Citat:
Ursprungligen postat av
JumpingJack
Inte till flyktingar, nej. Jag har vänner som äger fastigheter eller arbetar som vaktmästare i hyresområden. Efter vad de har berättat så verkar just uthyrning till flyktingar innebära enormt slitage på bostäderna, på grund av slarv eller okunskap om hur man sköter ett svenskt hem. Jag vill inte få mitt hem nedsunkat så att det måste dit en saneringsfirma för att städa, få spisen förstörd för att de inte fattar hur den används, inte torkar av den eller häller vatten på hällen så att den spricker, tvättmaskinen sönderbruten eller skyhöga elräkningar för att de inte inser att värmen försvinner ut om man öppnar dörrar och fönster.
En av mina bekanta hyrde ut sin trea i typ 6 mån till asylsökande.
Resultat:
Köket fick vi "tvätta" med stark bilavfettning - inget annat tog i fettet som har spridits överallt och stelnat. Enorm städning i köket i övrigt - massa mattrester och fläckar på alla möjliga ställen. Kylen och frysen - ja, de har inte varit särskilt måna om dem.
Vardagsrummet och sovrummet - tapetsera om, deras barn ritade på tapeterna!
Badrummet - toalettstolen hade nog aldrig gjorts ren.
Den bekante tog knappt lite över hyran han hade själv för lägenheten.
Idag skulle jag säga att han borde ha tagit den dubbla hyran - behöver man en mindre renovering och enorm städning efter gästerna, så får de betala för det.
Det finns så klart skötsamma människor, men det är svårt att avgöra i förväg.
Jag ville också hyra ut en etta själv och visade lägenheten för flera. Jag ville inte betala dubbelhyra när jag flyttade ut.
Jag tänkte att hyra ut omöblerat och ville ha exakt samma hyra som jag betalade (3700 för en etta på 27 kvm).
Majoriteten som kom var asylsökande/flyktingar utan personnummer (och de visste inte ens vad det var för något), snackade om att få lägre hyra (!) och ville bo där typ 5-6 pers.
Efter ett par veckor bestämde jag mig för att betala dubbelhyra och slippa besväret.