2005-08-14, 19:58
Moderator
Evil Eds avatar
Hur länge kan man vara inaktiv på forumet men ändå ha kvar sin moderatorsroll?

Gerra har inte skrivit något på flera månader men är fortfarande moderator.

För att vara moderator så bör man väl vara aktiv? eller...
Citera
2005-08-14, 20:09
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Hur länge kan man vara inaktiv på forumet men ändå ha kvar sin moderatorsroll?

Gerra har inte skrivit något på flera månader men är fortfarande moderator.

Jag tycker också man bör vara aktiv som moderator. Nu är det iofs semestertider så lite frånfall är ok, men vart tog exempelvis Rubberman vägen
Citera
2005-08-14, 20:14
Moderator
impieteers avatar
Äh, vad spelar det för roll? Huvudsaken är väl att modereringen fungerar i alla forum? Att det finns några mer eller mindre inaktiva personer med vip-befogenheter gör ju varken från eller till.
Citera
2005-08-14, 20:28
Medlem
enverhoxha99s avatar
Dom mods som av olika anledningar är frånvarande under längre perioder har i nästan samtliga fall anmält detta i förväg. Då vidtar man åtgärden att stötta upp med andra mods i deras forum.
Citera
2005-08-14, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Jag tycker också man bör vara aktiv som moderator.
Kan ni utveckla det där lite???
Varför bör man vara aktiv som användare för att vara en moderator?
(Utan egen och motiverad synpunkt blir det inte mycket till diskussion).

Gäller ert resonemang för admin / admin2 också?
Citera
2005-08-14, 23:35
Moderator
Evil Eds avatar
Admin och moderator är ju två olika roller, men för att vara en bra moderator så bör man väl vara aktiv och visa sig i de forum man modererar, det är i alla fall min inställning.

Men jag har fått min fråga besvarad så för min del kan denna tråden låsas.
Citera
2005-08-15, 08:30
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Kan ni utveckla det där lite???
Varför bör man vara aktiv som användare för att vara en moderator?
(Utan egen och motiverad synpunkt blir det inte mycket till diskussion).

Gäller ert resonemang för admin / admin2 också?
Den här tråden handlar inte om huruvida man ska vara aktiv som användare i moderatorrollen, om det har jag framfört mina synpunkter i en annan tråd.

Frågan var om man skulle vara aktiv som moderator
Citera
2005-08-15, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Den här tråden handlar inte om huruvida man ska vara aktiv som användare i moderatorrollen, om det har jag framfört mina synpunkter i en annan tråd.

Frågan var om man skulle vara aktiv som moderator
*Läser förstainlägget igen*

Aha... så kan man ju också se det!
Då förstår jag frågeställningen bättre.
Citera
2005-08-15, 15:55
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Dom mods som av olika anledningar är frånvarande under längre perioder har i nästan samtliga fall anmält detta i förväg. Då vidtar man åtgärden att stötta upp med andra mods i deras forum.

Då kan man ju fråga sig varför man har personer som är moderatorer för moderatorskapets skull. Faktiskt - är målsättningen att forumet skall fungera så borde man ju se till att behovet att ett tillräckligt antal moderatorer alltid är uppfyllt. Om det är så att forumet fungerar alldeles utmärkt när hälften av moderatorerna är på semester så undrar man ju varför de behöver vara moderatorer öfverhuvudtaget. Dessutom finns det ju helt uppenbart moderatorer som har alldeles för lite att göra, så det kanske vore på sin plats med en och annan degradering?

/CW
Citera
2005-08-15, 16:02
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Willhelm
Då kan man ju fråga sig varför man har personer som är moderatorer för moderatorskapets skull. Faktiskt - är målsättningen att forumet skall fungera så borde man ju se till att behovet att ett tillräckligt antal moderatorer alltid är uppfyllt. Om det är så att forumet fungerar alldeles utmärkt när hälften av moderatorerna är på semester så undrar man ju varför de behöver vara moderatorer öfverhuvudtaget. Dessutom finns det ju helt uppenbart moderatorer som har alldeles för lite att göra, så det kanske vore på sin plats med en och annan degradering?

/CW

Vad spelar det för roll? Det finns ju inte ett begränsat antal moderatorplatser direkt. För min del får gärna admins femtio närmaste polare bli moderatorer utan att lyfta ett finger om någon blir gladare för det. Det förändrar ju inte modereringen i forumen ändå.
Citera
2005-08-15, 16:06
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Det där är ju en fråga för admin egentligen.

Men om man har en person med ett visst ansvar, och den personen säger "jag kommer att sticka iväg på en tjänsteresa under 6 månader. Kan vi ordna någon sorts ersättare under min frånvaro? Jag kommer att vara aktiv när jag kommer tillbaka. Är det okej, eller vill ni att jag ska avgå?" Och det är okej, och det går att fixa ersättare, så antar jag att det är okej. Är någon borta längre kan det bli problem, eftersom man har missat så mycket under sin bortavaro.

Men visst, generellt sett så är det ju bra om moderatorerna är närvarande. Someone has to do the dirty work...
Citera
2005-08-15, 17:02
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Vad spelar det för roll? Det finns ju inte ett begränsat antal moderatorplatser direkt. För min del får gärna admins femtio närmaste polare bli moderatorer utan att lyfta ett finger om någon blir gladare för det. Det förändrar ju inte modereringen i forumen ändå.

Det gör det ju visst. Folk kan ju visserligen gärna få kalla sig för moderator, admin eller Greta om de nu vill det, men ett tydligt problem på Flashback anser jag vara ( eller i varje fall har varit) att det finns moderatorer som har problem att skilja mellan sin användarroll och sin moderatorroll. Det skapas en klyfta som väl inte direkt är positiv. Då undrar jag ju varför man utser en hel drös med moderatorer som ändå kan vara lediga utan att deras bortavaro märks. Uppenbarligen saknas det ett verkligt behov, och vad är i så fall syftet om det ändå skapar problem?

Och sen -skulle inte modererandet och därmed forumet bli bättre om man såg till att alla moderatorer är aktiva? Vad är viktigast, personerna eller uppgiften?

/CW
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in