Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-24, 14:15
Medlem
FashionMonsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porzenna
Om jag använder Italienska råvaror (Kött från parmaskinka-gris och Potatisgnocchi) för att göra en svensk rätt. Går jag över gränsen då?

Tycker inte att det finns någon gräns och absolut inte i matlagning, risken man får ta är att det verkar löjligt och stället blir bojkottat.

Kultur bör sluta vara så etniskt kopplat och istället kan vi njuta av konsten som den är.
Tycker folk att konsten är krystad så ignorera & bojkotta, förstår inte vad vi vill komma fram till - att det är moraliskt förkastligt? Nej inte på en fläck.
Fuck kultur, go arts.

Checka här en japansk sång om makaroner, det är kawaii de
http://www.youtube.com/watch?v=HVLvKeT-ZS0
Senast redigerad av FashionMonster 2014-04-24 kl. 14:21.
Citera
2014-04-24, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Som svensk borde man kräva att varenda turistsouvenirtingeltangelbutik i Gamla stan omedelbart stängs. De verkar uteslutande ägas av blattar och frekventeras av turister och där frossar de verkligen i exotifierandet av svenskar med älgar, snapsglas, folkdräktskrafs, midsommarstänger och vykort med snygga blondiner. Dags för en twitterstorm kanske? #ingenexotifieringavsvenskar

Kanske de måste ha tillstånd från länstyrelsen eller statens kulturråd i ett rödgrönt-Sverige för att driva handel?
Citera
2014-04-24, 14:21
Bannlyst
Kärnan är då att man inte får blanda kulturer, samtidigt som det inte finns några olika kulturer utan alla har lånat av varandra.

Är det rätt slutsats att dra att det egentligen handlar om - för den sk kultureliten - att föra fram marxismen som gemensam kultur?
Senast redigerad av Porzenna 2014-04-24 kl. 14:31.
Citera
2014-04-24, 14:36
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Jag blev för ett år sedan hånad av en kvinna som tyckte det var fel av mig att lyssna på Carl Nielsens Aladdin. Den var för exotifierande. Hon hänvisade till Edward Said.

Edward Said var bara en litteraturvetare. Jag ger inte mycket för hans idéer. Dessutom finns det en stor kulturell skillnad: hans orientalism handlar om en ofta negativ uppfattning av mindre Asien, medan vi svenskar m.fl med Orienten menar fjärran östern, som vi har en i huvudsak respektfull och positiv uppskattning av.

Som mest absurd blir kritiken av orientalismen när västeuropeiska intellektuella kritiserar Ryssar för orientalism. För Ryssarna är inte Orienten främmande, utan en del av den egna historien. Det handlar om grannfolk, och om folk som idag även ingår i Ryssland.
https://www.youtube.com/watch?v=T3A1Gv44oAA
Denna form av 'exotism' finner jag helt underbar.
Citera
2014-04-24, 17:55
Medlem
Kalasmannens avatar
Alla IKEA-varuhus borde sluta med svenska köttbullar, det får vara slut med denna exotifiering av svensk mat.
Citera
2014-04-24, 18:17
Medlem
retepm.s avatar
Citat:
Är all skildring av andras kulturer exotifiering?

Artikeln tyder på att PK:iterna fått nåt klassiskt syntax error det blir väl så när man är med i en sektliknande rörelse där logiken är närmast icke-existerande.

Citat:
Om sådant är fallet, hur ska man då enklast konsumera mångkultur utan att stöta sig med andra kulturer?

Ja det är frågan, ordet mångkultur känns diskriminerande varför inte islamisering(känns ju åtminstone ärligt)?
Citera
2014-04-24, 19:29
Medlem
SmokeOns avatar
Det går inte att ge några enkla svar på de här frågorna.

Är all skildring av andras kulturer exotifiering?

Ja, fast ändå nej. Det beror på vem som skildrar vems kultur.

Om sådant är fallet, hur ska man då enklast konsumera mångkultur utan att stöta sig med andra kulturer?

Det bästa svaret är att det inte går. Att som vit svensk fara med andra kulturella uttryck är lika grymt som att tortyrmästaren skulle klä sig i sin flådda fånges skinn.

Mångkultur handlar om syndaförlåtelse.
Citera
2014-04-24, 20:19
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Rent generellt får SVT's reporter för mycket uppmärksamhet och alldeles för stor vikt läggs vid hens åsikt. Låt dem uppröras av exotifiering om de vill.
Citera
2014-04-24, 22:31
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Jag blev för ett år sedan hånad av en kvinna som tyckte det var fel av mig att lyssna på Carl Nielsens Aladdin. Den var för exotifierande. Hon hänvisade till Edward Said.

Vi talar hycklarnas konung Edward Said?
Denna Edward Said?:
http://markhumphrys.com/modern.leftists.html#said

Hon kanske skulle ta och se över sina hjältar, hycklaren Said om någon exotifierar ju till tusen när han använde sig av Västerländsk kultur och arv. Att leva och verka i Väst var för honom ett brott då han exotifierar genom att vistas här.
Nu är han dock död och i helvetet och vet betydligt bättre om hur världen fungerar.
Citera
2014-04-25, 00:28
Bannlyst
Är denna del av Madonnas video Hang Up exotifierande?

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=EDwb9jOVRtU#t=99

1.40 in i videon påbörjas en dans i en kinesisk restaurang och kökspersonalen genomför kampsportrörelser. Herre Gud vad fördomsfullt! Är det en etniskt och rasligt ren kinesisk regissör som tagit det beslutet att skapa denna scen? Annars är det fruktansvärt rasistiskt och exotiserande.

Senare cirka en minut fram ser man att det är en arabisk taxi-chaufför. Vilken stereotyp!!!!!!!!!!!!

Vilken rasism och eexxoottiisseerriinngg!!!

Ska DO i Sverige stämma Warner Bros?
Senast redigerad av Porzenna 2014-04-25 kl. 00:33.
Citera
2014-06-13, 21:14
Medlem
rewin00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FashionMonster
Problemet tycker jag är att musikvideon och låt-texten försöker verka exotisk medan musiken är lika amerikansk som alltid

Hon kunde ju försökt göra en tolkning på j-popppen men nää det ska bara vara för show, då tycker jag det är lite överdrivet.

Ungefär som att du bara säljer falukorv med potatismos på din italienska restaurant.
Säkert en 30-årskris eller någonting sånt... Det är ju inte varje dag hon slänger punkargarderoben och tar på sig rosa kawaii-prylar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in