2014-04-23, 00:43
Medlem
staticages avatar
Har fått visning på lägenhet där,aldrig varit där,hur ser det ut är det lätt att ta sej in till stockholm?och hem kvällar och sånt.
Citera
2014-04-23, 02:08
Medlem
Spackelackans avatar
Vaxholm är fint men litet dött vintertid. Sommartid så är det full fart dock.

Kollektivtrafiken är hyfsad. Antingen så tar man bussen direkt in till Stockholm, eller så tar man en kortare bussfärd upp till Åkersberga för att sedan ta Roslagsbanan in till City eller till Täby C.

Nattbuss finns.
Citera
2014-04-23, 07:22
Medlem
Ratis avatar
Det är definitionen av ett pittoreskt samhälle.
Citera
2014-04-23, 09:14
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Det är definitionen av ett pittoreskt samhälle.
Låter bra det
Citera
2014-11-08, 09:02
Medlem
"eller så tar man en kortare bussfärd upp till Åkersberga för att sedan ta Roslagsbanan in till City eller till Täby C"

Sjukt märkligt och omständigt sätt att ta sig till stan / Täby C från Vaxholm... Tar nog en timme längre än bussen från Vaxholm. Bussen stannar ju Roslagsnäsby, och buss/gå därifrån tar 5 minuter.
Citera
2014-12-19, 07:43
Medlem
Ni som har koll... Är stället lika fint som när man var där och drack på somrarna förr? Eller? Bor söder om stan nu men funderar så smått på att flytta dit.. Eller ska man skita i det?
Citera
2014-12-19, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollett
Ni som har koll... Är stället lika fint som när man var där och drack på somrarna förr? Eller? Bor söder om stan nu men funderar så smått på att flytta dit.. Eller ska man skita i det?

Fortfarande lika fint under sommarn, ett gemytligt ställe med en underbar hamn.

Hade det inte legat på norra sidan hade det varit ett ställe jag kunnat tänka mig att flytta till istället för Värmdö. (Som annars egentligen är enda stället jag kan tänka mig att bosätta mig i förevigt.)
Citera
2014-12-19, 23:53
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollett

Vaxholm är jättefint fortfarande. Dock lite för litet för min smak, har siktat in mig på att flytta till Norrtälje som är lika fint fast mycket större samt att kommunikationerna med Stockholm är 100 ggr bättre.
Citera
2014-12-21, 08:53
Medlem
Tranquility Bass avatar
Även om det finns direktbuss så får man inte glömma bort restiden. Att sitta och skumpa runt på en buss nära en timme är inte kul.

Rent ekonomiskt är även en rejäl skattehöjning att vänta då kommunens ekonomi är allt annat än bra. Att låna stora belopp till den dagliga driften bara för att hålla nere skatten håller inte i längden.
Citera
2017-03-15, 17:10
Medlem
Jag bumpar den här tråden. Jag ha fått erbjudande att byta min lägenhet mot en i vaxholmen. De ha gått några år sen tråden var uppe sist. Hur är de nu att bo där?
Citera
2017-03-17, 15:09
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Jag bumpar den här tråden. Jag ha fått erbjudande att byta min lägenhet mot en i vaxholmen. De ha gått några år sen tråden var uppe sist. Hur är de nu att bo där?
Har visserligen inte bott där men varit där mycket och var så när på väg att flytta dit med familjen.

Väldigt trevligt samhälle, speciellt sommartid. Närheten till vattnet får mig alltid att känna mig glad när jag vistas där.

Sedan är det pendlingsmässigt lite långt till stan.
Citera
2019-04-16, 15:14
Medlem
Just denna tisdag i påskveckan 2019 imponerade i alla fall Vaxholm inte.
Jag har likhet med de flesta andra mest sommarminnen därifrån. Och detta gör väl antagligen att man har en lite oförtjänt skimrande bild av stället.
Sedan har jag av anledningar jag inte minns varit där under vintern också, och då är ju förväntningarna inte särskilt högt ställda.
Men så här när det börjar våras bör det ju kunna vara lite trevligt, tänkte jag denna dag när jag inte var uppbokad av någonting.

Upplevelsen denna dag:
Dammiga gator
Bullrande varutransporter
Snålblåst
Stekos från något gatukök
Kärringar med stav
Oväntat många etablissemang som erbjuder "hamburgare och pizza"
På övriga etablissemang var det överlag mycket spretiga och illa skrivna menyer
Oväntat mycket riktigt medioker arkitektur
Den "fina" arkitekturen finns på ett fåtal spöklika gator som antagligen bara bebos sporadiskt

Dåligt serviceutbud överlag. Möjligen på grund av anledningarna ovan. Ett lämpligt jämförelseindex kan jag tycka är det på intet sätt livliga gamla Sigtuna. Men där förefaller i alla fall kvalitén på det utbudet som finns vara på en helt annan nivå.

Om detta är Vaxholm innan hotellet öppnar(och efter de stänger...) uteserveringen så är det verkligen inte kul. Någonting säger mig att om man bor i Vaxholm får man tillbringa riktigt mycket tid i Arninge centrum. För er som inte har varit där kan jag berätta att det är himmelriket på jorden om man gillar (underdimensionerade) cirkulationsplatser och uppskattar att de olika handelsaktörerna är utspridda på flera olika delområden på tundran.

Vaxholm känns i rätt så stort behov av någonting som drar även "off season"(en uppenbarligen väldigt avgränsad sommarsäsong för Vaxholms del). Där är den andra utpräglade skärgårdskommunen Värmdö bättre(dock skulle jag aldrig bosätta mig där då det i mitt tycke ligger väldigt tokigt till).
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2019-04-16 kl. 15:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in