2014-04-22, 01:56
Medlem
Hallå! Vi är 4 grabbar som är i sena tonåren som har tänkt oss att bygga en flotte.
Vi har väldigt många frågetecken.
Vi har fått tag på sådana blåa tunnor så det har vi som det kan flyta på.

Vad ska man ha för motor? Räcker en billig elmotor?
Hur ska vi bygga själva grunden? Är det bara som ett golv?

Hoppas verkligen någon med erfarenhet som kan hjälpa oss, tack i förhand.
Citera
2014-04-22, 04:39
Medlem
OggeOJs avatar
Här är en beprövad länkjävel till ett flottbygge.

Motor är att föredra, annars sitter ni fast där ute på sjön. Kraft på motorn minns jag inte, men i stil med bilbatteri och lättare elmotor. Fort går det inte, men det ska det inte göra heller.
Citera
2014-04-22, 08:29
Medlem
Bygg en risflotte, det låter som det är ungefär i eran nivå.

Samla ihop massa ris, som ni bygger en stor krans av, sedan tar ni en presenning o lägger underst och viker runt den över kanterna runt om, sedan har ni en liten flotte.
Håll er på grunt vatten så vi slipper läsa om er i tidningen när de hittar era lik.
Citera
2014-04-22, 10:31
Medlem
NavyOfficers avatar
En idé: Köp ett gammalt as till husvagn, bygg däcket ca en meter brett runtom och en terrass över taket, en liftanordning för att hissa upp ölen ur vattnet skall självklart kunna opereras från nämnda terrass. Ta en bensinmotor, ca 10 hk, använd istället batterierna till musiken.

Fördelar med husvagn: Kök. Toalett. Regnskydd. Gökrum. Terrass ett par meter upp. Dragkrok(ekipaget kommer vara två meter bredare än husvagnen så se till att flytta den om natten och långsamt, om det är på realistiskt avstånd)

Nackdelar med husvagn: Rejäl WT-varning och inget jag själv skulle göra, men ni kanske inte bryr er då ni är unga och flotten enbart skall användas till för att få omkull gymnasietjejer.

//Officeren
Citera
2014-04-22, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Här är en beprövad länkjävel till ett flottbygge.

Motor är att föredra, annars sitter ni fast där ute på sjön. Kraft på motorn minns jag inte, men i stil med bilbatteri och lättare elmotor. Fort går det inte, men det ska det inte göra heller.

Det är ju det att mina vänner är väldigt skeptiska till elmotor,
Hur det fungerar osv.
Citera
2014-04-22, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NavyOfficer
En idé: Köp ett gammalt as till husvagn, bygg däcket ca en meter brett runtom och en terrass över taket, en liftanordning för att hissa upp ölen ur vattnet skall självklart kunna opereras från nämnda terrass. Ta en bensinmotor, ca 10 hk, använd istället batterierna till musiken.

Fördelar med husvagn: Kök. Toalett. Regnskydd. Gökrum. Terrass ett par meter upp. Dragkrok(ekipaget kommer vara två meter bredare än husvagnen så se till att flytta den om natten och långsamt, om det är på realistiskt avstånd)

Nackdelar med husvagn: Rejäl WT-varning och inget jag själv skulle göra, men ni kanske inte bryr er då ni är unga och flotten enbart skall användas till för att få omkull gymnasietjejer.

//Officeren

Bra idé! Men vi bor i en liten stad och känns för mycket WT haha.
Citera
2014-04-22, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dennis2
Hallå! Vi är 4 grabbar som är i sena tonåren som har tänkt oss att bygga en flotte.
Vi har väldigt många frågetecken.
Vi har fått tag på sådana blåa tunnor så det har vi som det kan flyta på.

Vad ska man ha för motor? Räcker en billig elmotor?
Hur ska vi bygga själva grunden? Är det bara som ett golv?

Hoppas verkligen någon med erfarenhet som kan hjälpa oss, tack i förhand.

Googla på Blå plasttunnor eller bara Plasttunnor så kommer det upp massor av dylika till salu. Satsa på en liten utombordare för förflyttning. Satsa framför allt på ett mycket stadigt staket runt flotten. Det är från sådana här flottar tonåringar som ni drunknar - många varje år. Ordna en riktig pissplats i ett hörn innanför staketet med en tratt och ett avlopp. Men sjösätt inte flotten i kommunens vattentäkt.

Ni behöver inte satsa på tryckimpregnerat virke, som alla tycks göra, det räcker med vanligt bra furu.
Citera
2014-04-22, 12:20
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Bra idé! Men vi bor i en liten stad och känns för mycket WT haha.

Skit sak samma om det är WT då det är ju klockrent. Du bor i en liten håla där är ALLA WT.. Så skaffa en tattartermos o bygg om.
Citera
2014-04-22, 12:29
Medlem
ganglere2s avatar
Byggde själv en liten flotte vid vår stuga när jag var liten. Jag byggde den helt av saker som jag hittade på stranden. Stockar, brädor, dunkar, frigolit eller vad det kallas det där som man brukar hitta längs stränder o.likn. flytande saker. Band ihop det med upphittade rep. Den flöt men låg djupt så man blev lite blöt när man satt där. Jag hade också en mast och ett segel gjort av något segelduksliknande tyg som jag hittade.
Kanske lite tips till ert flottbygge. Så gjorde jag iaf. Var inte så gammal då men men.
Citera
2014-04-22, 15:58
Medlem
Ssadulistens avatar
Citat:
Det är ju det att mina vänner är väldigt skeptiska till elmotor,
Hur det fungerar osv.
Hur det fungerar, ja du kopplar motorn till ett batteri och kör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in