Flashback bygger pepparkakshus!
2014-04-18, 19:26
Medlem
Har precis formaterat om datorn, och ser att redan runt 230 gig är använt?

Hur fixar man detta, och vad är anledning till de..

Är noob på datorer förövrigt.
Citera
2014-04-18, 19:40
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle01
Har precis formaterat om datorn, och ser att redan runt 230 gig är använt?

Har du verkligen formaterat då? Och inte bara installerat om operativet över det gamla?
Citera
2014-04-18, 20:09
Medlem
frihetskrigares avatar
Exakt, är du säker på att du har formaterat om hårddisken då och inte bara installerat ett till os?
Citera
2014-04-19, 14:19
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Minskar utrymmet om du kör en diskrensning?
Citera
2014-04-19, 15:23
Medlem
ganglere2s avatar
Nu vet jag inte riktigt hur windows numera installeras men tar det inte automatiskt bort allt det gamla om man ominstallerar operativsystemet, vilket jag antar att ts nämnda "formatering" innebär?
Citera
2014-04-19, 15:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av frihetskrigare
Exakt, är du säker på att du har formaterat om hårddisken då och inte bara installerat ett till os?

Ja precis, det låter som att du har lagt på en ny installation ovanpå den gamla ? Den gamla finns kvar, fast "gömd, dold" men tar upp utrymme, tex hela de gamla användar kontona kan finnas kvar.

För en tid sedan så servade jag en dator som inte hade mindre än 9 (!!) isntallationer av Windows 7, jag har ingen koll på hur ägaren hade burit sig åt, men så jag fatatde det att så snart datorn hakade upp sej hon hade stoppat in Windows 7 skivan :-) :-)

Det mesta utrymmet hade förstås gått åt....

Det finns folk till allt här i världen...
Citera
2014-04-21, 02:33
Medlem
eeh..

Jag har ingen aning om jag har installerat över.. Hur tar jag reda på det?

Jag använder en original skiva som jag har, väldigt simpelt. Inte så mycket alternativ utan mer nästa och nästa. Dock i en ruta kommer de upp "partition 0" kan enbart välja den. Om jag trycker avancerade inställningar då kan jag även "formatera" dock får jag upp en varningstext som säger att viktiga windows filer kan även också raderas. så jag ignorerar det och bara trycker next. Har gjort detta förut då funkade det...
Citera
2014-04-21, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Minskar utrymmet om du kör en diskrensning?

Ja, jag kan endast radera runt ett gig.
Citera
2014-04-21, 02:36
Medlem
Citat:
eeh..

Jag använder en original skiva som jag har, väldigt simpelt. Inte så mycket alternativ utan mer nästa och nästa. Dock i en ruta kommer de upp "partition 0" kan enbart välja den. Om jag trycker avancerade inställningar då kan jag även "formatera" dock får jag upp en varningstext som säger att viktiga windows filer kan även också raderas. så jag ignorerar det och bara trycker next. Har gjort detta förut då funkade det...
Du ska formatera hårddisken.
Citera
2014-04-21, 02:39
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
eeh..

Gör du på detta viset tas inget av det gamla bort, utan det sparas på hårddisken i en mapp och sedan installeras Windows igen, på samma hårddisk.
Alltså har du två kopior av Windows på din dator, men bara ett går att använda.

Så, nästa gång du använder skivorna, välj att formatera hårddisken och installera på nytt.
Du blir då av med ALLT på hårddisken
Citera
2014-04-22, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Gör du på detta viset tas inget av det gamla bort, utan det sparas på hårddisken i en mapp och sedan installeras Windows igen, på samma hårddisk.
Alltså har du två kopior av Windows på din dator, men bara ett går att använda.

Så, nästa gång du använder skivorna, välj att formatera hårddisken och installera på nytt.
Du blir då av med ALLT på hårddisken

Är du säker..För att jag är rädd, att viktiga Windows filer försvinner, som det står.
Citera
2014-04-22, 02:44
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Är du säker..För att jag är rädd, att viktiga Windows filer försvinner, som det står.

Helt säker. Du installerar ju de viktiga Windowsfilerna på nytt, så det är inget du behöver oroa dig för.

Har du bara en helt vanlig skiva med Windows på är det precis sp du ska göra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in