2005-08-15, 17:11
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Willhelm

Och sen -skulle inte modererandet och därmed forumet bli bättre om man såg till att alla moderatorer är aktiva? Vad är viktigast, personerna eller uppgiften?

/CW

Vad är aktivt? vad kan man kräva av folk som arbetar ideelt för nåt dom tror på och gillar och gör på hobbybasis? Både Gerra och Rubberman har varit extremt aktiva, både som användare och som moderatorer. Men du kan inte kräva att folk ska sitta framför sina datorer 24/7 och utföra gratisarbete under flera års tid utan någon paus. Med det system som flashback är uppbyggt efter måste man kunna ge folk lite slack när så behövs. Något annat är omänskigt. Du får väl fråga admin, men jag skulle tro att han ser det ur den lite mer praktiska och pragmatiska synvinkeln.
Citera
2005-08-15, 18:49
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Vad är aktivt? vad kan man kräva av folk som arbetar ideelt för nåt dom tror på och gillar och gör på hobbybasis? Både Gerra och Rubberman har varit extremt aktiva, både som användare och som moderatorer. Men du kan inte kräva att folk ska sitta framför sina datorer 24/7 och utföra gratisarbete under flera års tid utan någon paus. Med det system som flashback är uppbyggt efter måste man kunna ge folk lite slack när så behövs. Något annat är omänskigt. Du får väl fråga admin, men jag skulle tro att han ser det ur den lite mer praktiska och pragmatiska synvinkeln.
*host-host* Kära Tippi, det är väl ändå ingen som sitter och utför ett arbete som moderator? Man är moderator av egen fri vilja och för att man tycker det är kul, men säg för sjutton inte att det är ett arbete

Och visst ska det vara ok för modsen att få ta ett break då och då. Brukligen så meddelas det i god tid och temporära lösningar fixas. Inget stort problem om ni frågar mig.
Citera
2005-08-15, 23:36
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
*host-host* Kära Tippi, det är väl ändå ingen som sitter och utför ett arbete som moderator? Man är moderator av egen fri vilja och för att man tycker det är kul, men säg för sjutton inte att det är ett arbete

Moderatorerna har ett uppdrag, det ingår arbetsuppgifter i detta uppdrag. Det finns ingenting som säger att man inte frivilligt och gratis kan utföra arbete, det här jobbet är ju liksom inte så himla ansträngande. Man skulle kunna jämföra det med att vara protokollförare i en ideel förening. Det är ju inte så att vi har något juridiskt ansvar, så det går inte att jämföra med att vara tex kassör. Men det är icke desto mindre ett arbete som utförs. Ur den definitionen kallar jag modererande för just "arbete".

Jag tror att det är dags för moderatorerna att bilda fackförening. Jag skulle vilja påstå att vi har jävligt dåligt betalt.

Hallå, Admin! Vi kräver vår rätt! Ge oss lön för mödan! Eller åtminstone en fräck t-shirt!
Citera
2005-08-16, 07:46
Medlem
jobes avatar
Citat:
Moderatorerna har ett uppdrag, det ingår arbetsuppgifter i detta uppdrag. Det finns ingenting som säger att man inte frivilligt och gratis kan utföra arbete, det här jobbet är ju liksom inte så himla ansträngande. Man skulle kunna jämföra det med att vara protokollförare i en ideel förening. Det är ju inte så att vi har något juridiskt ansvar, så det går inte att jämföra med att vara tex kassör. Men det är icke desto mindre ett arbete som utförs. Ur den definitionen kallar jag modererande för just "arbete".

Jag tror att det är dags för moderatorerna att bilda fackförening. Jag skulle vilja påstå att vi har jävligt dåligt betalt.

Hallå, Admin! Vi kräver vår rätt! Ge oss lön för mödan! Eller åtminstone en fräck t-shirt!
Du får det att låta som en uppoffring, "någon måste göra skitjobbet", bla-bla-bla. Jag tror knappast någon ser det som betungande eller uppoffrande att modda. Betalningen är att man får tillgång till ett "backstage-pass" och kan följa spelet bakom kulisserna. Och att det är förbannat kul. Så blanda inte ihop termerna jobb och arbete med fritidssysselsättningen FB. Det låter lite väl pretto och är inte klädsamt. Dessutom finns det runt 79.000 till som "offrar" sig för forumets fortlevnad genom att helt utan ersättning leverera inlägg för att hålla debatten vid liv. Titta bara på mig, här har jag suttit halva morgonen och "arbetat"
Citera
2005-08-16, 20:08
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:

Nej, det är klart att man inte kan kräva av personer som jobbar ideelt att de ska jobba 24/7. Det har jag väl knappast påstått? Däremot borde du väl hålla med mig om att forumet blir betydligt bättre med en närvarande och aktiv moderator. Och visst kan man utse hur många som helst och leva med problemen med att vissa användare upplever moderatorgruppen på ett inte alltid positivt sätt. Personligen tycker jag att ett stort problem är att vissa avdelningar är i stort sett omodererande, medan andra är övermodererande.
Det känns ju lite som resurserna är aningen snefördelade så att säga.

Är det inte bättre om man gör en ordentlig behovsanalys och helt enkelt ser till att behovet fylls - varken mer eller mindre. Det är ju inget särskilt med att vara moderator och då borde man väl inte ha några problem att kliva av och ge platsen till någon som har tid för jobbet. Eller om det nu är så märkvärdigt så borde man väl kräva att de personerna som har uppdraget tar det på allvar och är närvarande.

Sen - admin är jättevälkommen att komma med sina synpunkter i den här tråden.

/CW
Citera
2007-01-08, 16:28
Medlem
offe_mans avatar
Står det ngnstans när en mod. säger uppsig eller avgår? Nämns alltid när de tilsätts eller börjar.

Man visste ju att det kom och gick moderatorer hela tiden men har varit här sedan 2005 nu och känns bara som det försvinner mod.s man börjat känna igen .S
Citera
2007-01-08, 16:29
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offe_man
Står det ngnstans när en mod. säger uppsig eller avgår? Nämns alltid när de tilsätts eller börjar.

Man visste ju att det kom och gick moderatorer hela tiden men har varit här sedan 2005 nu och känns bara som det försvinner mod.s man börjat känna igen .S
nej det annonseras inte när en moderator avgår
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in