2014-04-28, 13:12
Medlem
Ahvenmaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Vet du om släkterna livnärde sig på olika pizzerior i Östergötland?

Har ingen egen kunskap. Någon i tråden skrev att Mou*ad var pizzabagare i Jönköping och sedan flyttade till Norping.
Någon annan skrev att bägge BO var läkare, men jag har försökt googla på det utan resultat. Någon annan skrev att ena brodern var "konstnär". Kort sagt, vet inte.
Citera
2014-04-28, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahvenmaa
Har ingen egen kunskap. Någon i tråden skrev att Mou*ad var pizzabagare i Jönköping och sedan flyttade till Norping.
Någon annan skrev att bägge BO var läkare, men jag har försökt googla på det utan resultat. Någon annan skrev att ena brodern var "konstnär". Kort sagt, vet inte.
Den äldre av BO var sångare, vet ej vad den andre sysslade med.
Citera
2014-04-28, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0-0-0-0-0
Du är medveten om att vittnesuppgifterna säger att det var mer än några bröder som deltog i denna fight va? Det var 50-100 pers som slogs ute på gatan (beroende på vems vittnesmål man skall lyssna på), och de inblandade var i alla åldrar. Alltifrån ungdomar upp till morföräldrar.

Bakgrunden till det som hände handlade alltså om familjeheder. Du verkar ha en agenda att försöka få det som hänt till att vara något annat, men ingen köper det.
Det låter mer logiskt att slåss för sin familj än någon sketen fotbollsklubb eller MC Klubb. Ska vi kallad det "fotbollsheder" när svenskar från en klubb (eller varför inte kalla det "sekt" eller "klan" då ni föredrar dessa benämningar) för inte så länge sedan dödade en annan svensk som hejade på Djurgården? Huligan bråk brukar samla ett hundra tal svenskar flera gånger under åren.

Skulle jag ropa "solna tattare" till en grupp AIKare hade jag antagligen blivit påhoppad för att jag kränkt deras och klubbens (klanens) "heder".
Citera
2014-04-29, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahvenmaa

Ingen av bröderna som dog var läkare, den äldre brodern var en sångare och den yngre brodern arbetade åtminstonde för några år tillbaka som pizzabagare i andras pizzerior.
Citera
2014-04-29, 09:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aramaic
Det låter mer logiskt att slåss för sin familj än någon sketen fotbollsklubb eller MC Klubb. Ska vi kallad det "fotbollsheder" när svenskar från en klubb (eller varför inte kalla det "sekt" eller "klan" då ni föredrar dessa benämningar) för inte så länge sedan dödade en annan svensk som hejade på Djurgården? Huligan bråk brukar samla ett hundra tal svenskar flera gånger under åren.

Skulle jag ropa "solna tattare" till en grupp AIKare hade jag antagligen blivit påhoppad för att jag kränkt deras och klubbens (klanens) "heder".
En av skillnaderna om man jämför huliganslagsmål med det aktuella brottet i Norrköping är väl att om en AIK-huligan hade ringt sin moster & sin farsas kusin & bett dom följa med & slåss mot Djurgårdare så hade han blivit utskrattad. I Norrköping ställde två släkter upp i stor skala.

Så att försöka relativisera detta till att Svenskar beter sig likadant fungerar helt enkelt inte.
Alla vet att vi inte haft denna typ av konflikter i Sverige på hundratals år, innan dagens skadliga massinvandring satte igång från dysfunktionella länder & folkgrupper.
Citera
2014-04-29, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En av skillnaderna om man jämför huliganslagsmål med det aktuella brottet i Norrköping är väl att om en AIK-huligan hade ringt sin moster & sin farsas kusin & bett dom följa med & slåss mot Djurgårdare så hade han blivit utskrattad. I Norrköping ställde två släkter upp i stor skala.

Så att försöka relativisera detta till att Svenskar beter sig likadant fungerar helt enkelt inte.
Alla vet att vi inte haft denna typ av konflikter i Sverige på hundratals år, innan dagens skadliga massinvandring satte igång från dysfunktionella länder & folkgrupper.

Alltså helt ärligt; Jag tycker att han har en poäng i det han skriver. På ett sätt tycker jag att vi har en hel del att lära av andra kulturer, där man har en betydligt djupare familjesammanhållning än vad vi andra skandinaviska svenskar upplever. Att familjen är de starkaste vänskapsband och lojaliteter man har skapar en social betydelse för individen. Jag tror ensamhetskänslor är mycket större bland skandinav-svenskar än bland greker, juggar och exempelvis syrian-svenskar. Tyvärr finns det en baksida av djupa familjelojaliteter, vilket vi tragiskt fått bevittna i Norrköping. Att kalla länder och kulturer för dysfunktionella tyder på att du lider av inte helt obetydliga kunskapsluckor. Jag kan som skandinavisk-svensk känna ett visst avund mot dessa kulturer och just familjesammanhållningen, och viljan att i alla lägen ställa upp för varandra. Däremot inser jag precis som alla andra att i just detta specifika fall, så blev hela skiten fel, men det betyder inte att jag är villig att fördöma kulturen som sådan, vilket du okritiskt gör.
Citera
2014-04-29, 22:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterx8689
Däremot inser jag precis som alla andra att i just detta specifika fall, så blev hela skiten fel, men det betyder inte att jag är villig att fördöma kulturen som sådan, vilket du okritiskt gör.
"Skiten" blir väldigt ofta helt fel i dessa kulturer. Vilket förklarar efterblivenheten i de kulturer dessa grottmänniskor kommer ifrån. Nu har fått hit det här, bara att tacka våra kära politiker.

Visst är det bra med sammanhållning inom släkten, men om en örfil, en skilsmässa eller ett styvt långfinger känns som ett naturligt skäl att trumma ihop 100 släktingar för en väpnad uppgörelse & mord så tyder det på en patologisk kultur som vi inte behöver här.

Åk hem, ni är inte välkomna, ingen vill ha er här.
Citera
2014-04-29, 23:02
Medlem
Citat:
Alltså helt ärligt; Jag tycker att han har en poäng i det han skriver. På ett sätt tycker jag att vi har en hel del att lära av andra kulturer, där man har en betydligt djupare familjesammanhållning än vad vi andra skandinaviska svenskar upplever. Att familjen är de starkaste vänskapsband och lojaliteter man har skapar en social betydelse för individen. Jag tror ensamhetskänslor är mycket större bland skandinav-svenskar än bland greker, juggar och exempelvis syrian-svenskar. Tyvärr finns det en baksida av djupa familjelojaliteter, vilket vi tragiskt fått bevittna i Norrköping. Att kalla länder och kulturer för dysfunktionella tyder på att du lider av inte helt obetydliga kunskapsluckor. Jag kan som skandinavisk-svensk känna ett visst avund mot dessa kulturer och just familjesammanhållningen, och viljan att i alla lägen ställa upp för varandra. Däremot inser jag precis som alla andra att i just detta specifika fall, så blev hela skiten fel, men det betyder inte att jag är villig att fördöma kulturen som sådan, vilket du okritiskt gör.

Sammanhållning inom familjen är bra och det finns ingenting som säger att man inte kan ställa upp för varandra utan att döda människor. De allra flesta invandrarfamiljer respekterar svensk lag och ställer upp för varandra ändå. De inblandade familjerna har gjort bort sig själva och skapat dåligt rykte för andra invandrare som håller samman familjen men inte till den graden att de dödar folk från en annan familj. Jag kan inte komma på någonting för att försvara denna händelse. De inblandade personerna är svenska medborgare, de har bott tillräckligt länge i Sverige för att inse att det som de gjorde inte var okej. Det finns ingen som helst anledning att urskulda dem eller att skylla på polisen eller ambulansen som inte kom tillräckligt snabbt.
Citera
2014-04-29, 23:03
Medlem
Citat:

Du jämför människor som dödar varandra för heder, med kriminella hulliganer och mc knuttar. Vad vill du få bevisat med det?
Citera
2014-04-29, 23:06
Medlem
murder_us avatar
Citat:

Jo, men räcker det inte att du själv ringer lägger undan thinnertrasan och din mamma lite oftare och inte bara sitter hemma och flummar framför internet ? Det blir fan vad du gör det till.

Det här är nåt helt annat. Om det är så att hela släkten, gammal som ung har mötts i något som liknar ett planerat firmaslagsmål plus skjutvapen. Det förekommer vittnesuppgifter om att äldre ska ha delat ut vapen till de yngre i sällskapet innan det brakade lös. Man anföll polisen som försökta komma fram till den skjutne.

Är det detta du är avundsjuk på och borde vi också börja med det ?
- "Etter kjôrka gör vi opp", på go Göteborgska.
Citera
2014-04-30, 07:48
Medlem
biljons avatar
http://www.svtplay.se/video/2009293/30-4-07-10

Igår var det ljusmanifestation mot våldet. Dock blev jag lite förvånad "ungdomssektionens" representanter
Citera
2014-04-30, 08:12
Medlem
Citat:

Om du tittar in bland huligan-leden någon gång, så kan du se att blattar är rätt så bra representerade i dessa led. De måste ju ta vägen någonstans när det inte blossar upp släktfejder, så ofta de vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in