Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Vad är aktivt? vad kan man kräva av folk som arbetar ideelt för nåt dom tror på och gillar och gör på hobbybasis? Både Gerra och Rubberman har varit extremt aktiva, både som användare och som moderatorer. Men du kan inte kräva att folk ska sitta framför sina datorer 24/7 och utföra gratisarbete under flera års tid utan någon paus. Med det system som flashback är uppbyggt efter måste man kunna ge folk lite slack när så behövs. Något annat är omänskigt. Du får väl fråga admin, men jag skulle tro att han ser det ur den lite mer praktiska och pragmatiska synvinkeln.
Nej, det är klart att man inte kan kräva av personer som jobbar ideelt att de ska jobba 24/7. Det har jag väl knappast påstått? Däremot borde du väl hålla med mig om att forumet blir betydligt bättre med en närvarande och aktiv moderator. Och visst kan man utse hur många som helst och leva med problemen med att vissa användare upplever moderatorgruppen på ett inte alltid positivt sätt. Personligen tycker jag att ett stort problem är att vissa avdelningar är i stort sett omodererande, medan andra är övermodererande.
Det känns ju lite som resurserna är aningen snefördelade så att säga.
Är det inte bättre om man gör en ordentlig behovsanalys och helt enkelt ser till att behovet fylls - varken mer eller mindre. Det är ju inget särskilt med att vara moderator och då borde man väl inte ha några problem att kliva av och ge platsen till någon som har tid för jobbet. Eller om det nu är så märkvärdigt så borde man väl kräva att de personerna som har uppdraget tar det på allvar och är närvarande.
Sen - admin är jättevälkommen att komma med sina synpunkter i den här tråden.
/CW