
Medlem
BaconMackans avatar
Tillägg försök att bara dricka vatten till allt, juice och energi drycker är bara onödiga kalorier.
Tips: kan vara att börja räkna kalorier
Citera
2014-06-19, 12:01
Medlem
Danlos avatar
Allt du behöver veta finns på www.kostdoktorn.se

Ofta är ett underskott av energi en orsak att kvinnor inte går ner i vikt.

Tricket är att ta bort det som gör att fettinlagringen startar, dvs socker, kolhydrater, pasta, bröd, mjöl, ris, potatis och sedan äta rikligt med smör, kokosfett så kroppen inte tror att den svälter. Då kommer fettförbränningen sakta att sätta igång igen.

Man behöver inte vara hungrig för att gå ner i vikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in