2014-04-22, 15:23
Medlem
brianmolkos avatar
Beror allt på att någon släkt visade sig inom en annan släkt som var fiende till den försnämndes "revir" ?
Citera
2014-04-22, 15:26
Medlem
Provokatörs avatar
Kan bara beklaga hur ett antal kommundirektören sitter och håller presskonferens och klappar varandra i ryggen för hur väl allt fungerat och hur bra kommunikationen fungerat. Man har engagerat kuratorer, psykologer och skolsystrar, och elevombud, till stöd för vem?

Absolut inget matnyttigt kom fram i denna PK heller.

"Vi har skaffat oss en bild av situationen", det är så fan dax nu, det är för sent era själva korkskallar.

Dom sitter och drömmer upp olika fantasiscenarier i sin krisgrupp, vad har vi för beredskap här i kommunen om det kommer dödsknarkarnazister från Flashback hit och piskar upp hatet? Har vi utbildat tillräckligt med dialogpoliser?

Inga samtal, ingen som inte vill gå till skolan.....

Och nu tröttnade tom vaktmästaren och tryckte på brandlarmet, men ingen reagerar just en snygg djävla krisgrupp! Ni märker fan inte om det så brinner i ert eget djävla arsele.

/Provokatör
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghuler
Så ett dubbelmord och fyra till sex mordförsök är vad du kallar en "incident"?
För en random kaosblatte är det givetvis en incident! Vi civiliserade har andra ordval för vad som hänt.

Då det dessutom tyck vara runt 50 personer som deltog i "kriget" måsta man nog dra slutsatsen att detta är en människotyp som inte hör hemma i i ett civiliserat land.

Btw. Är det någon som har statusen på övriga skadade? Kan vi hoppas på att några fler försvinner ur folkbokföringen?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Beror allt på att någon släkt visade sig inom en annan släkt som var fiende till den försnämndes "revir" ?

Det verkar vara något med någon sorts "heder" som förekommer i dessa mellanöstern-klankulturer. En tjej hade bytt kille, och sen måste hela hans (hennes?) familj dödas för detta.

Svårt för mig som vanlig svenne att förstå detta, men jag försöker lära mig. Vi lär ju få mer av denna "heder" i framtiden i detta land. Ett sätt för mig att försöka förstå detta är att relatera till Sverige på 1200-talet, då kan vi eventuellt haft samma form av hederskultur även här.
Citera
2014-04-22, 15:28
Medlem
Glowstickss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är oförskämt, att du anklagar svenskarna för "oförmåga att sätta sig in i andras kulturer"!

För tredje gången... DU verkar "inte [ha] förmågan att sätta sig in i", att även om man begriper hur dessa gärningsmän motiverar sitt handlande, så leder det INTE *automatiskt* till, att man ursäktar och accepterar den sortens beteende, som ociviliserade och primitiva barbarer igår praktiserade i Norrköping.

Jag tror att banansvennen försöker förklarara att en syrian inte automatiskt kommer börja uppföra sig som en svensk bara för att han tagit sig igenom hela Europa och lyckats ta sig hit. Vad jag tycker mig förstå så ursäktar han(banansvennen) inte beteendet utan han tycker det är konstigt att så många upprörs över att typiska "mellanösternbrott" begås i ett land som håller på att byta ut sin ursprungsbefolkning mot en befolkning från just mellanöstern?

Hur många syrianer bor det i Norrköping? Jag antar att det är ganska stor grupp, det är väl just i Norrköping som man låtit uppföra ett segermonument i form av en stor syrisk-ortodox kyrka precis vid infarten till staden?

Tycker det är lite svårt att skaffa sig en ordentlig bild av vad som egentligen har hänt här. En sammanfattning vore på sin plats. Är det södertälje - norrköping eller är det internt inom bosättningen i norrköping? I SvD skrivs att det tidigare varit oroligt i Hageby men att det berott på ett sk "ungdomsgäng". Inget ungdomsgäng igår då alltså utan snarare ett "släktgäng".
Citera
2014-04-22, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riverfish
Nix, en hora är en kvinna som agerar som hon gjorde. Två personer dog och flera skadades för att hon ville jävlas men du tycker att mitt ordval va "magstarkt?" Tillåt mig..

Gubben du skäms för att din uppväxt va sådan och inte hur andra beter sig.

Är du dum eller? Vad vet du om kvinnan och om huruvida hon är hora eller inte? Jag skulle inte ta det för troligt att hon säljer sex. Dessutom, mig veterligen har hon inte skjutit eller knivhuggit någon, så hur kan du påstå att hon bär skuld för mord och mordförsök? Det är väl bara karlar med extremt små kukar och lågt självförtroende som behöver vifta med vapen för att känna sig som män?
Citera
2014-04-22, 15:32
Medlem
Varför har kommunen presskonferens egentligen?
Citera
2014-04-22, 15:34
Medlem
Av det som framkommit så verkar dådet varit planerat och förberett utav den ena släkten?

Är samtliga döda och skadade från samma släkt?

Detta med ett planerat våldsdåd bör uppenbart leda till rätt hårda straff för våldsmännen.

Eller så släpps de igen pga brist på bevis..
Citera
2014-04-22, 15:38
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon

Teresa Carvalho vill ha sina 15 minuter då hon kandiderar till riksdagen för SAP. Hon passar på det är inte svårare än så.

Varför hör vi inte en enda kritiskt fråga från den församlade journalistkåren, inte en enda? Indraget traktamente vore fan på sin plats.

/Provokatör
Citera
2014-04-22, 15:41
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon

Antagligen för att försöka styra och ställa i medieflödet. Detta är givetvis en nyhet som upprör enormt många i vårt land, att det har gått så långt som till att 2 människor döda (och fler skadas) för att en tjej byter kille. Och sen att polisen måste rycka ut och skydda sjukhusen där de skadade vårdas, för att den andra klanen försöker ta sig in där och ha ihjäl dem.

Detta kan få svensken att tänka till och börja fundera. Inte bra, därför bör kommunen anordna en presskonferens och så att säga meddela den godkända versionen av historien.
Citera
2014-04-22, 15:44
Avslutad
Mycket snack om åtgärder i skolorna, men behandlar de seriöst detta som ett "pojksträck" av skolungdomar? Detta är inga unga offer som fallit mellan stolarna i den socioekonomiska misären, rätt illa att kommunen behandlar det som det.
Citera
2014-04-22, 15:47
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det verkar vara något med någon sorts "heder" som förekommer i dessa mellanöstern-klankulturer. En tjej hade bytt kille, och sen måste hela hans (hennes?) familj dödas för detta.

Svårt för mig som vanlig svenne att förstå detta, men jag försöker lära mig. Vi lär ju få mer av denna "heder" i framtiden i detta land. Ett sätt för mig att försöka förstå detta är att relatera till Sverige på 1200-talet, då kan vi eventuellt haft samma form av hederskultur även här.

Utan att satt mig in i exakt vad det här handlar om så tror jag inte att vi har att göra med ett hedersmotiv i samma stil som när Fadime Sahindal mördades. Den syrianska hederskulturen ser inte inte ut så, och skiljer sig från exempelvis den kurdiska.

Men släkt-/klanmentaliteten kan fortfarande ta sig uttryck i grovt våld. Jag tänker lite på mordet på Fuat Deniz, för några år sedan, som grundades i en långvarig konflikt mellan två medlemmar i samma släkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in