2014-04-24, 08:10
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
Skulle man betala skatt på de pengarna som blir över månadsavgift?
För att citera...
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Du kan läsa mer på Skatteverkets hemsida.

Du frågade dessutom om skatten:

Du får ett schablonavdrag på 21 000 kronor vid uthyrning. Du får dessutom göra avdrag för den avgift eller hyra du själv betalar för den del du hyr ut, om du bor i bostadsrätt eller hyresrätt. Vid uthyrning av småhus får du avdrag med 20 % av hyresintäkten, utöver schablonavdraget på 21 000 kronor.

Du kan läsa mer om det här. Är det hyresrätt så kan du läsa mer här. För bostadsrätt. Nu är det visserligen 2012 års regler, så du kan behöva återvända till Skatteverkets hemsida nästa år när det är dags att hyra ut.

Det är enbart de utrymmen som den inneboende utnyttjar själv (tex sovrummet) som anses vara uthyrd. Inte gemensamma utrymmen. Ersättning vid uthyrning av enstaka rum till en inneboende ska beskattas som inkomst av kapital. Därför ska du tänka på om hyran som den inneboende ska betala enbart gäller rummet eller rum + gemensamma utrymmen. Sedan har man rätt att göra avdrag, så det är inte säkert att du behöver skatta alls.
Citera
2014-04-24, 11:44
Medlem
JumpingJacks avatar
Inte till flyktingar, nej. Jag har vänner som äger fastigheter eller arbetar som vaktmästare i hyresområden. Efter vad de har berättat så verkar just uthyrning till flyktingar innebära enormt slitage på bostäderna, på grund av slarv eller okunskap om hur man sköter ett svenskt hem. Jag vill inte få mitt hem nedsunkat så att det måste dit en saneringsfirma för att städa, få spisen förstörd för att de inte fattar hur den används, inte torkar av den eller häller vatten på hällen så att den spricker, tvättmaskinen sönderbruten eller skyhöga elräkningar för att de inte inser att värmen försvinner ut om man öppnar dörrar och fönster.
Citera
2014-04-24, 12:20
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Inte till flyktingar, nej. Jag har vänner som äger fastigheter eller arbetar som vaktmästare i hyresområden. Efter vad de har berättat så verkar just uthyrning till flyktingar innebära enormt slitage på bostäderna, på grund av slarv eller okunskap om hur man sköter ett svenskt hem. Jag vill inte få mitt hem nedsunkat så att det måste dit en saneringsfirma för att städa, få spisen förstörd för att de inte fattar hur den används, inte torkar av den eller häller vatten på hällen så att den spricker, tvättmaskinen sönderbruten eller skyhöga elräkningar för att de inte inser att värmen försvinner ut om man öppnar dörrar och fönster.
Lite skillnad på fastigheter i regi med migrationspolitiska åtgärder och rum hemma. Du får en ersättning från staten vid ev. slitage vid uthyrning av "flyktinghotell" så att säga. Om det sen är via försäkringar eller genom avtal med landstingets instanser (eller kommun) vet jag inte riktigt.

Men vi måste skilja på vad som är en kostnad, vad som blir en inkomst och hur det påverkar dig som ägare. Jag skulle t.om. vilja påstå att det är lättare för (hyres)husägare att hyra ut bostäder till migrationsverket för då har jag per definition inga problem om en lägenhet måste saneras i en månad. Detta bekostas av någon annan. Någon annan gör dessutom (troligvis) jobbet och om inte så kan jag fakturera det.

Det vore isåfall värre i ett rum hemma, men även där finns det regler och lagar, kontrakt och garantier.
Citera
2014-04-24, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack

En av mina bekanta hyrde ut sin trea i typ 6 mån till asylsökande.
Resultat:
Köket fick vi "tvätta" med stark bilavfettning - inget annat tog i fettet som har spridits överallt och stelnat. Enorm städning i köket i övrigt - massa mattrester och fläckar på alla möjliga ställen. Kylen och frysen - ja, de har inte varit särskilt måna om dem.

Vardagsrummet och sovrummet - tapetsera om, deras barn ritade på tapeterna!

Badrummet - toalettstolen hade nog aldrig gjorts ren.

Den bekante tog knappt lite över hyran han hade själv för lägenheten.
Idag skulle jag säga att han borde ha tagit den dubbla hyran - behöver man en mindre renovering och enorm städning efter gästerna, så får de betala för det.

Det finns så klart skötsamma människor, men det är svårt att avgöra i förväg.

Jag ville också hyra ut en etta själv och visade lägenheten för flera. Jag ville inte betala dubbelhyra när jag flyttade ut.
Jag tänkte att hyra ut omöblerat och ville ha exakt samma hyra som jag betalade (3700 för en etta på 27 kvm).

Majoriteten som kom var asylsökande/flyktingar utan personnummer (och de visste inte ens vad det var för något), snackade om att få lägre hyra (!) och ville bo där typ 5-6 pers.

Efter ett par veckor bestämde jag mig för att betala dubbelhyra och slippa besväret.
Citera
2014-04-24, 14:04
Medlem
Kleo95s avatar
Man kan få 200% eller mer att hyra ut svart andrahand till gästarbetare från Ukraina, Polen, Baltikum, Ryssland osv.
Tvekar att man kan få lika mycket från Migrationsverket för att hysa in flyktingar...
Eller? Och dessutom kommer säkert några krav på boende och tillkommer skatt...
Citera
2014-04-24, 14:16
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliassss_
Köket fick vi "tvätta" med stark bilavfettning - inget annat tog i fettet som har spridits överallt och stelnat. Enorm städning i köket i övrigt - massa mattrester och fläckar på alla möjliga ställen. Kylen och frysen - ja, de har inte varit särskilt måna om dem.

Totalsanering med avfettning av kök verkar vara vanligt. Vet de inte vad fläkt är? Jag har sett bilder på kök där fettet runnit i strängar längs väggarna. Vet inte om man kokat olja varje dag för att lyckas få till det.
Citera
2014-04-24, 14:18
Bannlyst
Inte min egen bostad eller stuga som jag själv vill bo i i framtiden. Men kanske en friggebod eller en naskig prosketlägenhet, typ renoveringsobjekt. Enbart för en bra vinst förstås.
Citera
2014-04-24, 14:53
Medlem
Sverige2025s avatar
Ägde man ett lite nedgånget hus i Norrlands inland med torrdass utan rinnande vatten skulle man kunna hyra ut det för 500:-/dagen och person.

Man skall inte låta flyktingar få bo i nyrenoverat hus / lägenheter, då blir förlora man hela vinsten på att göra om renoveringen. Se bara på miljonprogrammet hur nedgånget det är, ändå var det toppmoderna lägenheter bara för 30 år sedan.

Medan hus byggda på 40-50 talet är oftast i bättre skick än i miljonprogrammet? Vad bero de på? JO! Människorna som har bott i lägenheten. Svensson river upp pakettgolvet för att odla grönsaker där.

Prata man med folk som jobbar med förvaltning, så är Rinkeby området ifrån helvete att hålla i bobart skick pga av människorna som bor där.

Sedan bör tänka på relationer med grannar, hyr man ut till flyktingar, så öka brottsligheten i området. Eller för att citera invandrarministern själv.

"uppenbarligen finns någon tradition eller någonting annat som gör att flyktingar är mer benägna att snatta och stjäla cyklar och tvätt"
Senast redigerad av Sverige2025 2014-04-24 kl. 15:00.
Citera
2014-04-24, 14:55
Medlem
Sverige2025s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
Man kan få 200% eller mer att hyra ut svart andrahand till gästarbetare från Ukraina, Polen, Baltikum, Ryssland osv.
Tvekar att man kan få lika mycket från Migrationsverket för att hysa in flyktingar...
Eller? Och dessutom kommer säkert några krav på boende och tillkommer skatt...

Nackdelen med Migrationsverket är att du inte kan ta det svart.. Men du kan faktura in pengarna i ett AB och sedan kan förra de vidare till bolag utomsland, det är så Bert Karlsson och andra asylbaroner inom asylindustrin gör.
Senast redigerad av Sverige2025 2014-04-24 kl. 15:01.
Citera
2014-04-24, 19:06
Medlem
500.000/kvm och månad. Beloppet ska vara svart. Mat, städning och sånt ingår inte. Det är vite på 5000 kr per sekund som jag ser personen.

I mitt hem är jag president.
Citera
2014-04-24, 19:23
Medlem
Det är långt bättre att hjälpa på plats. Det är fullständigt poänglöst att ta emot fattiga här, för det gör ingen skillnad för de otaliga miljarder som är utfattiga. Ens om vi tog in miljontals människor per år så skulle det inte minska fattigdomen. Kanske till och med tvärtom eftersom vi dränerar fattiga länder på individer som kunde ha byggt upp dem.

Vi får aldrig höra i media om de hundratals miljoner indier som sliter med att få ihop mat för dagen. Istället tar vi emot såna som inte kvalar in som flyktingar enligt FN:s konvention. Typiskt nog så är de som kommer hit de som haft det relativt bra ställt. Annars hade de inte tagit sig hit helt enkelt.

Men så händer det något i Syrien och då ska vi helt plötsligt öppna portarna på vid gavel?! Vi har inget gemensamt med syrier rent kulturellt och religiöst, så det finns ingen poäng att ta emot dem här till en mycket hög kostnad- snarare än att hjälpa stora antal i tredje världen.
Citera
2014-04-25, 01:00
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliassss_
En av mina bekanta hyrde ut sin trea i typ 6 mån till asylsökande.
Resultat:

Vardagsrummet och sovrummet - tapetsera om, deras barn ritade på tapeterna!

Badrummet - toalettstolen hade nog aldrig gjorts ren.

Den bekante tog knappt lite över hyran han hade själv för lägenheten.
Idag skulle jag säga att han borde ha tagit den dubbla hyran - behöver man en mindre renovering och enorm städning efter gästerna, så får de betala för det.

Det finns så klart skötsamma människor, men det är svårt att avgöra i förväg.

Jag ville också hyra ut en etta själv och visade lägenheten för flera. Jag ville inte betala dubbelhyra när jag flyttade ut.
Jag tänkte att hyra ut omöblerat och ville ha exakt samma hyra som jag betalade (3700 för en etta på 27 kvm).

Majoriteten som kom var asylsökande/flyktingar utan personnummer (och de visste inte ens vad det var för något), snackade om att få lägre hyra (!) och ville bo där typ 5-6 pers.

Efter ett par veckor bestämde jag mig för att betala dubbelhyra och slippa besväret.

Tråkigt... Skulle förmedla din lägenhet på en gång mot en liten betalning ( från hyresgästernas sida självklart)
Du skulle få 5000 kr/ mån plus el betalt separat. Tre personer i lägenheten.
Har hållit på det i några år nu, har " goda referenser" också, har tre bostadsrätter själv och en korttidskontrakt på 4-rummare i Tensta. Allt hyrs ut utom två rum i två olika lägenheter som mina söner disponerar. Ibland hade jag tre kortidshyresrätter ( 3-rummare) samtidigt. Så är erfaren och hjälper även dem som vill hyra ut.
Har ansvar för hyresgäster inför lägenhetsinnehavare.
Senast redigerad av Kleo95 2014-04-25 kl. 01:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in