Hej,
Jag bytte för ett tag sedan arbetsplats. Jag har inte trivts så bra där och fick ett erbjudande att återgå till min gamla arbetsgivare. Det rör sig om ett hopp mellan ett stort företag till en distributör och sedan tillbaka igen.
Dessa företagen har ett ganska öppet samarbete med varandra, och jag tror att båda parter blir rätt nöjda. Jag har dock inte skrivit på några papper eller pratat med min nuvarande chef än.
Idag fick VD's fru på mitt nuvarande jobb ett SMS där det stod att jag är en förrädare och att de bör akta sig för att jag kommer orsaka stor skada. De säger dessutom att jag har köpt på min arbetsgivare ett stort lager med delar som de inte kan sälja samt att jag kommer att sälja deras kundregister.
Jag har pratat med min chef och där är det lugnt, de vet att jag inte tar med mig info. Plus eftersom vi är distributör till mitt gamla jobb så har de ändå koll på kunderna eftersom det krävs vid garantijobb osv.
Min fråga är vad kan man göra mot den som skickade SMS från början. För mig känns det verkligen kränkande att bli förtalad på detta sättet. Jag vet numret till den som skickade och vem det är registrerat på enligt eniro. Ingen som jag känner eller som jag kan tänka mig har en anknytning. Jag har försökt att ringa upp, men det är antingen "går inte att nå för tillfället" eller telenor telefonsvare.
Jag är ingen expert, men det låter som ett solklart förtal, syftet med detta var att skada dig med påhitt.
Du borde polisanmälla, MEN, kan ditt nuvarande arbetsgivare förlora en kund pga detta? isåfall borde du låta bli och gå vidare, det eftersom tydligen har du din arbetsgivare på din sida redan.
Jag är värdelös på juridik, således lägger jag endast ut vad jag vet och förhoppningsvis kan bidra, men om inte, rätta mig gärna.
Du kan anmäla för förtal men sannolikheten att något händer är väldigt liten, då du måste bevisa att personen i fråga faktiskt skrivit detta, att ha ett SMS från personens telefon är inte nog då denne simpelt kan hävda att någon annan kan ha skrivit det.
Personligen tycker jag att du ska släppa det hela, situationen är utredd och ingen skada skedd - spara dock allt om det är möjligt, för om något liknande sker igen från samma nummer eller du lyckas på något höger få fram mer bevis så kan du ju ta upp frågan igen.
Jag tror att ingen större fara är skedd, men det jag är lite orolig för att det är en "ny" kollega som fått nys på detta och skickat sms.
Jag inbillade mig iaf att det inte hade kommit ut på min nuvarande arbetsgivare. Dock så vet jag att de hade pratats mellan en del personer på det "nya" jobbet, då det kommer att bli en ny typ av tjänst där jag kommer vara supervisor över mina gamla kollegor.
Min tanke med en polisanmälan kanske inte är att lagfälla personen i fråga, men om en polisanmälan kan peka ut personen så vet jag och min nya arbetsgivare vem det är, och det kan vara väl så viktigt om det visar sig vara en kollega.
Be din arbetsgivare om ett gemensamt samtal mellan er 3 för att reda ut detta, säg att du känner dig så kränkt. Personen har ju skickat till vd´ns fru sa du.
Om du är en svarting så finns det garanterat ett invandrarfientligt motiv bakom. Jag hade en situation på mitt företag för inte så längesedan som påminde om det här och det var dramatik mellan olika invandrargrupper som inte kunde komma överens.
Jag fick nys om detta naturligtvis och samtliga blev avskedade med omedelbar verkan. I din situation verkar det ju också röra sig om ett svartmuskigt fruntimmer i kulisserna, det komplicerar (ej förvärrar) situationen eftersom det är svårt ibland att begripa deras brister på mänsklig logiskt tänkande.
Dina motiv vågar jag nästan utesluta, då bråk mellan invandrargruppen inte är så troligt. Kanske kan finnas någon med finsk bakgrund, men det är nog allt. Dock kan jag ju inte räkna bort att det finns något svartmuskigt fruntimmer i kulisserna
En polisanmälan leder ju definitivt till möjligheten att spåra vem som skickat sms:et. Problemet med förtal är att det är civilrättsligt och du måste driva detta själv. Fördelen är att det inte är en åklagare som beslutar att lägga ner det och du står där handfallen.