2014-04-23, 15:02
Medlem
Hello,
Jag å min pojkvän funderar på köpa en insatslägenhet.
Istället för att hyra en hyreslägenhet, men saken är den jag känner mig osäker om vi får låna till det, då jag fått höra att man ska ha fast inkomst osv.

Jag har extra jobbat i över 1år på helgerna och inte haft ut så där jätte mycket, han har extra jobbat 2012 och haft anställning sedan september 2013 med fast inkomst på det, men vi ska flytta till en annan stad ( pluggat på annat håll ) och jag kommer fortsätta på mitt extra jobb fast med en högre tjänst, och han har inte fått något jobb där ännu.

Så det känns tveksamt om vi kommer få låna någonting, men har någon här på FB fått låna utan fast inkomst?

Summan det handlar om är ca 60 000kr.
Citera
2014-04-23, 15:18
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emeliee95
Hello,
Istället för att hyra en hyreslägenhet, men saken är den jag känner mig osäker om vi får låna till det, då jag fått höra att man ska ha fast inkomst osv.

Jag har extra jobbat i över 1år på helgerna och inte haft ut så där jätte mycket, han har extra jobbat 2012 och haft anställning sedan september 2013 med fast inkomst på det, men vi ska flytta till en annan stad ( pluggat på annat håll ) och jag kommer fortsätta på mitt extra jobb fast med en högre tjänst, och han har inte fått något jobb där ännu.

Så det känns tveksamt om vi kommer få låna någonting, men har någon här på FB fått låna utan fast inkomst?

60 tusen får ni låna till bolån utan problem =) Men då det är en person med fast jobb och heltidsjobb så får man bara låna upp till ca 1 miljon om man skall köpa lägenhet.
Citera
2014-04-23, 15:39
Medlem
Måste väl ha 20% i handpenning?
Citera
2014-04-25, 09:05
Medlem
handpenningen kan vi fixa men hur ställer sig banken till lånet då? måste man typ ha en borgesman eller någonting?
Citera
2014-04-28, 12:39
Medlem
GE Money Bank lånar väl ut pengar utan någon säkerhet. Räntan är dock betydligt högre än från en "vanlig" bank.
Citera
2014-04-30, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emeliee95
Hello,

Har du provat med att fråga din bank?
Citera
2014-05-01, 19:57
Medlem
DividendChamps avatar
vart kan man köpa lägenheter för 60k?
Citera
2014-05-04, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Har du provat med att fråga din bank?

Nej ska boka tid där alldeles strax
Citera
2014-05-04, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DividendChamp
vart kan man köpa lägenheter för 60k?

Norra Sverige vettu!
Citera
2014-05-06, 01:55
Medlem
Jag skulle kolla en gång om et gick att ta lån till lägenhet utan fast jobb. det var OK för alla fysiska banker under förutsättningen att jag kunde bevisa att jag hade en bra inkomst de senaste 12 månaderna. De banker som man inte kan gå in och prata med (SBAB bla.) var dock lite mer skeptiska.
Citera
2014-05-06, 21:26
Medlem
I stort sett alla banker/kreditinstitut som lånar ut pengar kräver att man skall ha haft en årsinkomst på ca 120.000kr föregående år.
Jag skulle låna ca 70.000kr till ett billån när jag var i tonåren och tyckte att det var behövligt med en "dyrare" bil. Kravet var att jag skulle ha tjänat ca 122.000kr året innan, thats it. Räntan var dock omkring 15%, så givetvis insåg jag hur fel det hade varit.

För att lättare kunna ge dig ett svar, låt mig ställa några följdfrågor:
Har ni något som helst sparande? Har ni detta sparande i en bank? Har ni det så kommer er bank med 99.9% garanti att bevilja ett lån på 60.000kr, då detta rör sig om ett bolån och det därmed finns en stabil säkerhet.

MEN, då det rör sig om en väldigt låg summa, borde ni inte kunna be era föräldrar om ett lån? Ni kanske rentav kan få låna räntefritt ifrån era föräldrar. Ni kan spara tusenlappar per år, trots den låga summan.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in