2014-04-20, 22:43
Medlem
PenisJuices avatar
Hej allihop!

Jag tänkte att det kunde vara intressant för folk som har problem med snarkning att ha en tråd där man kan läsa om olika snarksprayer och deras effektivitet, eventuella bieffekter, och fördelar.

Frågor som kan vara intressanta att svara på när du utvärderar ett preparat är:

* Hur mycket / ofta / högt snarkar du?
* Namn på produkten?
* Finns patientgrupper som avråds från att använda den produkt du recenserar?
* Hur väl fungerar den?
* Övriga bieffekter / nackdelar eller fördelar?
* Hur lång tids användande baseras ditt utlåtande på?

.
Citera
2014-04-20, 22:44
Medlem
PenisJuices avatar
Då börjar jag. Jag snarkar relativt högt. Hinner jag somna först håller jag min sambo vaken, har hon hunnit somna är det inte lika farligt, men antagligen mycket p.g.a. att hon sover tungt. Vaknar hon mitt i natten är det samma visa igen. Försöka vända på mig, jag får hålla mig vaken en halvtimma så att hon ska somna ordentligt. Ofta hittar jag henne sovandes på soffan istället.

Jag snarkar fr. allt när jag sover på rygg. Mitt snarkande började efter en bilolycka, dessförinnan har jag (mig veterligen) inte snarkat.

~~~~
Första produkten jag använde är Silence. Användning av produkten avråds för astmatiker, gravida och sådana som lider av sömnapné, för de första två grupperna (åtminstone) är avrådan främst för att studier saknas. Användning är alltså, så vitt jag kan förstå, inte nödvändigtvis sammanbunden med någon fara, och det kan i framtiden visa sig att det går bra att använda silence även av exempelvis astmatiker.

Silence fungerar bra. Det minskar min snarkning såpass mycket att min sambo ofta kan somna även om jag skulle råka hamna på rygg. Jag blir betydligt tystare, vissa nätter helt snarkfri. Silence utlovar 30 dagars behandling, i realiteten räcker produkten inte så länge. Jag har använt silence flera månader, men slutade p.g.a. att jag fick astmadiagnos.
~~~~

~~~~
Andra produkten jag använde var Asonor. Den gick jag över till p.g.a. den kan användas av alla - inklusive astmatiker, gravida, de med sömnapné etc.

Asonor kan ta upp till två veckor innan behandlingen får full effekt. Jag har använt den i fem dagar. Hittills ger den effekt i början av natten, men efter några timmar börjar effekten avta och jag börjar snarka. Eventuellt kommer det bli bättre efter ytterligare användande.

Asonor ska, till skillnad från Silence, sprayas i näsan. En negativ sak med sprayen är att det känns som om hjärnan fräts sönder när man använder den. Känslan avtar en knapp minut efter att man sprayat, men det är ju sådär lagom trevligt precis i början.
~~~~
Citera
2014-10-29, 11:13
Medlem
Tenshiis avatar
Denna tråden borde innehålla lite mer liv.

* Hur mycket / ofta / högt snarkar du?
Börjar snarka så fort jag somnat. Det blir bättre under natten men det återkommer lite då och då. Det går lite i perioder om jag snarkar väldigt mycket eller bara lite som man kan leva med. Är jag full eller förkyld drar det på rejält. Alkoholen ihop med min snarkning brukar vara mindre populär om vi reser bort och går ut någon helg.
Min tjej gnäller på det ibland. Får ofta en puff eller så ber hon att jag ska vända på mig så är jag tyst en stund.

* Namn på produkten?
Asonor + min näsklämma.

* Hur väl fungerar den?
Har bara provat den en natt. Brukar mäta mitt snarkande med appen SnoreClock. I natt hade jag min näst minsta natt snarkmässigt sett så länge jag mätt. Många nätter ligger närmare 50% snark-ration, nu hade jag 19,3%. Dock så har jag varit nere på liknande nivåer utan hjälp med så jag kan inte dra någon slutsats än.

* Övriga bieffekter / nackdelar eller fördelar?
Den sved lite men inte så mycket som du beskrev den. Var lite som om man råkar dra in vatten på badhuset. Den ska ju rinna bak i svalget vilket jag tror att jag inte fick till helt perfekt men det är väl bara att öva lite.

* Hur lång tids användande baseras ditt utlåtande på?
För kort. Ämnar att återkomma.

Jag har använt Silence tidigare men jag tyckte att den var väldigt obehaglig att applicera. Skumformen, smaken och att man måste ner i halsen med en pip triggade mina kräkreflexer en del. Kanske kan vara värt att kolla på igen i framtiden men just nu gav jag upp efter en vecka, tyckte inte att den gav något direkt mätbart resultat heller.

Funkar inte något medel som dessa så blir det nog laseroperation istället.
Citera
2014-11-17, 08:11
Medlem
Tenshiis avatar
Har kört sprayen ett tag till nu och enligt flickvän och kompisar så har den funkat väldigt bra. Har inte märkt av några nackdelar. Det svåraste är väl att komma ihåg att ta den på kvällen.
Citera
2014-12-14, 00:18
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tenshii
Har kört sprayen ett tag till nu och enligt flickvän och kompisar så har den funkat väldigt bra. Har inte märkt av några nackdelar. Det svåraste är väl att komma ihåg att ta den på kvällen.

Hej, sent svar, men trevligt att Asonor fungerar bra på dig. Den frätande känslan verkar vara värre för mig än för dig. Vissa nätter märker jag dock inte alls av det, och det var värst i början.

För min del är det mest effektiva att ta fyra inhalationer av pulmicort innan sänggång, då snarkar jag inget. Problemet med det är att kortisonen påverkar min sinnesstämning och gör mig nedstämd... så tyvärr är det trots allt inget alternativ.För de astmatiker som inte reagerar kraftigt på kortison vore det annars en bra lösning.
Citera
2015-02-12, 13:20
Medlem
Tenshiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Hej, sent svar, men trevligt att Asonor fungerar bra på dig. Den frätande känslan verkar vara värre för mig än för dig. Vissa nätter märker jag dock inte alls av det, och det var värst i början.

För min del är det mest effektiva att ta fyra inhalationer av pulmicort innan sänggång, då snarkar jag inget. Problemet med det är att kortisonen påverkar min sinnesstämning och gör mig nedstämd... så tyvärr är det trots allt inget alternativ.För de astmatiker som inte reagerar kraftigt på kortison vore det annars en bra lösning.

Jag har fortsatt med Asonor ett tag nu. Kommer inte ihåg den varje kväll, men för det mesta så tar jag en dos. Det jag har märkt är att den svider mer om jag inte tagit den på ett tag. Blev precis sambo men i mitten av januari sov jag en vecka hemma i min gamla lägenhet då tjejen var rejält sjuk. Glömde min spray där och när jag väl sov hos henne igen så kändes det lite som att jag dragit ett par dl vatten från simhallen i snoken
Sedan dess har jag nog använt det varje dag och senast igår hade jag inga problem att ta den. Det känns lite, men inte så farligt. Hur länge testade du den innan du gav upp?
Citera
2015-02-12, 20:21
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tenshii
Jag har fortsatt med Asonor ett tag nu. Kommer inte ihåg den varje kväll, men för det mesta så tar jag en dos. Det jag har märkt är att den svider mer om jag inte tagit den på ett tag. Blev precis sambo men i mitten av januari sov jag en vecka hemma i min gamla lägenhet då tjejen var rejält sjuk. Glömde min spray där och när jag väl sov hos henne igen så kändes det lite som att jag dragit ett par dl vatten från simhallen i snoken
Sedan dess har jag nog använt det varje dag och senast igår hade jag inga problem att ta den. Det känns lite, men inte så farligt. Hur länge testade du den innan du gav upp?

Japp, så är det. Den frätande känslan är värst i början. På sistone har jag inte använt asonor, mestadels för att jag är snål, men även för att det för mig funkar bra att ta några inhalationer ventilastin + novopulmon. (det är alltså receptbelagda astmamediciner). Novopulmonet kan fortfarande göra mig nedstämd, men tar jag inte för mycket av det så går det bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in