Citat:
Ursprungligen postat av
Peterx8689
Alltså helt ärligt; Jag tycker att han har en poäng i det han skriver. På ett sätt tycker jag att vi har en hel del att lära av andra kulturer, där man har en betydligt djupare familjesammanhållning än vad vi andra skandinaviska svenskar upplever. Att familjen är de starkaste vänskapsband och lojaliteter man har skapar en social betydelse för individen. Jag tror ensamhetskänslor är mycket större bland skandinav-svenskar än bland greker, juggar och exempelvis syrian-svenskar. Tyvärr finns det en baksida av djupa familjelojaliteter, vilket vi tragiskt fått bevittna i Norrköping. Att kalla länder och kulturer för dysfunktionella tyder på att du lider av inte helt obetydliga kunskapsluckor. Jag kan som skandinavisk-svensk känna ett visst avund mot dessa kulturer och just familjesammanhållningen, och viljan att i alla lägen ställa upp för varandra. Däremot inser jag precis som alla andra att i just detta specifika fall, så blev hela skiten fel, men det betyder inte att jag är villig att fördöma kulturen som sådan, vilket du okritiskt gör.
Jo, men räcker det inte att du själv ringer lägger undan thinnertrasan och din mamma lite oftare och inte bara sitter hemma och flummar framför internet ? Det blir fan vad du gör det till.
Det här är nåt helt annat. Om det är så att hela släkten, gammal som ung har mötts i något som liknar ett planerat firmaslagsmål plus skjutvapen. Det förekommer vittnesuppgifter om att äldre ska ha delat ut vapen till de yngre i sällskapet innan det brakade lös. Man anföll polisen som försökta komma fram till den skjutne.
Är det detta du är avundsjuk på och borde vi också börja med det ?
- "Etter kjôrka gör vi opp", på go Göteborgska.