Flashback bygger pepparkakshus!
2014-04-21, 16:26
Medlem
Jag har i många år lidit av huvudvärk i olika grader. Till en början bara huvudvärk någon dag kanske varannan vecka eller någon gång i månaden. Sedan jag började gymnasiet har min huvudvärk blivit konstant, med anfall ett par dagar i veckan med huvudvärk på en skala mellan 1-10 ligger den på minst 12. Har utrett detta hos läkare i snart två år och har ej några svar.

Insåg förra veckan när jag var utomlands att jag alltid slipper undan huvudvärk när jag är just utomlands och drog kopplingen att jag ej kollar på tv, dator eller mobil på hela veckan eller veckorna. Det ni kanske tänker på är stress eller liknande antar jag, men när jag ringer och försöker boka tid hos psykolog (har även fått remiss från vårdcentralen) säger de "att jag ej har några psykiska besvär" och nekar att ens träffa mig.

Min fråga är alltså, kan jag få huvudvärk av allt det digitala jag använder dagligen? (Jag har glasögon och använder dem). Jag vet ej vad som skulle göra att jag får huvudvärk av det, men ändå undrar jag. Hjälp tack!
Citera
2014-04-21, 16:35
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Va? Kan du precisera lite?

Gymnasie-elev ( under 18?) med konstant huvudvärk, plus anfall några gånger i veckan. Läkarutredd utan svar.

Normalt sett problemfri utomlands ( enligt uppgift ej tillgång till TV, dator eller mobil).

Psyk-konsult, vilket avrådes. Digitala orsaker till huvudvärk?

Eftersom du uppenbarligen mår bra utan digitala hjälpmedel - stryk dem från agendan.
Citera
2014-04-21, 16:38
Medlem
TrotsTrollets avatar
Jag tänker att det kanske är någon form av elallergi du har. Men vet inte om det kan yttra sig i form av huvudvärk?

Det kan kanske ha att göra med att du överanstränger ögonen. Jag känner en väldigt svag huvudvärk när jag läst från skärm en stund, det händer aldrig när jag läser på papper.
Citera
2014-04-21, 16:41
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Jag misstänkte att den här kommentaren skulle dyka upp...

Med elöverkänslighet (även elallergi, elkänslighet eller bildskärmssjuka) avses en upplevd extra känslighet för elektromagnetiska fält i nivåer som för människor inte är märkbara. Symtomen innefattar sömnstörningar, huvudvärk, allmän trötthet, koncentrationssvårigheter, yrsel, irriterad hud samt hjärtklappning. Elöverkänslighet har ej kunnat påvisas i vetenskapliga försök trots omfattande forskning.Elöverkänsliga patienter som i dubbelblinda försök trott sig blivit utsatta för signaler från en mobiltelefon har uppgett sig få kraftig huvudvärk, trots att inget fält har varit påslaget, vilket tyder på att besvären inte orsakas av elektromagnetiska fält, utan har psykologiska orsaker, en så kallad noceboeffekt. Svenska myndigheters linje är att elektromagnetisk strålning under de gränsvärden som Strålsäkerhetsmyndigheten utfärdat inte kan leda till besvär.
Citera
2014-04-21, 17:09
Medlem
Mr_finkels avatar
Gå till en kiropraktor, hjälper inte det så se på tv med solbrillor.
Citera
2014-04-21, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Va? Kan du precisera lite?

Gymnasie-elev ( under 18?) med konstant huvudvärk, plus anfall några gånger i veckan. Läkarutredd utan svar.

Normalt sett problemfri utomlands ( enligt uppgift ej tillgång till TV, dator eller mobil).

Psyk-konsult, vilket avrådes. Digitala orsaker till huvudvärk?

Eftersom du uppenbarligen mår bra utan digitala hjälpmedel - stryk dem från agendan.

Stämmer. Psyk-konsult rekommenderades av min läkare men nekades av psykolog. Är 18 år. Tror jag ska börja undvika digitala hjälpmedel och se om de hjälper, men dator krävs för mitt skolarbete tyvärr. Undrade mest om det fanns en rimlighet i det hela.
Citera
2014-04-21, 17:20
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:

Med elöverkänslighet (även elallergi, elkänslighet eller bildskärmssjuka) avses en upplevd extra känslighet för elektromagnetiska fält i nivåer som för människor inte är märkbara. Symtomen innefattar sömnstörningar, huvudvärk, allmän trötthet, koncentrationssvårigheter, yrsel, irriterad hud samt hjärtklappning. Elöverkänslighet har ej kunnat påvisas i vetenskapliga försök trots omfattande forskning.Elöverkänsliga patienter som i dubbelblinda försök trott sig blivit utsatta för signaler från en mobiltelefon har uppgett sig få kraftig huvudvärk, trots att inget fält har varit påslaget, vilket tyder på att besvären inte orsakas av elektromagnetiska fält, utan har psykologiska orsaker, en så kallad noceboeffekt. Svenska myndigheters linje är att elektromagnetisk strålning under de gränsvärden som Strålsäkerhetsmyndigheten utfärdat inte kan leda till besvär.

Eftersom TS menar att det är elektrisk utrustning som utlöser huvudvärken är det värt att nämna elallergi. Det du skriver om att elallergi bara är ett upplevt fenomen är absolut inte bevisat, eller speciellt troligt heller för den delen.
Citera
2014-04-21, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Jag tänker att det kanske är någon form av elallergi du har. Men vet inte om det kan yttra sig i form av huvudvärk?

Det kan kanske ha att göra med att du överanstränger ögonen. Jag känner en väldigt svag huvudvärk när jag läst från skärm en stund, det händer aldrig när jag läser på papper.

Citat:

Jag tror själv inte på elallergi som "sjukdom" utan ser det mer som en inbillning. Trots detta tycker jag att det är klokt att undvika onödigt mycket el och digitalt användande. Alla symptom du tog upp stämmer överens med vad jag upplever, förutom irriterad hud. Men tyvärr tror jag inte på elallergi i sig.
Citera
2014-04-21, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_finkel
Gå till en kiropraktor, hjälper inte det så se på tv med solbrillor.

Kiropraktor har jag testat. Vid första besöket sades det ej vara några "fel" men fick flertal behandlingar ifall ifall, efter en hel del tjat (desperat på att testa allt). Haha, tv med solbrillor får jag testa
Citera
2014-04-21, 17:25
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebmar
Jag tror själv inte på elallergi som "sjukdom" utan ser det mer som en inbillning. Trots detta tycker jag att det är klokt att undvika onödigt mycket el och digitalt användande. Alla symptom du tog upp stämmer överens med vad jag upplever, förutom irriterad hud. Men tyvärr tror jag inte på elallergi i sig.

Okej, men tycker du inte att det är idé att nämna det för en läkare. Du har ju inget att förlora på det om det inte är elallergi.
Citera
2014-04-21, 17:26
Medlem
Lecros avatar
Du är nog lite allergisk mot el
Citera
2014-04-21, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Okej, men tycker du inte att det är idé att nämna det för en läkare. Du har ju inget att förlora på det om det inte är elallergi.

Citat:
Ursprungligen postat av Lecro
Du är nog lite allergisk mot el

Det kanske ni har rätt i, i alla fall att det är värt att kolla upp! Som sagt är jag skeptisk, men jag är desperat att bli av med detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in