• 1
  • 2
2014-04-23, 21:35
Medlem
Jag har nytta av concerta men man måste styra upp vad man ska fokusera på eller om och när man ska byta fokus. Beroende på vilket "energiläge" jag är i så har jag olika sätt att styra vilken riktning jag ska ta.
Citera
2014-04-24, 01:47
Medlem
uh-huhs avatar
Hej jag har också ADD,och har käkat concerta innan men slutat för jag mådde så jävla dåligt av dom på kvällarna när de gick ur så byter till ritalin och de funkar jätte bra för mig,har du testat metamina (dexamfetamin) de säger dom brukar vara bättre för just ADD,jag har inte testat men du kan ju alltid be din läkare om de,dom brukar inte ha nånting imot att man testar olika.
Citera
2014-04-24, 07:45
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8-bit-kill-machine
Jag har nytta av concerta men man måste styra upp vad man ska fokusera på eller om och när man ska byta fokus. Beroende på vilket "energiläge" jag är i så har jag olika sätt att styra vilken riktning jag ska ta.

Aha skönt att du kan byta fokus och riktning,jag själv blir väldigt låst vid en sak,och allt annat viktigt blir bortglömt.
Citera
2014-04-24, 07:50
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uh-huh
Hej jag har också ADD,och har käkat concerta innan men slutat för jag mådde så jävla dåligt av dom på kvällarna när de gick ur så byter till ritalin och de funkar jätte bra för mig,har du testat metamina (dexamfetamin) de säger dom brukar vara bättre för just ADD,jag har inte testat men du kan ju alltid be din läkare om de,dom brukar inte ha nånting imot att man testar olika.

Verkar ritalinet längre än concerta?en sak till jag upplevt med concerta är att jag blivit väldigt känslig för ljud,ska ta upp det med min läkare att jag behöver nått annat.
Citera
2014-04-24, 15:16
Medlem
Tjo!

Tar ett tag för kroppen att vänja sig. Har under doseringsperioden upplevt ljus/ljud -känslighet, koncentrations problem, ångest, ingen aptit och sömnproblem...

Idag lider jag mest av de få tillfällen jag missar timeingen några minuter i form av lätt ångest.

... Och sen ökad sexlust

Har käkat concerta i typ ett år. 72mg lunch och 72mg efter jobbet. För att komma up på morgonen så tar jag 10mg medikinet.

Allt positivt är lätt värt det - livet flyter på fint utan de vardagsbeskymmer jag tidigare hade.
Citera
2014-04-25, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roslagsbanan
Ja det är väldigt individuellt. Man får prova sig fram. Här är en översikt över olika mediciner som används. Den är för USA och några av preparaten har andra namn men du kan i alla fall få en bild över vilka som finns att plocka ifrån.

http://www.thecarlatreport.com/sites...ADHD_Chart.pdf

Läste nyligen om en ledande expert på Adhd i USA, Russell Barkley, som hävdar att stimulanter inte är det mest effektiva för att behandla just ADD. Man får ett visst resutat med stimulanter och många fortsätter därför att ta dem men man kunde få ännu bättre effekt med "rätt" medicinering eller terapi. Han hävdar t.o.m. att de med ADD får ungefär samma resultat av stimulanter som folk utan ADD/ADHD. Om man nu ändå skall ta stimulanter så ger amfetaminfamiljen bättre resultat än metylfenidat och doserna skall vara något lägre än för ADHD patienter. Detta är alltså allt enligt hans forskning och det finns förstås massor av individuella avvikelser men det är ändå intressant då han fokuserar speciellt på ADD. Jag gissar att svenska läkare inte är bekanta med detta och att många därför lätt hamnar på Concerta med modesta resultat.

OK som du ser så är jag alldeles för inne in det här men jag försöker hjälpa min son. Hoppas att du hittar rätt dos och preparat!

Var kan man läsa det som Russell Barkley säger om medicinering ADD jämfört med ADHD?
Citera
2014-04-26, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
concerta verkar inte vara lösningen,finns det nån annan medicin'?har provat strattera men den fungerade plus minus noll eller jag gick runt och var illamående,det var det som hände.
Jag tror att lösningen för dig inte är medicin.
Citera
2014-04-29, 18:35
Medlem
Roslagsbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legacy21
Var kan man läsa det som Russell Barkley säger om medicinering ADD jämfört med ADHD?

Här t.ex.:
http://www.greatschools.org/special-...ry.gs?page=all

Hans tal finns att ladda ner eller tillgå via länk här. Han nämner inattentive types på sid 6 och framåt:

"Other differences that we see: by definition, of course, these kids are not impulsive. They don’t have
any difficulties with inhibition. These children do not respond to stimulants anywhere near as well
as AD/HD hyperactive, impulsive children do. Only about one in five of these children will show a
sufficiently therapeutic response to maintain them on medication after an initial period of titration.

Oh, you’ll find that about two-thirds of them show mild improvement, but those improvements are not
enough to justify calling them clinical responders, therapeutic responders. Ninety-two percent of
AD/HD children respond to stimulants. Twenty percent of these children respond to stimulants. And
the dosing is different. AD/HD children tend to be better on moderate to high doses. Inattentive
children, if they’re going to respond at all, it’s at very light doses, small doses.
So,the drug response is different"

När det gäller typen av medicinering så läste jag det på en anna site. Skall försöka hitta den. Jag har även försökt att söka efter mer kondenserad och uppdaterad information på Dr. Barkleys site men den var så dominerad av ADHD att jag gav upp (tillfälligt). Skall försöka igen då jag har ett bättre verktyg än en iPad.
Senast redigerad av Roslagsbanan 2014-04-29 kl. 19:01. Anledning: Försökte fixa formatet...
Citera
2014-04-29, 18:59
Medlem
Roslagsbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legacy21

Jag läste först om Russel Barkley och medicinering på den här bloggen om ADD-PI:
http://www.primarilyinattentiveadd.c...tive-adhd.html

Här är en ganska bra artikel som beskriver sammanfattar forskning och rön kring ADD. Den är skriven av Adele Diamond och innehåller referenser till det mycket som skrivits inom området, bla av Dr. Barkley. Dessvärre är den från 2006- jag vill gärna hitta något nyare.

Som nämnts tidigare så anser man mer och mer att ADD inte är en subkategori av ADHD utan ett eget "syndrom". Man kallar det för "dysexecutive syndrom" och anser att det framförallt orsakas av problem med arbetsminnet. Man talar också mer och mer om ett annat syndrom, sluggish cognitive tempo, SCT, vilket är individer som är av och till, dvs som kan koncentrera sig ibland, under rätt omständigheter. SCT anses vara ett problem med processing speed i hjärnan.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1474811/
Senast redigerad av Roslagsbanan 2014-04-29 kl. 19:32.
Citera
2014-04-30, 00:50
Medlem
Ganska.Uddas avatar
Russel Barkley kallar det för CDD (Concentration Deficit Disorder)
Antar att det är samma sak som ADD. Han menar att ADHD och ADD är två olika diagnoser även om överlappning säkert är vanligt.

Dom vanligaste symtomen är:
(1) dagdrömma, (2) svårt att hålla sig vaken / alert, (3) mentalt dimmigt / lätt förvirrad, (4)
stirrar mycket, (5) spacey, sinnet är någon annanstans, (6) slö, (7) underaktiv, (8) slowmoving /
trög, (9) behandlar inte frågor eller förklaringar korrekt, (10) dåsig / sömnig
utseende, (11) apatisk / återkallas, (12) förlorade i tankar, (13) långsamma att utföra uppgifter, och
(14) saknar bleknar initiativ / ansträngning.
Citera
2021-02-19, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roslagsbanan
Ja det är väldigt individuellt. Man får prova sig fram. Här är en översikt över olika mediciner som används. Den är för USA och några av preparaten har andra namn men du kan i alla fall få en bild över vilka som finns att plocka ifrån.

http://www.thecarlatreport.com/sites...ADHD_Chart.pdf

Läste nyligen om en ledande expert på Adhd i USA, Russell Barkley, som hävdar att stimulanter inte är det mest effektiva för att behandla just ADD. Man får ett visst resutat med stimulanter och många fortsätter därför att ta dem men man kunde få ännu bättre effekt med "rätt" medicinering eller terapi. Han hävdar t.o.m. att de med ADD får ungefär samma resultat av stimulanter som folk utan ADD/ADHD. Om man nu ändå skall ta stimulanter så ger amfetaminfamiljen bättre resultat än metylfenidat och doserna skall vara något lägre än för ADHD patienter. Detta är alltså allt enligt hans forskning och det finns förstås massor av individuella avvikelser men det är ändå intressant då han fokuserar speciellt på ADD. Jag gissar att svenska läkare inte är bekanta med detta och att många därför lätt hamnar på Concerta med modesta resultat.

OK som du ser så är jag alldeles för inne in det här men jag försöker hjälpa min son. Hoppas att du hittar rätt dos och preparat!

Hej, tänkte bara höra hur det gått med medicin och terapi för din son, har ni hittat något som funkar? Går själv igenom utredning nu som 33 åring, övertygad om att jag har det så försöker förstå så mycket som möjligt kring hur medicinering och terapi kan hjälpa i vardagen.
Citera
2021-05-26, 20:47
Medlem
Roslagsbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mngo
Hej, tänkte bara höra hur det gått med medicin och terapi för din son, har ni hittat något som funkar? Går själv igenom utredning nu som 33 åring, övertygad om att jag har det så försöker förstå så mycket som möjligt kring hur medicinering och terapi kan hjälpa i vardagen.

Oj, ledsen att jag inte svarat. Jag har inte loggat på på länge.
Svaret är annars, ”nja”. Det som hjälpt bäst är focalin. Det och vyvanse (har jag för mig) är nyare versioner av concerta och adderall. De påstås ha färre biverkningar.

Wellbutrin fungerade också ganska bra. Det är en norepinephrine och dopamine reuptake inhibitor, dvs man får mer noradrenalin och dopamin kvar i systemet.

Motion, kost och sömn är också oerhört viktiga. Att få ordning på det hjälpte nog 50% och sen stod medicineringen för övriga 50%. Därmed inte sagt att allt är löst. Han kämpar fortfarande men är motiverad och får jobbet gjort. Han har som tur är en skola där man har stort inflytande över sin tid och där det är få långa projekt (som är svåra att planera) och det har verkligen varit viktigt. Nu har han toppbetyg i alla ämnen.

Jag hoppas att din utredning gått bra och att du hittar en läkare som är villig att testa sig fram för att hitta mediciner som verkligen passar dig. Om metylfenidat inte funkar (brukar vara det första) så finns det många andra att pröva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in