2014-04-19, 23:44
Medlem
Har försökt googla runt lite men hittar inte ett skvatt om det här. Har sedan jag var sisådär 9 år har ett märklig cirkel nere i hörnet på min ena framtand. Svårt att förklara, men det är alltså en liten grop som bildar denna cirkeln, som att någon ritat en cirkel och det blivit en grop där pennspetsen rört vid liksom. Är även en pytteliten grop inuti denna cirkeln. Detta är alltså väldigt litet, det är absolut inte så att det tar upp halva tanden eller så och det är inget som någon någonsin påpekat eller antagligen ens märkt. Har haft olika tandläkare sedan dess och ingen har någonsin påpekat detta, så är ju inget hål. Har inte heller varit med om någon "olycka" som skadat tanden så vitt jag vet. Bara upptäckte det i spegeln en dag när jag var typ 9 helt enkelt. Så vad fasen är det här för något? Är det vanligt?
Citera
2014-04-20, 01:58
Medlem
SexSexSexs avatar
kolla upp skador pga överintag av flour, kan vara det
Citera
2014-04-20, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
kolla upp skador pga överintag av flour, kan vara det

Använde aldrig flour i den åldern
Citera
2014-04-20, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenEyesCuddles
Använde aldrig flour i den åldern

Var även usel på att borsta tänderna så verkar inte troligt att det var från tandkräm
Citera
2014-04-21, 05:20
Medlem
Foto hade underlättat. Vad har den för färg? Låter som någon typ av lokal mineraliseringsstörning. Mjölktanden som ersatts av din permanenta tand kanske har varit med om trauma när du var liten? Svårt att komma ihåg kanske.
Senast redigerad av ihatejuice 2014-04-21 kl. 05:25.
Citera
2014-04-21, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihatejuice
Foto hade underlättat. Vad har den för färg? Låter som någon typ av lokal mineraliseringsstörning. Mjölktanden som ersatts av din permanenta tand kanske har varit med om trauma när du var liten? Svårt att komma ihåg kanske.

Var omöjligt att ta en bra bild, men har försökt rita upp det. Asså det är väldigt väldigt ljusgrått kan man väl säga. Tror inte min mjölktand var med om något trauma, jag var som sagt inte en sån unge som åker till akuten en gång i veckan...men visst jag har antagligen slagit i någon bordskant nån gång kanske? Verkar märkligt att det skulle påverka det på det viset men vad vet jag.
http://sv.tinypic.com/usermedia.php?...c#.U1TQfPl_vdg
Citera
2014-04-21, 14:26
Moderator
ofays avatar
Du har säkert slagit i mjölkisarna som skadat anlaget till den permanenta tanden. Eller så är det emaljfluoros.
Citera
2014-04-21, 22:59
Medlem
Haha, snygg bild. Ja, om det skett trauma mot mjölktanden kan det skada anlaget (som ofay skrev) och resultera i emaljstörning.
Senast redigerad av ihatejuice 2014-04-21 kl. 23:45.
Citera
2014-04-22, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihatejuice
Haha, snygg bild. Ja, om det skett trauma mot mjölktanden kan det skada anlaget (som ofay skrev) och resultera i emaljstörning.

Haha i know right, måste vara släkt med piccasso OnT, är emaljstörningar vanligt? har som sagt aldrig hört talas om nåt liknande..
Citera
2014-04-22, 20:22
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenEyesCuddles
Haha i know right, måste vara släkt med piccasso OnT, är emaljstörningar vanligt? har som sagt aldrig hört talas om nåt liknande..
Ja då, det är det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in