2014-04-24, 00:59
Medlem
Jag har ett litet problem som jag undrar om det går att lösa.

Om jag har en skärm och får fram en bild på skärmen av ljuset bakom, kan jag då bryta ljuset på något sätt så att bilden blir större?

Om jag har en 42" TV kan jag då göra om bilden så att den blir större med hjälp av att lägga prismor, förstoringsglas eller liknande, få den att se större ut?
Citera
2014-04-24, 01:02
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jouiced
Jag har ett litet problem som jag undrar om det går att lösa.

Om jag har en skärm och får fram en bild på skärmen av ljuset bakom, kan jag då bryta ljuset på något sätt så att bilden blir större?

Om jag har en 42" TV kan jag då göra om bilden så att den blir större med hjälp av att lägga prismor, förstoringsglas eller liknande, få den att se större ut?
Förstår inte riktigt vad du menar. Menar du att du vill sätta ett gigantiskt förstoringsglas framför tvn? Det skulle väl fungera teoretiskt sett, men det skulle bli otroligt klumpigt och dyrt.
Citera
2014-04-24, 01:25
Medlem
Det finns, eller fanns iaf. En plastskiva i form av en fresnellins att ställa framför TVn.
Det blev aldrig någon succe, TV-apparaterna blev större rätt fort.
En viss marknad finns tydligen som synhjälpmedel.
så här: http://www.magnifying-it.com/television-screen-magnifier.html

Fresnellinsen är en skojig sak, den har en massa ränder i sig, noggrant designade. Så kan man ordna effekten av en vanlig förstoringslins, men utan dess tjocklek.
Här är en kille som använder en fresnellins i sitt flygsimulatorbygge: http://www.simprojects.nl/adding_a_freshnel_lens.htm
Citera
2014-04-24, 09:38
Medlem
yggdrazil: Ja, i princip. Men jag vill att de svarta kanterna runt om skärmen skall försvinna (använda så mycket bild som möjligt).

Lurven: Tack för tipset.

Fick kanske en ideé som kan funka, om man sätter fast en glasfiber del på skärmen och låter den gå utanför kanten på skärmen? \____/ Eller kommer ljuset att gå rakt \|____|/
Citera
2014-04-24, 11:00
Medlem
Edit: Jag vill inte kunna se kanterna när jag tittar på skärmen från sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in