2014-04-22, 14:34
Medlem
Om jag nu skulle få OSX mavericks problem mot all förmodan, vi säger att OS kraschar och jag inte kan starta min iMac. Hur gör jag?
Jag läste om att då när jag startar upp datorn så ska jag hålla ned cmd±R i ett antal sekunder.
Och att jag då skulle kunna reboota mitt system dvs säkerhetsåterställa. Stämmer det?
Behöver jag ingen skiva, eller något OS på en USB?
Behöver jag göra en kopia på "Time machine" ?

Det är många frågor som jag skulle vilja ha svar på men får inte reda på all fakta via google.

Mvh
Citera
2014-04-22, 15:05
Moderator
Rassas avatar
Med Cmd-R startar datorn på återställningspartitionen och därifrån kan du installera om Mavericks om det skulle behövas. Apple skickar inte med några DVD-skivor eller USB-minnen med systemet på längre, det var flera år sen dom slutade med det. I händelse av totalt diskhaveri, där disken är bytt, så startar datorn mot Apples server istället för återställningspartitionen.

Vad menar du med "göra en kopia på Time machine?"
Citera
2014-04-23, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Med Cmd-R startar datorn på återställningspartitionen och därifrån kan du installera om Mavericks om det skulle behövas. Apple skickar inte med några DVD-skivor eller USB-minnen med systemet på längre, det var flera år sen dom slutade med det. I händelse av totalt diskhaveri, där disken är bytt, så startar datorn mot Apples server istället för återställningspartitionen.

Vad menar du med "göra en kopia på Time machine?"

Tack så mycket för svar. Jag såg bara att det fanns någonting som hette Time machine på datorn, och jag skuggläste nån artikel om det, att det ska vara som en säkerhetskopia? Eller om datorn börjar krångla så kan man ställa in från senaste tiden med Time machine. Vet dock inte om det är riktigt rätt som jag fått till mig.
Citera
2014-04-23, 14:07
Medlem
felstavadds avatar
Time machine är ett backupsystem, det krävs då att du har en extern hårddisk som du gör backups på, dvs det är inget automatiskt inbyggt i macen.
Citera
2014-04-24, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Time machine är ett backupsystem, det krävs då att du har en extern hårddisk som du gör backups på, dvs det är inget automatiskt inbyggt i macen.

Eller så kan man köpa en AirPort eller NAS, t.ex. Synology. Då kör Time machine helt automatiskt och man behöver aldrig fundera på att plugga in diskar och dylikt. Det fungerar till och med när datorn är i viloläge.

Om datorn skulle krascha har man i det läget alltid en fräsch backup.
Citera
2014-04-24, 22:31
Medlem
Generellt sätt om du är en s.k. "normalanvändare" är det sällsynt att du kommer få problem, Mac OSX fungerar nämligen mycket bra. Skulle du ha oturen att din hårddisk kraschar av någon anledning, då är det bra om du har backup för att återställa.

Köp en extern hårddisk och konfigurera backuptjänsten"timemachine" att köra kontinuerlig backup. En extern hårddisk kostar mellan 500-2000kr.

du bör också installera ett antivirusprogram.
http://www.avast.com/sv-se/free-antivirus-mac
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in