2014-04-20, 15:03
Medlem
Precis köpt bostadsrätt och märker till min avsky att persiska människor bor grannar med mig! Vi har små trädgårdar nära varandra och dom tjatar hela tiden på deras trädgård! Aldrig haft problem med sånt innan men aldrig haft invandrare till grannar!

Vad är er erfarenhet? Tror det ligger i etnicitet? I arabländer är de mycket skrikande!
Citera
2014-04-20, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellin
Precis köpt bostadsrätt och märker till min avsky att persiska människor bor grannar med mig! Vi har små trädgårdar nära varandra och dom tjatar hela tiden på deras trädgård! Aldrig haft problem med sånt innan men aldrig haft invandrare till grannar!

Vad är er erfarenhet? Tror det ligger i etnicitet? I arabländer är de mycket skrikande!

I vårt grannhus bor en familj som flytt från Iran. Deras barn är väldigt väluppfostrade och lugna. Själva är de aldrig hemma, båda jobbar i ett apotek de är ägare för. Tror du drar lite väl snabba & generaliserande slutsatser.
Citera
2014-04-20, 15:11
Medlem
Bettanskreks avatar
en regel: kolla alltid upp innan om det bor någon invandrarfamilj med barn
Citera
2014-04-20, 15:13
Medlem
Persiska låter softare än arabiska. Araber kan ju inte ens fråga vad klockan är utan att det låter som ett mordhot och att de har en melon uppkörd i röven.
Citera
2014-04-20, 15:14
Medlem
Gallipolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liveislife
I vårt grannhus bor en familj som flytt från Iran. Deras barn är väldigt väluppfostrade och lugna. Själva är de aldrig hemma, båda jobbar i ett apotek de är ägare för. Tror du drar lite väl snabba & generaliserande slutsatser.

Jag håller med om att Persier oftast är väluppfostrade och lugna. Hög utbildning och skötsel ger status i Iran
Citera
2014-04-20, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gallipoli
Jag håller med om att Persier oftast är väluppfostrade och lugna. Hög utbildning och skötsel ger status i Iran

Mjo men det är nog en klassfråga, tror kids från ekonomiskt lägre stående familjer (med "svenskt" anlag) kan vara rätt odrägliga!
Citera
2014-04-20, 15:27
Medlem
NSOs avatar
Citat:

Perser är inte araber och araber är inte perser. Hursomhelst är den här typen av ämnen inget för I&I. Bara för att nåt berör invandrare så är det inte en angelägenhet för delforumet för integrations- och invandringspolitik. Tråden flyttas till Bostad, hem och trädgård med hänvisning till regel 0.02. Tack för er uppmärksamhet.
Integration och invandring --> Bostad, hem och trädgård.
/Moderator
Citera
2014-04-20, 15:29
Bannlyst
SE HIT svenskar!
i alla mina år har jag levat i lugna samhällen med endast svenskar, jag har stått upp för jämnlikhet och för allas rätt till allt i samhället. Men en dag förändrades allt. Mina ögon öppnades i Rågsved, dom är otacksamma idioter!!!! dom eldar upp fotbollsplanen och mobbar våra ungar, dom skriker på gatan och klagar på att allt är dyrt. HJÄÄLP MIG jag vet inte vad jag ska tycka, jag vill att alla ska ha rätt att vara här och sådant men då får man fan ta tag i sitt liv. Jag hade en invandrarvän fron rinkeby som verkligen ville blir något pluggade som fan och idag är han ingengör! en 99% verkar inte vara som han.
Citera
2014-04-20, 15:29
Medlem
Corrumpos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liveislife

Tror du drar lite väl snabba & generaliserande slutsatser. Det är en klassfråga. Du bor på ett lite finare husområde. Du menar indirekt att man blir tvungen att betala ett högt pris för att säkra kortet ifall man bor granne med invandrare.
Citera
2014-04-20, 15:40
Medlem
Har inte märkt av att invandrare är nämnvärt mer högljudda än svenska grannar, barnfamiljer överlag brukar dock kunna föra mer oväsen än genomsnittet när barnen leker och tjoar.

Har man invandrare som grannar kan man dock åka på förfrågan om att låna ut sin frys i x antal månader(!?!). Troligast för att dem planerar en tripp tillbaka till det mysiga hemlandet dem flydde ifrån och vill spara el under den tiden dem är där är min gissning.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2014-04-20 kl. 15:42.
Citera
2014-04-20, 15:48
Medlem
kravitzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZLAKOWSKI
Jag hade en invandrarvän fron rinkeby som verkligen ville blir något pluggade som fan och idag är han ingengör! en 99% verkar inte vara som han.
Du säger alltså att du såg 99% av Sveriges invandrare i Rågsved? lol
Citera
2014-04-20, 15:54
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:

Mina erfarenheter är att det alltid är ett högljutt tjatter och spring när man får invandrare från sydligare breddgrader till grannar. Detta oavsett vad de råkar ha för etniskt ursprung. Till viss del vågar jag påstå att det handlar om att de är så många i familjen.

Hur vet du att det är perser? I Iran bor perser, iranier av afrikanskt ursprung, iranier med delvis europeiskt ursprung. Vidare bor där armenier, azerer, kurder, turkmener, araber, gilanier, mazarandanier, balucher, mongoliska aimakstammar och iranska judar.

Med Persier avser man för övrigt de som har persiska som förstaspråk. Renrasiga Persier är det vad jag förstår inte så gott om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in